Jump to content

Motorbyte i redan godkänd bil?


Recommended Posts

Hallo.

Vad har ni för uppfattning av vad so behövs göras/krav/intyg för att omregistrera en bil "motorbyte" tidigare godkänd med pinto 99hk 130kg till en zetec blacktop 130hk 115kg.

Jag känner ju att motoreffekt/vikt inte skall ställa till några problem. Är en Mk Indy 2006 710kg skattevikt.

Skickade samma fråga till några olika sfro män och fick helt olika svar?

Finns väl utrymme för egna tolkningar verkar det som? jag har inte hittat något klockrent svar om hur det skall gå till väga?

Tänkte inte avslöja "ännu" vad dom sa för att inte "färga" era svar.. Men det var väldigt stor variation i komplexitet och pengar antar jag!

Det borde vara många som genomfört byte och har erfarenheter?

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Om du skall byta från Pinto är det bättre att gå direkt till Duratec och hoppa över Zetec på grund av att avgas/insug-sidorna är omkastade på Zetec.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte oss du ska fråga om detta egentligen utan som du redan gjort SFRO.

Men..eftersom våra amatörbyggda foron går under ett annat regelverk än vad vanliga fordon gör

så är det andra regler som gäller för motorbyte.

Men vad jag har för mig är att du måste gå genom en SFRO besiktningsman så att han kan

godkänna ditt motorbyte angående vikt/effekt, om bromsar måste förändras osv för att sen göra en regbes på vanligt vis.

Du går ju exvis upp i effekt med mer än 30% vilket inte är godkänt rakt av :(

När det gäller om många bytt och regbes med starkare motor i sin sjua så är det nog inte många som har gjort det, känner själv inte till att nån gjort detta.

Om egna tolkningar finnes är jag tveksam till, prata med sfro igen så löser ni detta. :banana:

Vad SFRO tar för detta vet du nog bättre än vad jag gör .

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Generellt sett så brukar besiktningsorganen vilja att alla motorbyten i amatörbyggt fordon går genom SFRO. Beroende på hur stora skillnader det blir ser den processen också lite olika ut. Skiljer det väldigt lite i effekt, vridmoment och vikt räcker oftast en enklare besiktning av enbart motorbytet, skiljer det mer i effekt/vrid/vikt kan man ju behöva ändra även bromsar och hjulupphängningar och då blir det ju en mer omfattande besiktning.

En "normal" Indy som väl har Sierrabromsar runtom borde enligt min erfarenhet klara en 130 hk Zetec utan andra ändringar om allt bara fungerar som det ska. Men det kan man ju inte lova utan att se bilen och det är troligen därför svaren du fått varierar lite.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej

Du ringer bilprovningen och beställer registreringsbesiktning, om de undrar varför säger du att du bytt motor

Gå inte via SFRO

Kostade när jag gjorde det ca 350kr

Jag bytte från Crossflow (Kentmotor 86 hk) till Zetec 136 hk

/ Bengt Metz

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte från Pinto till R1 och gjorde en halv SFRO och sedan er enklare reg bes hos BP. Inga problem att gå den vägen. 2000 för SFRO och 1300 hos BP.

Rätt sätt för att hålla sig på rätt sida lagen anser jag.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Du ringer bilprovningen och beställer registreringsbesiktning, om de undrar varför säger du att du bytt motor

Gå inte via SFRO

Kostade när jag gjorde det ca 350kr

Jag bytte från Crossflow (Kentmotor 86 hk) till Zetec 136 hk

/ Bengt Metz

Coolt!!! Kan man göra så?

Jag bytte från... Rätt sätt för att hålla sig på rätt sida lagen anser jag.

/Fredrik

Öh, hur menar du nu? :huh:

Är det inte lagligt att gå direkt till SBP?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...