Jump to content

Trailer för samåkning


r Anders

Recommended Posts

Hej Leffe.

Den står på Styckjunkarvägen 2 i Eskilstuna.

Vet inte om den är till salu, men tror inte att nån använder den.

Classic Garage är bilfirman på den adressen. Allt är tillsalu för rätt pris :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Ingen dum idé o samåka till träffar om man ska åka en bit.. Men att köra semi trailer runt Göteborg med omnejd som drar 5-6 liter milen o hämta upp bilar för att sen åka till Götene?

Link to comment
Share on other sites

Ingen dum idé o samåka till träffar om man ska åka en bit.. Men att köra semi trailer runt Göteborg med omnejd som drar 5-6 liter milen o hämta upp bilar för att sen åka till Götene?

micke , nu är vi inte kvar på 70 talet

med nya motorer ligger min merca på 2,8 l

men som sagt inte roligt med 15 mil till banan då det tar tid att få av dom

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För er som inte riktigt har koll på tunga fordon; var på besiktningen med en ny 510 hästars dragbil som vägar 9,3 ton förra veckan. Ville kolla hur billigt jag skulle klara av att köra den. 1,61 liter milen!!! OK, då var det ägg under gaspedalen och mycket rulla - rulla, men 5 liter drar det inte om man ska lasta 5-6 Sevens.

Å andra sidan; jag har byggd lastbilar under många år och vet att bara en bakgavellyft som lastar i två höjder (typ ett F1 trailer) kostar i runda slängar 150 lax. Bara den räcker till 10 begagnade bilsläp .........

Tror nog det finns roligare saker att lägga slantarna på.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

vem köper en ny 510 hk drag bil till ett sånt gammalt släp ,för att köra sjuor runt Göteborg ?

Jag vet jag har ingen koll på nåt, men jag trodde vi pratade en Locost lösning att spara några kronor på att åka till kullen med detta släp o nån gammal Scania eller nåt.

Men även en gammal Scania går väl under 2 liter /mil så kanske de är köpläge ?

Kan westerman motorsport ,så borde Locost klubben satsa lite

Mitt tips ! köp trailern o nån av dessa semi trailers som finns inom klubben o dra på en en europa turne o visa upp alla fina byggen som finns i landet

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Billigare o mer miljö vänligt att åka euro 5 diesel dragare (dom drar ju bara 2-3 liter/mil ) :eclipsee_steering: med 10 7or, än 10 st hemmappade på gatan utan cat på trista transportsträckor.

skulle tro att de är rätt många som kan tänka sig att bränna runt lite i alperna ,men kanske inte har en bil som är lämplig eller inte drift säker nog för en lång tur.

med en bo del för 10 pers så snackar vi Locost europa turne :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Billigare o mer miljö vänligt att åka euro 5 diesel dragare (dom drar ju bara 2-3 liter/mil ) :eclipsee_steering: med 10 7or, än 10 st hemmappade på gatan utan cat på trista transportsträckor.

skulle tro att de är rätt många som kan tänka sig att bränna runt lite i alperna ,men kanske inte har en bil som är lämplig eller inte drift säker nog för en lång tur.

med en bo del för 10 pers så snackar vi Locost europa turne :bowdown:

Här har ni liksom tappat mig, om man säger så ................. inte är det väl några "Trailer Queens" vi har.

Hur ska dessutom ägarna till bilarna ta sig till t.ex. alperna? Ska vi köpa en buss också?

Hur går annar logiken i hop när man kombinerar miljötänk med att bränna runt i alperna (vilket man ju enbart gör för att ha kul :image018: )

Jag ser för mig en viss höjning av medlemsavgiften eller man kanske bara skulle döpa om det hela til HiCost Sweden..

Visst ska man ha drömmar och jisses vad ballt det vore, men .......... nej!

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Finns ingen logik i nåt när de gäller hobby! Vet inte hur westerman får ihop de ( kanske är han rik som ett troll) o köp bil o släp bara för han kunde.roligt har dom iaf! Kul med folk som satsar o lite o dom har bra uppslutning på deras träffar.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Hade man haft tillgång till en dragbil o visste att de fanns handfull intresserade för nåt äventyr i Europa skulle iaf jag tycka de va ett roligt projekt. Gulf med rätt bil kan man väl tränga in 4-5 Pers i lastbilen o planerar man lite så kan man flyga busbilligt.ja drömmar måste man ha, vill man så går de mesta om man kämpar lite.

Jörgen ! Va lite sugen på kinekulle... Men hade inga gatdäck,o därmed blev inte bilen besiktad o vagn boken gäller x antal år eller tills den är full stämplad 5 gg sen måste man lösa ut en ny för 3 k eller nåt.la dom pengarna på " dröm "jag hade istället:-D

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hade man haft tillgång till en dragbil o visste att de fanns handfull intresserade för nåt äventyr i Europa skulle iaf jag tycka de va ett roligt projekt. Gulf med rätt bil kan man väl tränga in 4-5 Pers i lastbilen o planerar man lite så kan man flyga busbilligt.ja drömmar måste man ha, vill man så går de mesta om man kämpar lite.

Jörgen ! Va lite sugen på kinekulle... Men hade inga gatdäck,o därmed blev inte bilen besiktad o vagn boken gäller x antal år eller tills den är full stämplad 5 gg sen måste man lösa ut en ny för 3 k eller nåt.la dom pengarna på " dröm "jag hade istället:-D

Självklart går det att klämma in 4-5 pers i en dragbil - inte kör man lagligt och risken är vel att farbror blå dyker upp :busted_cop , men det finns ett alternativ i att skicka bilen till ett specialföretag som byter ut sängen med 3-4 extra stolar, TÜV godkänner detta och skickar en faktura på 8-9000 Euro (gjorde nyss detta på en ny dragbil till en körskola).

Å andra sidan; om klubben hade ett sådant släp skulle det säkert finnas många av oss här (inkl. mig) som skulle kunna låna ut en dragbil nu och då.

Jag tror dock alle skulle bli förvånade över kostnaderna med att drifta detta så drömmen skulle fort kunna bli en mardröm.

Shit, vad jag är negativ ....... :mad:

Link to comment
Share on other sites

"För er som inte riktigt har koll på tunga fordon; var på besiktningen med en ny 510 hästars dragbil som vägar 9,3 ton förra veckan. Ville kolla hur billigt jag skulle klara av att köra den. 1,61 liter milen!!!"
Om man knölar ner en sån motor en sjua så kommer man få 510 hästar och den kommer att dra 0,1 liter diesel.
Det blir nog fasen en rolig bil.
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Tänker du på skatter,vägtullar.broavgifter mm mm eller är de ett gammalt släp ( för vi pratar väl semi tralier) som kan bli en mardröm?

Angående bil bygge på en sån 510 hk diesel,man kan ju skippa chassi t o svetsa bärarmar mm mm rätt i motor o växellåda o på så sätt spara vikt

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag tyckte de gick framåt! Gulf har erbjudit sin drag bil då o nu o fefflas både bil o släp. Om flera hade hejjat på kanske de kunnat bli nån kul långresa.jocke tycker de är orealistiskt. Då ändrar jag min uppfattning o tycker lika :)

Link to comment
Share on other sites

Micke: Starta gärna ett racing team som köper in trailern med hjälp av massa sponsorer. Har ni sen platser över kan du hyra ut dessa till klubbens medlemmar och göra en hacka. Det skulle jag säga är mer realistiskt ...

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Nu va detta ju inte mitt förslag att " klubben " skulle köpa in denna! Jag bara tyckte de kunde va ett kul projekt för rätt personer o hade lätt kunna va med o bidragit med nåt jobb o material o så o hade lätt åkt med på en turné...men att börja prata sponsorer racerbil team tjäna en hacka mm mm är bara fånigt o leder inte nån varit. Klurat lite på nån liknade lösning som släpet som lastar 2 seven till min byggbil.va tror ni om de. Kanske du jocke vill åka med o se dig omkring lite?

Link to comment
Share on other sites

Klurat lite på nån liknade lösning som släpet som lastar 2 seven till min byggbil.va tror ni om de. Kanske du jocke vill åka med o se dig omkring lite?

Skitbra Micke! Det är ju ungefär "racing team" men i lite mindre skala än en sådan trailer som diskuteras ovan...din egen firma kanske även "sponsrar" (äger) släpet och kan ta ytterligare en sjua.

Passar det i tid och liv så kan jag visst tänka mig att hänga på :)

Link to comment
Share on other sites

Varför är så så himla sugna på att köra era Sevens runt på en trailer?

Själv var jag ute 3 timmar i går kväll (skitfina småvägar på Bohuslänskusten) och njöt varje minut ........ självklart iförd six-pence, om någon undrade.

I morgon blir det garanterad 3-4 timmar då jag kör Blågrönan till Rudskogen för bl.a. att kolla på Locost racing i NM i banracing.

Njut vad som er kvar utav sommaren och hej på er!

Link to comment
Share on other sites

Kör man lite hårt på bana så har saker en tendens att kunna ramla isär ibland.... Då får man ta bussen hem om man inte har kärra och det är sådär kul. Det var nog flera på Kullen senast som var glada att kärrorna var med i alla fall. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Men om jag nu ska vara lite seriös og kreativ kan jag väl komma med ett förslag eller två; om man köper en begagnad skåpbil med bakgavellyft typ en Sprinter, Daily e.d. är det inget hokus pokus att bygga en lösning som gör att man ska kunna lasta 2 Seven bilar i den (om inv. höjd er tillräcklig).

Jag har byggd ett par sådana och med bilar på drygt 500 kilo skulle det inte bli så himla dyrt.

Då kan man ju erbjuda en polare plats (mot betalning självklart!!!!!!).

Har även byggd en specialare där man efter att ha lastat ur racebilen fällde ut en enkel husbilsinredning (kök och sängar mm) och "voila"; racebil och husbil i ett 4,5 meter långt skåp och inget behov av husvagn bak flakbilen eller bilsläp efter husbilen.

Basen för sådana bilar kan man hitta billigt på Kvarndammen.

Edited by Gulf62
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...