Jump to content

Locost vs. Elise/speedster


Fjonkalicious

Recommended Posts

Funderar på locost 24/7 nu så att ögonen går i kors.

Pratat med en motorintresserad kompis om det och han ställde frågan: varför inte en elise?

Det slog mig en stund och sedan visste jag inte riktigt vad jag skulle svara. Jag har inte kört en elise eller speedster men jag har kört en caterham.

Budgetmässigt vet jag inte vad som vinner, det beror ju på hur man bygger. Men varför inte en Elise?

Vad tycker ni som har byggt eller bygger locost?

Link to comment
Share on other sites

Har en speedster och en homemade och det går nog tyvärr inte att jämföra . Speedstern är en praktisk shopping bil jämfört mot en sjua . Däremot hänger den med de lite svagare sjuorna på bana.

Det är nog tillstår del en fråga vad du skall ha den till.

Kan du tänka dig högerstyrd vx220 är de ju nästan gratis i uk

Link to comment
Share on other sites

Har en speedster och en homemade och det går nog tyvärr inte att jämföra . Speedstern är en praktisk shopping bil jämfört mot en sjua . Däremot hänger den med de lite svagare sjuorna på bana.

Det är nog tillstår del en fråga vad du skall ha den till.

Kan du tänka dig högerstyrd vx220 är de ju nästan gratis i uk

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tänkte mest om det var värt att bygga en locost, kontra köpa en beggad speedster?

Har kört hoj i omgångar och det är trevligt. Men jag tycker det i vissa omgångar är för omständigt (kläder/packning osv). En locost är ju så nära man kommer utan detta. Speedster är ju bästa "quickfix" men frågan är om den är lika nära upplevelse som motorcykel?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tänkte mest om det var värt att bygga en locost, kontra köpa en beggad speedster?

Har kört hoj i omgångar och det är trevligt. Men jag tycker det i vissa omgångar är för omständigt (kläder/packning osv). En locost är ju så nära man kommer utan detta. Speedster är ju bästa "quickfix" men frågan är om den är lika nära upplevelse som motorcykel?

Sjuor kan vara lika "enkla" som en speedster, men är då mer "komfortinriktade" med cab, vindruta, värmare och annat (onödigt... :)), Det blir både tyngre och mindre "hårigt" än en prestandainriktad sjua men är fortfarande hårigare än en "köpebil" oavsett vilken du väljer.

En sjua har svårt att täcka för alla behov. Speciellt om man har som mål att bygga något extremt. Jag har löst problemet med att ha två sommarbilar :)

- En sjua

- En Miata NC som sommarbruksbil. Den håller på att bli trackday-bil (coilovers, R-däck, chassie-förstyvningar, lättad, ...) och jag har den eftersom sjuan inte passar så bra i regn. Den gjorde 1.03 på kullen förra helgen i Jonny's händer.(Samtidigt som Jockes höga 0.58.)

Du kanske borde provåka lite olika koncept innan du bestämmer dig för vad du skall göra?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

För de mesta här är väl det till att börja med den s.k byggresan som är hälften av det roliga. Men det tar alltid mertid och blir alltid dyrare så en egen importerad vx220 är nog billigare än en sjua.

Men skall du bygga är du troligen inte klar till nästa sommar ( även om en del helatiden motbevisar det) så valet verkar ju vara köra speedster nu eller sjua sen . Lite äpple päron jämförelse.

Nu vet jag inte var du bor men kullen tillsommaren eller närmaste person på detta forum kan nog ge en ny åktur i en sjua så du bestämmer dig ?.

För övrigt håller jag med PAC svårt att få båda

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag köpte en Lotus Elise i England och körde med under tiden som jag byggde min första MK Indy.

En underbar bil!!!

Avråder dock från att köpa en Lotus Elise med Rover motor.... Testat och det var DYRT.

Engelsmännen är otroliga, att det ens går att göra en modern 1,8 liters motor som är så klen och ömtålig.:-)

Köp 2005 och framåt med Toyota spis. RHD är bara kul men kom ihåg att det lägre andrahandsvärdet ungefär motsvarar prisskillnaden, så köpa LHD kan vara lika smart,

Har bra kontakter i England på beg Lotus

//M

Link to comment
Share on other sites

... kullen till sommaren ...

Vi är överens om mycket Lupus! :)

Kullen=Kinnekulle bandag och grillträff. Du hittar mer om det här! Ett förträffligt tillfälle att få en överdos med snack om diverse sjuor och att få inspiration. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...