Jump to content

Smällar från avgassystemet, varför?


Recommended Posts

Barnen frågar varför det smäller om sjuan ibland, jag tror jag förstår på nåt plan men inte tillräckligt bra för att förklara för andra.

Det händer när man motorbromsar och har gaspedalen lite nedtryckt, typexempel är att försöka hålla hastigheten i nedförsbacke, t.ex. på 30-sträckorna som vi har gott om i stan.

Det smäller som fan. Det är något som Tobias nämnde när han mappade, man kunde välja bort det men med resultatet att det kunde bli ojämn tomgång istället, tror jag.

Smällarna stör inte mig så det var ett lätt val.

Det är väl samma sak som när man slår av och på tändningen med motorn igång.

Antar att det är oförbränd bensin i grenröret som antänds och att det i mitt fall är nån av och på-effekt av att tändnigen bryts vid motorbroms.

Men eftersom gaspedalen inte är helt opåverkad så tillförs bränsle lite då och då.

Stämmer detta?

Edit: Omex 600-sprut är det som sköter tändningen :P

Edited by DomiSeven
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir så om det kommer in mager blandning i motorn vid just de varven. På mitt Gamla MBE tror jag det heter "afterburning" och går att ställa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En kille på Sevenforumet i Storbritanien undrade hur han skulle få bort smällarna vid nerväxlingar

De flesta kommentarerna / frågorna var hur han fått fram smällarna, sådana ville folk ha ;-))

/ Bengt Metz

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

OK, men kan du förklara varför det blir så om det kommer in mager blandning? ☺

Kanske kan vara så att det är för mager blandning för att kunna förbrännas i förbränningsrummet, och brinner när den kommer ut i avgassystemet istället?

Link to comment
Share on other sites

Helst skall det slå ut eldslågor också!

Det fixar man med en fullgas switch på kopplings pedalen... :revs: och beroende på hur snabb man är på växla kan det bli en smäll eller eldslåga :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag får oxå smällar vid motorbroms, har dock inte haft det hela tiden.

Kör med R1 och förgasare och har haft problem med att jag tappar fjädrarna som håller ihop avgassystemet.

Min teori är att det har med otäta skarvar i avgassystemet att göra.

Läste någonstans att luft sugs in i skarvarna och påverkar blandningen i ljuddämparen så att det exploderar....

Får se vad som händer när jag får hem nya fjädrar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...