Jump to content

Gängsnitt


kengren

Recommended Posts

Gängsnitt

När jag gängar med gängtappar så finns det tabeller som anger vilken borr jag skall använda. Nu skall jag gänga en stång med gängsnitt – hur vet man vilken dimension som är rätt? Har aldrig sett några tabeller för gängsnitt. Jag skall gänga M14*2. Är svaret så enkelt som 14mm skall man gänga M6 med gängsnitt så är det 6mm som gäller?

Kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Klockrent - att man kan fastna så. Har inte tänkt i de banorna. MYCKET STORT TACK

När vi ändå är inne på gängor - finns det något enkelt som kan vara till hjälp när det gäller rörgänger? 1/2 rörgäng är väl innerdiameter och gängen är allt annat än 1/2 tum (12,5mm)

Link to comment
Share on other sites

"Lika enkelt när det gäller hål,du drar av stigningen från diametern. 14-2=12 mm borr."

Dagens lärdom, så enkelt men ändå så brilliant, hade jag inte en aning om!

Link to comment
Share on other sites

Gängsnitt

När jag gängar med gängtappar så finns det tabeller som anger vilken borr jag skall använda. Nu skall jag gänga en stång med gängsnitt – hur vet man vilken dimension som är rätt? Har aldrig sett några tabeller för gängsnitt. Jag skall gänga M14*2. Är svaret så enkelt som 14mm skall man gänga M6 med gängsnitt så är det 6mm som gäller?

Kenneth

om jag inte minns fel så är formeln för gängning av stång ,

gänga i mm - ( stigning i mm x 0,2 )

ex m14 - ( 2 x 0,1 ) = 13,8mm ska stången vara.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Kan inte nog beskriva hur mycket jag avskyr tumgängor. Tuggar fradga och skakar i hela kroppen bara jag tänker på det :angry:

Här är två bilder jag använder när jag försöker reda ut tum-idiotin:

https://www.dropbox.com/s/687tddy6jcmb7hh/gangtabell.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/wjc6s5xmf4jkcxb/gangtabell2.jpg?dl=0

OT: nu kom jag att tänka på hela det hemska imperiemåttsystemet USCH!

Funniest_Memes_the-metric-system-vs-impe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...