Jump to content

Glassätar Zero med Pinto EFI


tpau

Recommended Posts

Hej Torbjörn.

 

Vad är anledningen till det vinklade fästet til lambdan, jag tror inte det är så lyckat.

Man vill ju ha känselkroppen på sonden inne i röret så att avgaserna åker igenom lambdan 

här blir det ju typ nästan stillastående runt sonden.

 

Sen det här med placering av lambdan på extraktorröret finns det olika teorier vad som är

rätt eller fel, eller en kostnadsfråga om man gör det extremt.

 

Jag håller på att bygga en rätt så potent motor till min M3:a och där lämnas inget åt 

slumpen, de blir byte till ett eftermarknads sprut och det kommer att kopplas in många olika

givare för att försöka hålla koll på det mesta, det som sticker ut lite kanske är 4 st avgastemp och vattentryck.

Och det skall ju bli lite spännande att se hur bra BMW har lyckats med extraktorröret och luftburk/trattar.... dom 4 avgastemparna är ju facit i fall det behövs kompenseras mellan cylindrarna funktionen finns i sprutet för det.

Har en kompis som har bromsbänk och tanken är att fara dit när jag anser mig klar med gatmappandet.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Om det vinklade fästet till lambdan.

Innovate rekommenderar att lambdan ska sitta 60 cm från avgasventilen för att inte överhettas. Men jag har bara ca 40 cm rörlängd innanför huven, och poängen var att hålla sensorn innanför.
Dessutom gjorde geometrin att jag inte kunde sätta den hela vägen ut utan att krocka med huven så jag fick typ 30 cm rörlängd.

Wankelfolket har stora problemet höga avgastempar och förstöra lambdasensorer. Deras lösning är en liten förläggare med kylflänsar, så det kändes som rätt lösning för att kunna sätta med kortare rörlängd.

Jag hittade den krokiga för att komma längre ut på röret utan att krocka med huven och fortfarande ha en installation där kondens rinner bort från sensorn.

Den första lambdan som var begagnad med märken efter en rörtång höll 150 mil den andra har gått någonstans 400mil nu så verkar funka men den kanske brinner upp när jag ska mappa från början igen med speeduinot.

Gällande hur bra den svarar, så verkar den svara ganska fort så det blir nog en del turbulens inne i förlängaren trots ganska litet hål in.

M3 projektet verkar kul, har du en byggtråd någon annan stans man kan följa?

Avgastempar verkar som rätt grej speciellt när man labbar med egna lösningar. Man får ju ett helt annat kvitto att allt funkar lika mellan cylindrarna jämfört med att bara läsa stift och blånad på grenrören. Det ärliga är att jag borde pilla in en sån för att se om kröken verkligen behövs men har inte kommit dit.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, tpau sade:

M3 projektet verkar kul, har du en byggtråd någon annan stans man kan följa?

Avgastempar verkar som rätt grej speciellt när man labbar med egna lösningar. Man får ju ett helt annat kvitto att allt funkar lika mellan cylindrarna jämfört med att bara läsa stift och blånad på grenrören. Det ärliga är att jag borde pilla in en sån för att se om kröken verkligen behövs men har inte kommit dit.

/T

 

Det finns en tråd på rejsa.

 

Och anledningen att det blev avgastemparna var att det var redan svetsat utttag på grenröret, sen sålde

en kille i stan givarna som blivit över i ett projekt.

 

//Nisse

Avgastemp kablage.JPG

Instick avgastemp.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är nog så att en sugmotor är rätt tolerant mot hur anrikningen är ställd. Som du resonerar är det mest petigt om man har en trevägs katalysator som man ej vill förgifta, eller en överladdad maskin som kräver betydligt ökad anrikning.

Om du vill ha hjälp med att bygga för lågt EMC/RFI för tändningen har jag råd, skicka promemoria eller ring🙂.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det här med vilket lambda värde man skall sikta mot är rätt så intressant.

Jag har promenad avstånd till en bromsbänk så man har ju sett en hel del bromsningar av 

diverse olika motorer i olika trimningsgrader och vad jag sett så är det lite olika från 

motor till motor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För ca en vecka sen dök den till slut upp, lådan från SparkEFI till speduinon.
SparkEFI tog nästan en månad på sig att skicka, sen tyckte tullen inte om paketet från Turkiet och skickade tillbaka, efter mer väntan så kom det igenom tullen på andra försöket.

Den är ju egentligen för deras speeduinobaserade styrkort, men jag köpte ju ett speeduinokort från en Italienare.

Det krockar mellan strömmatningskontakteerna

image4.thumb.jpeg.57edd82544d1747a5fb20abc9eaf6435.jpegoch MAP sensorn.
image3.thumb.jpeg.f8e6ae869cb0d7db3a9b9af3aaa8b47b.jpeg

Det lilla lösa kortet som ligger ovanpå är en blåtandsmodul som jag funderar på om jag ska försöka få dit, den behöver dock komma utanför lådan med antenndelen och eventuellt programmeras lite, såg också att det finns wlan moduler med extern antenn så funderar på om det kanske ska bli en sån.

För att få allt att passa fick jag fila lite på bakgaveln för att få in minMAP sensor samt lödde bort en skruvterminal och bytte mot sladdar för att det skulle få plats.

image1.thumb.jpeg.5fb8a65a3dc9d64ba858ef08f43f31ac.jpeg

image2.thumb.jpeg.dd8e9d61a864ca041bf9cafea26609c8.jpeg

Så efter två timmar ni garaget så har jag och min 8-åring pinnat i alla trådar i kontakten.

image0.thumb.jpeg.e235de43bd02a99fcdcb4c6a32669208.jpeg

Pinouten blir enligt följande.

IMG_0181.thumb.jpeg.1fdb1e66871d734f3d01d0bcd3c8b7d8.jpeg

Då är det bara jord till tändmodulen samt kontakt mot varvräknare och sen besluta om jag ska klä på strumpa innan start eller om jag ska vara lite feg och omständig och först prova med minimal installation.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikväll var en bra kväll!

Ikväll tog jag tag i att göra en ny nedkapad fördelare. 
Som ni kanske sett i köpes tråden så har jag lyckats slå sönder två fördelardrev (man har såna kvällar i garaget). Försökt kasta pengar på problemet och köpa en nedkapad fördelare från Burton men fått svaret att de inte säljer den längre.

Nu köpte jag en till fördelare för att ta drevet av den.

För det nya drevet gick rörpinnen lätt att knacka.
En kuledsavdragare drog av drevet enkelt och en kuledspress återmonterade det enkelt efter att jag gradat och gjort rent alla delar.

IMG_6808.thumb.jpeg.26488abd0ef44b98c4b9f08644304242.jpeg

Jag passade även på att kapa ner en ny axel då jag misstänkte att jag bankat den andra sned. Locket är ett ändock till pressrör av lämplig storlek inköpt från Hornbach med 3 stopskruvar igängade. Hoppas att dessa ämnar hålla greppet.
Fördelaren är inte nerkapad mer för att behålla original topplager.

Ny knubbis mot gammal TFI fördelare.

IMG_6809.thumb.jpeg.84b91e512a88c67bfb703d8c1c578d1e.jpeg

Och ny knubbis på plats, nu med utrymme för ett rakt rör för ettans cylinder.

IMG_6810.thumb.jpeg.a273396fda7c757b2bb58237a923a9fd.jpeg

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

Jag orkade aldrig kapa ner min fördelare utan "choppade" bara ett fördelarlock. Lite tur för nu använder jag den som kamsynk 🙂 med original triggerhjul (en tand kvar) och hall-givare. Men det är inte lika snyggt och kompakt som din lösning.

Link to comment
Share on other sites

Det stora var att få ner höjden och förenkla, men vet inte om den blev så mycket lägre. Men det ska räcka för att komma rakt ut från cylinder 1.

Hur funkar det med kamsynk är det kinkigt att ha rätt vinkel eller räcker det med ungefär?

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...