Jump to content

Blinkerfunktion?


Martin

Recommended Posts

Lite udda fråga beroende på att jag inte vill lägga tid på att få till min kontrollenhet för blinkers förrän efter registrering.

Finns det krav på hur funktionen skall vara på manövrering av blinkers?

I mitt fall kommer jag ha en knapp för varje sida (rattknappar). Innan jag fått till min styrenhet så får de dock funtionen att de styr var sin lampa helt oberoende av den andra sidan.

Dvs jag kan slå på höger och sedan slå på vänster (nu blir det som varningsblinkers fast säkerligen utan att de är synkade då jag antar att de kommer få var sitt blinkerrelä).

Känns som att detta kanske inte är helt ok men har inte sett något om det.

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra mycket gata så rekommenderar jag vanlig spak med återgång. Alternativt tydliga indikatorlampor för höger och vänster. För övrigt är det väl upp till dig hur du vill ha det med funktion och manövrering. Citroen har kört med egna varianter..

1982_Citroen_GSA_X3_For_Sale_Dash_resizev2322822222_b9314a77f2_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en vippbrytare, och det kan du ju också ha fram tills din styrenhet är aktuell. Tror du kommer köra runt med lite tivoli om du bara har två individuella knappar.

Jag har skrivit det förr. Blinkersspak är det jag saknar mest i min bil. Kör enbart gata och trots mycket övning glömmer jag stänga av blinkersen ibland. Starta är inga problem, det gör man i en vanlig bil också. Men slå av manuellt sitter inte i bilkörarryggraden.

Så antingen kommer det en lösning likt Christers snygga med bara en spak till allt, eller så blir det rattknappar (lutar åt det). Blir det rattknappar blir det även en sensor på rattstången som håller koll på var den är och kan simulera en vanlig spaks återgång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har två rattknappar med manuell avstängning. Är båda intryckta blir det varningsblink men i samma takt på höger och vänster sida. Jag frågade SFRO då jag var osäker på detta men det var inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Gör som gamla jänkare sätt en bakåtriktad blinkerslampa/diod på baksidan av framlyktan.

Då kommer du att se tydligare när blinkersen är på.

/T

OT: Det fick mig att tänka på den snygga indikatorlampan som finns på Citroën B11, fast den är visst för halvljuset (?).

20140914_016.jpg

20140914_032.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...