Jump to content

1/8 NPT till bromsrör med låg profilhöjd


tpau

Recommended Posts

Jag har lite svårt att packa in min reduceringsventil (Wilwood) på ett tillfredställande sätt.

Den blir ganska bred när jag ska gå från bromsrör till nippel 3/6 med dubbelkona, till adapter Dubbelkona till 1/8 NPT (som Wilwood envisas med).

Jag är lite sugen på att använda en sådan här:

http://www.ebay.co.uk/itm/AllStar-1-8-Npt-To-3-16-inverted-Flare-90-Caliper-Fitting-4pk-Brake-Adapter-/321180709894?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4ac7dcb406

Finns det något negativt med att byta till sådan adapter?

Är det någon som vet vart jag kan köpa en med lite mer resonabel frakt?

/T

Link to comment
Share on other sites

Npt är en konisk gänga som tätar i gängförbandet.

Ytan som NPT gängan är skuren i är en obearbetad gjutyta, jag förstår inte hur jag ska använda en banjo där.

Vore coolt om du har ett snyggt förslag i bakfickan som jag inte tänkt på.

Lite andra biten med att fråga här, jag är inte så bevandrad i olika rörgängor o dylikt, och skulle gärna ha ett alternativt bra förslag som jag missat.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jo, det här med gängor (framför allt tum :angry: ) är ju en djungel. Faktum är att jag drog sönder gängorna i min Wilwood bromsreduceringsventil för att jag förväxlade två snarlika.

Då gängade jag upp hålet till närmsta större bromsrörsnippel (M12x1 tror jag).

Den kanske har för dålig yta att använda banjobult mot, men jag har använt banjo där det inte varit tänkt tidigare. Fila lite?

Om det inte går att tvinga i en 1/8" banjobult (rak och 28 gängor per tum istället gör 27) måste du ju dock gänga om hålet.

Bara för att klargöra är det denna jag tänker på:

willwood-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Japp precis en sådan jag har.

Ska klura lite, det käns fel i min ingenjörssjäl att använda fel gänga.

Det är nog ett problem jag har på många ställen som resulterar i att allt tar för lång tid i mitt bygge....

Det som gör det trångt är att jag vill få in den i pedalställs lådan för att den ska sitta skyddad från smuts, men jag tänker nog för mycket.

Är jag lite mer pragmatiskt och sätter den fritt utanför så finns det massor av plats...

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...