Jump to content
Sign in to follow this  
Martin

Blinkers fram?

Recommended Posts

Vet att detta är uppe med jämna mellanrum.

Har sökt på forumet och försökt söka en del på nätet. Just nu hittar jag exakt noll blinkers som jag kan använda fram.

Alla som ser ut som de skulle kunna användas är felmärkta. De som är rättmärkta är antingen en del av en front på en bil eller av typ att jag inte ser hur jag skulle kunna placera dem (och deras inbyggnad).

Börjar bli smått desperat.

Någon som nyligen skaffat framblinkers och vet något som finns tillgängligt?

Jag minns en tråd från några månader sedan där det fanns något exempel som inte skulle bli vackert men fungera men hittar inte denna tråd igen. De trådar jag hittat pekar antingen på felmärkta eller lampor som verkar gått ur sortiment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj! Tackar!

Den var jag helt säker på hade utgått (enligt tidigare trådar). Blir till att besöka Swedol till helgen.

Absolut inte vacker men om det är samma som förr så är den i alla fall rättmärkt. Stod tyvärr inget om det i katalogen men ett frågetecken kring att det fanns extra glas som det stod sidoljus på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampan på Swedol har inte längre rätt märkning för blinkers, den är numera bara märkt som sidomarkeringsljus. Samma hos de flesta leverantörer om det inte finns någon gammal med rätt märkning kvar i lager.

Men om man tar och lusläser SFRO boken så står det att amatörbyggda bilar får använda MC blinkers? Såg det efter att jag monterat mina skitfula..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast det där ser inte ut att klara besiktning. Noskonen skymmer vinkel. Eller?

Skall bli intressant och se hur "vacker" min lösning blir när det blir så dags.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gbs skickar med förlängare för att flytta ut blinkersen frän noskonen.

Förlängaren är en bit bockat plattjärn och en styrdamask.

tänker man likadant men är lite mer finkänslig kan det bli snyggt...

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska köra på land-rover defender blinkers både fram och bak. Handlade dem från http://www.4x4shop.se

Fram fäster jag blinkerserna med

Dessa hållare

Det såg ju inte alls dumt ut.

Ett par frågor. Har du koll på att hållaren passar för just den blinkersen?

Som monterat på bilden känns dert inte helt säkert att man klarar avståndskravet mellan lykta och blinker. har du funderat på en lösning för det (om det nu inte är ok och bara ser ut att inte vara det)?

Vet du dimension på blinkersen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett måtten på defenderlamporna. Finns som LED också men osäker på om de har rätt e-märkning. När britterna säger e-mörkning menar de ju bara att det står ett E.

Har mailat plays-kool för att verifiera att hållaren är för denna lampa.

Tar med ett par nya frågor här (känner att jag bombar forumet just nu....)

Avståndet 40 mm mellan lykta och blinkers. Hur mäts det? Antar att det är ytterkant på de båda lamporna och att avstånd i djupled inte räknas, eller?

.Varningsblinkers behöver man inte ha, eller hur?

Edited by Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men om man tar och lusläser SFRO boken så står det att amatörbyggda bilar får använda MC blinkers? Såg det efter att jag monterat mina skitfula..

Tyvärr är det en del av de nya regler som skulle gälla enligt uppgift från TS, men aldrig blev beslutade. Så idag är det E-märkning för bil som gäller.

Vårt senaste spår är ju att jobba för att bli av med kraven på E-märkning helt, som ni kanske sett i vårt arbete med namninsamling:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9678

Hella har en universalblinkers, 55 mm i diameter, som inte är så tokig. Mekonomen mfl ska kunna ta hem den. Artikelnummer 2BA 008 221-007 till exempel.

Avstånden är mellan de lysande ytorna;

"Avståndet mellan körriktningsvisares lysande yta och lysande yta på halvljus- eller dimstrålkastare ska vara minst 40 mm"

Djupled har ingen koppling där.

Varningsblinkers är inte krav idag.

Gustaf

Edited by therealpinto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa hållare passar Land Rover blinkersen och är ju det som sitter på "orginalet" http://www.kitcardirect.co.uk/caterham-carbon-fibre-indicator-mounts-pair.html Kan givetvis köpas direkt från Catherham.

Lite dyra kanske men de är i i kolfiber som ju så många gillar....

Observera att L-R blinkersarna ser likadana ut både fram och bak. Jag vet inte om det skiljer något i E-märkningen på en fram eller bakblinkers men är det så får man se till att köpa framblinkers.

De finns förresten i två olika utförande, beroende på årsmodell. Skillnaden i praktiken verkar vara kabeln och kontaktstycket, båda har E-märkning. Inget större problem för den som bygger eget alltså.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa hållare passar Land Rover blinkersen och är ju det som sitter på "orginalet" http://www.kitcardirect.co.uk/caterham-carbon-fibre-indicator-mounts-pair.html Kan givetvis köpas direkt från Catherham.

Lite dyra kanske men de är i i kolfiber som ju så många gillar....

Observera att L-R blinkersarna ser likadana ut både fram och bak. Jag vet inte om det skiljer något i E-märkningen på en fram eller bakblinkers men är det så får man se till att köpa framblinkers.

De finns förresten i två olika utförande, beroende på årsmodell. Skillnaden i praktiken verkar vara kabeln och kontaktstycket, båda har E-märkning. Inget större problem för den som bygger eget alltså.

De jag länkade till är väldigt lika dessa. Kostar bara 7,5£ paret men är då gjorda i plast med "carbon-look". Dock bland den sämsta kolifberimitation jag sett så visst får man vad man betalar för. De är svarta med grått prickigt mönster så man ska nog ha en ordentlig synnedsättning om man ska missta det för att vara kolfiber. Mina kommer att få ett lager helsvart färg på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det såg ju inte alls dumt ut.

Ett par frågor. Har du koll på att hållaren passar för just den blinkersen?

Som monterat på bilden känns dert inte helt säkert att man klarar avståndskravet mellan lykta och blinker. har du funderat på en lösning för det (om det nu inte är ok och bara ser ut att inte vara det)?

Vet du dimension på blinkersen?

Ja. Eftersom det är landroverblinkers på bilden så köpte jag landroverblinkers och de passade fint i hållaren :)

Jag har inte monterat mina framblinkers på bilen ännu och kollat avståndskraven. Fallerar det någonstans så löses det förmodligen men lite distanser.

Har inte dimension i huvudet men kan mäta detta om du vill.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick bekräftat från PLays-kool att det är för landrover.

E-märkninen av dessa lampor gör mig dock (i vanlig ordning) bekymrad. För britterna räcker det nog att det står E så dem kan man inte lita på. Om de har samma fram och bak så blir jag lite skeptisk till om de har rätt märkning. Antagligen är det dock olika fram och bak även om de ser likadana ut.

Fortfarande nyfiken på LED-versionen så får nog forska lite i den vad det lider. Börjar kanske med den vanliga dock (kostar mer men är tillräckligt snygg för att man skall kunna ha kvar den till skillnad från Swedols).

Sedan är det ju stor risk att man får pilla en del för att uppfylla kraven på vinklar och avstånd så säkerligen inte plug and play som den är för britterna. Känns inte självklart att jag kommer klara vinklaran innåt med min noskon och placering av lyktor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De sitter ju på Defender i original så de finns garanterat med rätt E-märkning för fram respektive bak. Även om det är en brittisk tillverkare med allt det innebär så lär de inte ha gjort fel på hur de märker sina lampor. Fast om firmor som säljer dem för eftermarknaden har koll eller bryr sig är ju en tyvärr annan sak och du har nog rätt i att de sällan är nogaräknade. Dock är dessa ganska vanliga på t ex E-bay så åtminstone någon av alla handlarna borde ju rimligen svara om man frågar exakt hur deras är märkta. Det finns ju för övrigt röda också som man kan ha som bakljus om man vill.

Man kan ju alltid handla dem hos en L-R återförsäljare i Sverige om man vill. Då bör det ju bli rätt om man beställer rätt artikelnummer. Misstänker dock starkt att priset blir väsentligt högre än i UK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick bekräftat från PLays-kool att det är för landrover.

E-märkninen av dessa lampor gör mig dock (i vanlig ordning) bekymrad. För britterna räcker det nog att det står E så dem kan man inte lita på. Om de har samma fram och bak så blir jag lite skeptisk till om de har rätt märkning. Antagligen är det dock olika fram och bak även om de ser likadana ut.

Fortfarande nyfiken på LED-versionen så får nog forska lite i den vad det lider. Börjar kanske med den vanliga dock (kostar mer men är tillräckligt snygg för att man skall kunna ha kvar den till skillnad från Swedols).

Sedan är det ju stor risk att man får pilla en del för att uppfylla kraven på vinklar och avstånd så säkerligen inte plug and play som den är för britterna. Känns inte självklart att jag kommer klara vinklaran innåt med min noskon och placering av lyktor.

Jag beställde som sagt blinkers (icke led) från denna site som är en svensk handlare som dessutom är snabb på att svara på frågor

http://www.4x4shop.se/def_elec_light_3.php

Som du ser så finns blinkersen i en billigare variant samt en dyrare variant (med tillägget G i artikelnumret). Frågare om märkningen och fick svar att det var den dyrare varianten man skulle sikta in sig på för att få rätt e-märkning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant att regelboken inte stämmer...vad är där fler för minor man kan gå på?
Jag har dessa som är märkta E11 och E12 vilket om jag fattar det rätt (och boken stämmer sid 157 i nya boken ver 1.0) får användas både fram och bak!
http://www.carbuildersolutions.com/uk/oval-amber-stalk-indicators-si027

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bil ska ha siffran 1 fram och 2 bak (eller om det var tvärtom ;) ) och 5 för sidoblinkersen och dessa siffror ska stå ensamma. om jag minns rätt så står exvis E11 för i vilket eu-land som detaljen är certad i,

MC blinkers har inte gått igenom än och i boken står det fel faktiskt.

i england får dom använda sådana blinkers men inte i sverige än :(

Jörgen

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är dumt att det står fel i boken men som vi sagt tidigare, när den gick till tryck var uppgifterna från Transportstyrelsen att de reglerna skulle införas.

Hela kapitlet om regler har i de senaste tryckningarna fått en brasklapp som förklarar det.

MC-blinkers är inte godkända i England heller, såvitt jag vet.

Om ni inte sett det redan, så är ju SFROs mål att kravet på E-märkning ska bort helt:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9678

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara som info:

Plays kool säljer nu även blinkern som passar i deras hållar (landrover). Paul hade kollat och det står 1 på denna. Kan ge bättre beksed när jag får mina (inte billigaste stället men praktiskt om man vill ha hållaren att få allt från samma ställe).

Edited by Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jörgen!
Du har helt rätt, jag skrev fel i mitt ovanstående inlägg!
Det står E"X" (minns inte vilken siffra) i en ring och sen 11 och 12 utanför ringen och det tolkar jag som om att det är godkännt för bil både fram och bak. Enl tabell på sid 157 så skall det för främre blinkers vara 1, 11 eller 1a för vänster och 1b för höger. Motsvarande för bak är 2, 12 allt 2a och 2b.
Tex så har mina sidoblinkers (Alfa Romeo Guilia) E3 (i ring; =typkodkänd i Italien) och en 5 = Sidoblinkers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jörgen!

Du har helt rätt, jag skrev fel i mitt ovanstående inlägg!

Det står E"X" (minns inte vilken siffra) i en ring och sen 11 och 12 utanför ringen och det tolkar jag som om att det är godkännt för bil både fram och bak. Enl tabell på sid 157 så skall det för främre blinkers vara 1, 11 eller 1a för vänster och 1b för höger. Motsvarande för bak är 2, 12 allt 2a och 2b.

Tex så har mina sidoblinkers (Alfa Romeo Guilia) E3 (i ring; =typkodkänd i Italien) och en 5 = Sidoblinkers.

Ja, men nu är det tyvärr så att 11 och 12 är märkning för motorcykel och det får man alltså inte ha på bil (än?). 1 fram och 2 bak är det som gäller.

Boken kommer att justeras när tillfälle ges, men eftersom TS inte har kunnat svara på om/när reglerna ändras är det inte så lätt att ha aktuell information (det är ju dessutom en ganska ordentlig ledtid mellan det att man skriver något som ska tryckas i en bok, och då boken finns i handeln).

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag blir trött!
Tabellen på sid 157 stämmer alltså inte.....

Finns det en GÄLLADE tabell över vilken E-märkning som gäller?

Som det nu är har man ingen nytta av Bygghandboken utan måste gå på SFS motsv då i princip alla kravrutor i boken är märkta med anm att de tas i bruk 090429. Då det även verkar som om att de icke nu gällande reglerna även är inarbetade i tabellerna från sid 154 och framåt så har man alltså inget att gå på i Bygghandboken utan måste söka sig vidare in i regelverket....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, tyvärr är det så illa. Det känns otroligt trist att inte ha korrekt information men eftersom Transportstyrelsen ända sedan nya boken började diskuteras sagt att de nya reglerna kommer "snart" har vi haft svårt att agera annorlunda. Ett problem är också att det är ordentligt mycket arbete att skriva ett bokkapitel som förklarar regler (jag har inte räknat hur många timmar jag arbetade med det som finns i boken idag men det var många timmar).

Det finns inte heller en aktuell tabell och just E-märkning är ganska krånglig att hitta i TSFS eftersom de hänvisar vidare till UNECE.

Kort sagt:

Blinkers fram 1

Blinkers bak 2

(kan vara märkta med a eller b bakom siffran, det har ingen praktisk betydelse)

Blinkers sida 5

Positionsljus bak R

Stoppljus S (dessa kan kombineras, RS)

Strålkastare fram finns det en massa varianter på men vanligast är HCR (halogen, hel- och halvljus)

Positionsljus fram A

Vi är förstås medvetna om problematiken och det ligger på agendan, men vi har valt att prioritera arbetet med att föreslå nya regler för effekt och belysning - eftersom det påverkar hur regelavsnittet i boken ska skrivas.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Gustaf!
Att ni gör ett otroligt jobb för oss bilbyggare skriver jag gärna under på, men det jag måste tycka är ganska dåligt är att, medveten om att det var tänkt att ändras, det, kanske, inte finns någon beskriven bestämmelse som stämmer i boken då alla rutor med hänvisningar är märkta med att de tas i bruk 090429 vilket inte skedde. Hur skall jag tex veta hur mina backspeglar skall sitta då kravlistan med hänvisningar inte har tagits i bruk? Kan jag lita på texten på sid 131? Mina säkerhetsbälten - Är de korrekt monterade? Rutan med hänvisningar stämmer ju, kanske, inte - Eller?
Hur kan jag se att det är HCR som är godkänt genom att läsa i boken?

Måste man konstatera att det den närmaste tiden är slut med TV-tittande på kvällarna och att det är regelverksläsande som gäller?
//
JEK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick hållare och lampor från Plays-Kool.

Ser helt ok ut för pengarna (hållarna kostade väl ca 100kr för ett par).

Lampan har en etta i märkningen så skall om jag har fattat rätt vara helt ok.

Kitet:

post-142-0-01691400-1427979657_thumb.jpg

En etta:

post-142-0-29878300-1427979663_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Gustaf!

Att ni gör ett otroligt jobb för oss bilbyggare skriver jag gärna under på, men det jag måste tycka är ganska dåligt är att, medveten om att det var tänkt att ändras, det, kanske, inte finns någon beskriven bestämmelse som stämmer i boken då alla rutor med hänvisningar är märkta med att de tas i bruk 090429 vilket inte skedde. Hur skall jag tex veta hur mina backspeglar skall sitta då kravlistan med hänvisningar inte har tagits i bruk? Kan jag lita på texten på sid 131? Mina säkerhetsbälten - Är de korrekt monterade? Rutan med hänvisningar stämmer ju, kanske, inte - Eller?

Hur kan jag se att det är HCR som är godkänt genom att läsa i boken?

Måste man konstatera att det den närmaste tiden är slut med TV-tittande på kvällarna och att det är regelverksläsande som gäller?

//

JEK

Du kan få denna så har du reglerna och mått där :racesmile:

TSFS 2013_63.pdf

Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byggbesiktningen är ett bra tillfälle att reda ut den här typen av frågor med sin besiktningsman. Alternativt kan man fråga på forumet här. Jag svarar ju oftast på frågorna, när jag ser dem, relativt gratis, om inte andra byggare hinner före med korrekt information. Boken ska förstås vara så bra som möjligt ändå men om vi inte klarar det så kanske annan support kan fungera som viss kompensation i alla fall?

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick hållare och lampor från Plays-Kool.

Ser helt ok ut för pengarna (hållarna kostade väl ca 100kr för ett par).

Lampan har en etta i märkningen så skall om jag har fattat rätt vara helt ok.

Kitet:

En etta:

En liten heads-up bara:

Har du tänkt köra med traktorstrålkastaren som du fick tips om i en annan tråd och isf fästa blinkers med samma bult?

Traktorstrålkastaren är utformad så att den jordar till ramen genom sitt fäste. Har för mig att den jordar ner genom bulten och sedan via muttern och en "taggig" bricka upp i ramen/lyktfästet. Klämmer du dit det där blinkersfästet emellan finns det risk för dålig jordning av lyktan så du kan få behöva säkerställa jordning på annat sätt.

Det är t.ex inga problem sätta dit en ny jordkabel inne i lykthuset och dra ut i samma genomföring som matningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten heads-up bara:

Har du tänkt köra med traktorstrålkastaren som du fick tips om i en annan tråd och isf fästa blinkers med samma bult?

Traktorstrålkastaren är utformad så att den jordar till ramen genom sitt fäste. Har för mig att den jordar ner genom bulten och sedan via muttern och en "taggig" bricka upp i ramen/lyktfästet. Klämmer du dit det där blinkersfästet emellan finns det risk för dålig jordning av lyktan så du kan få behöva säkerställa jordning på annat sätt.

Det är t.ex inga problem sätta dit en ny jordkabel inne i lykthuset och dra ut i samma genomföring som matningen.

Tack för tipset. Skall ha detta i åtanke så att man inte får kass jord.

Har ju inte satt ihop det hela ännu så det kan tänkas att jag måste göra specialare i alla fall för att klara de olika kraven som finns med avstånd och vinklar etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör med "traktorlamporna" och har dragit jorden tillbaka för att vara säker.

Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

....

Djupled har ingen koppling där.

....

Gustaf

Jag har läst igenom vvfs 2003:22 om körriktningsvisare och kan inte hitta någon regel/begränsning för var i bilens längsriktning blinkers fram ska placeras. Det finns för "sidoblinkers" (kategori 5) men inget annat vad jag kan se.

Betyder det att jag kan sätta "blinkers fram" på bågen (bakom förarsätet) t ex, bara vinklar etc är uppfyllda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det är min tolkning. Det är siktvinkeln inåt som kommer bli problemet...

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste författningen just nu och gör samma tolkning som Gustaf, är ju endast kategori 5 som har en längdangivelse.

Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det är min tolkning. Det är siktvinkeln inåt som kommer bli problemet...

Gustaf

Tack. Siktvinkeln borde lösa sig om de sitter över huv'et. Funderar på att sätta varselljus där också för att öka på synbarheten i trafiken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk bara på max höjd, 1500 mm. Inga problem på en låg bil kanske.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt bygge har stått still ett ganska långt tag nu beroende på lite olika skäl...Hur ser det ut idag?
Gick det igenom med att endast ha "E-märkta" lampor eller har man tagit beslut och godkänt enl Bygghandbok 1.0 eller har inget hänt?
//
JEK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortfarande samma regelverk ännu.sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ungefär en miljon Kinesiska lampor och lyktor med e märkning som varken är testade, uppfyller krav eller önskemål om visibilitet.  Mina e2 1a märkta "MC" miniblinkers är rena skämtet. Såldes på Alibaba med bilmärkning.. Synas eller se bra ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

En kontrollfråga till i detta ämnet, 

Enligt boken så ska man ha 1a för vänster fram och 1b för höger fram, är det så eller betyder inte a'et nåt och man kan ha 1a både på vänster och höger sida fram?

Så man man kan använda dessa på båda sidorna https://www.carbuildersolutions.com/uk/copy-of-55mm-clear-indicator-lights-pair

/Nils

Share this post


Link to post
Share on other sites

det är 1 som är viktigt ,2 på bakljuset och 5 på sidoblink.

engelska blinkersen fungkar fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×