Jump to content
Himlar

Var hittar jag det här utseendet?

Recommended Posts

Under en del surfande på Retro Rides hittade jag detta ekipage, och blev lite kär. En bild av något mycket liknande detta började växa, men problemet är att jag inte vet var jag rimligast börjar. Har ni några förslag på utgångskit, och vad som kan behöva förändras för att få den rätta eleganta looken?

Aceclassics0914_018.jpg

Aceclassics0914_009.jpg

Aceclassics0914_015.jpg

Fler bilder finns på: http://retrorides.proboards.com/thread/170923/best-lotus-7-ace-classics

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Om du Googlar på wobbley webb wheels hittar du fälgmodellen. Sen vilken typ av bil det är har jag ingen aning. /RICKARD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan nog ta vilket "utgångs-kit" som helst som bygger på "bok-ramens" mått. Bilen på bilden verkar vara i "bok-mått" = rätt liten. Allt annat på din drömbil är hur du klär på den. Skulle bakdelen på ett "utgångs-kit" inte riktigt passa mot önskad form är det lätt att justera / bygga om. Är det viktigt med högerstyrning så går det rätt lätt att ordna på en "kitcar-ram".

Jag ser inte av texten i ditt inlägg om du vill bygga fullt ut men jag misstänker att du inte vill göra allt för mycket eftersom du frågar om vilka kit som kan användas. Kolla tex Mk eller om du kan köpa en redan färdig och reggad "bok-bil" för att klä av och sedan klä på den med det du vill ha.

Fyrlänken bak om den skall se ut som bilden så behöver du bygga om lite grann oavsett kitcar eller färdig bil. Ett annat alternativ skulle kunna vara att behålla original och göra en "placebo-4-länk". Kanske fusk men det går som snabbkompromiss........

Lycka till med drömbilen.

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för hjälpen!

Att det verkar vara äkta Lotus Wobbly Web-hjul är jag medveten om, tyvärr har jag inte hittat vare sig äkta vara eller replikor till vettiga priser ännu.

Vad gäller att bygga själv eller köpa kit/färdigt är jag öppen för förslag, men det är ju enklare att antingen börja med något som är någorlunda nära slutresultatet eller ha bra koll på vilka delar som ska användas. Högerstyrning är inget krav, jag föredrar nog vänsterstyrt, men jag tror den enkla rullbågen behövs för att få till utseendet. Är lösningen på bild med bultad enkel rullbåge godkänd i Sverige?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båge är inget krav alls så du gör som du vill med den. Bra konstruerad och bultad båge är enkel att tillverka och sätta fast

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiger gör ett kit som de kallar HS6 som ska påminna om en tidigare lotus än 7an

Den har många likartade ellement

Öppnar du bakre hjulhusen blir de nog väldigt lika

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju egentligen mest de rundade smala bakskärmarna, gammeldags bakljus, framljus, ratt och instrumentering samt smala framskärmar och smala hjul som gör looken.

Wobbley wheels är svåra att få tag på och dyra. Frågan är om någon annan variant (t ex släta plåtfälgar utan hål eller lackade centerline) kanske kan ge ett tillräckligt gammeldags utseende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HS6-kitet ser väldigt likt ut, tack för tipset!

Wobbly webs verkar tyvärr ligga utanför min budget, ja. En idé skulle kunna vara att använda spindlar+nav från bil med lämplig geometri och 5*114,3-bultmönster, och köra Amazonfälgar istället. Inte lika elegant, men ändå helt okej (och inom rimlig budget).

Jag vet inte om färgsättning och allmänt "stuk" lurar mig, men jag får för mig att front och huv skiljer från det jag brukar se här och bland andra nya byggen. Lite mer "cigarrform", bland annat. Är det bara jag som inbillar mig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror mycket ligger i att det är en smal nos på bilen

Många sevens som byggs idag har bredare nos för att skapa ett större motorutrymme.

Den bredare noskonen är ofta breddad med ett nästan platt band på mitten, det gör att motorhuv och scuttle ser mindre runda ut.

Större motorutrymme behövs för att få in en modern 16v 2 liters motor.

Nöjer man sig med gammal motor typ kent, eller liten motor typ ford sigma eller suzuki går det bra med liten smal noskon.

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har svårt att få ihop den där bilen. Är det en replika eller en orginal IRS-bil? :blink:

Varför skulle en orginalbil ha de gula blinkererna bak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min tanke har varit att köra med en Alfa Twin Spark-motor med ITBs (helt enkelt för att jag gillar ljudet av den motorn), skulle det gå att få plats med en sådan under smal nos/huv eller ska jag tänka om?

Kanske ska tillägga att jag själv mäts in på 195cm, så jag misstänker att det inte går att skjuta motorn bakåt alltför mycket ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du vill ha den looken så kan du inte ha en större sittbrunn, du har 13" hjul som är runt 195mm breda(kanske ännu smalare....???). 195cm i ett orginal-chassie går utmärkt men vad det gäller drivlina får du nog vara beredd att kompromissa om du inte har oändligt djupa fickor.

Caterham får in 2,3l Duratec med kompressor i det där motor-rummet. Då är det CAD-packat och specialgjutningar både högt och lågt vilket resulterar i att bilen kostar +400kkr. Det blir på tok för mycket effekt för de smala däcken. Om du skall bygga något åt det hållet så skall du nog tänka lätt, litet och max 100-120Bhp i orginal. Det bör nog också vara ganska modernt vilket gör att du hamnar på 1500-1600 kubik. Där finns egentligen bara två motorer som ringer i min klocka, FORD 1600 och Toyota 4AG.

De kommer bägge två att gurgla fint med ITB och de levererar väl ganska enkelt(=läs billigt) ca 150BHP, men du kommer att få varva utav sjutton för att nå dit!

Men som sagt, en bil med de däcken kommer aldrig att bli en storsmiskare på banorna.

Låt mig ta ett exempel: Tommy Falck kör roadsport A med en Lotus Serie 2'a och han hävdar sig bra på sina Dunlop(185 bak, 175 fram). Han har en superfin växellåda och en gammal högtrimmad FORD 1550(eller är den 1600?? Jag kommer inte ihåg). Han körde fullständigt "sk**en" ur alla gatbilar på kinnekulle när vi var där senast, men hade väl egentligen inget att sätta emot MickeR1's slicks försedda Westie.

Så allt kommer tillbaks till vad du vill.

- Är det "Just show!" så kan du ju bygga hur du vill och bara hålla dig till yttre geometri. Bilen kommer att bli snygg men riskerar att bli svårkörd.

- Är det en "show and go" så får du börja fundera över hur du får balanserat ihop en bra lätt bil. DVS inga monster till motorer när du ändå inte kan få på tillräckligt med däck.

- Är det en "Just go!" så kan du glömma den looken. Det blir så mycket kompromisser för att hålla sig inom geometrin att bilen blir okörbar.

Edited by Pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fickorna är, som vanligt, tyvärr inte oändligt djupa. Å andra sidan är jag någorlunda kompetent i CAD och har inte bråttom. Alltid något, antar jag.

Vad gäller målbild ligger jag närmare "just show" än "just go", målet är att ha en rolig bil med "rätt" utseende, känsla och ljud. Roligheten känns inte som ett problem att lösa med en Seven, och därför har jag inga problem att gå ned i effekt/däcksdimensioner.

Hade jag gått all in för varvtider, hade jag nog faktiskt börjat med något annat än en Seven och istället tittat på mittmotor och inspiration från nyare LMP-bilar. Men det är ett annat projekt.

När jag kollar på någorlunda moderna motorer kring 1,4-1,6l verkar det finnas en hel del begagnade VAG- och PSA/Mini-motorer att få tag på i Sverige, är det någon som har erfarenhet av dessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, precis som du är inne på så blir det ett pusslande. Just att pussla ihop motor/vxl/kardan/diff/drivaxlar/hubbar... är ett ganska digert arbete om man vill gå "vid sidan om upptrampade stigar". Din spec gör att du kommer lite vid sidan om det vanligaste stigarna och hamnar på en uppenbar donator som skulle ta dig förbi allt det där pusslandet. Det finns en liten lätt roadster som skulle vara en gyllene donator till ett sådant bygge, Miata NA/NB med 1600 motorn är som gjuten för ditt bygge! I princip kan du använda hela bilen och det går att hitta rullande donatorbilar i england för vettiga pengar.

http://www.ebay.co.uk/sch/Mazda-/18211/i.html?_from=R40&_sop=2&_dcat=18211&Transmission=Manual&_nkw=mx-5&rt=nc&LH_Auction=1

http://www.pistonheads.com/classifieds?Category=used-cars&M=1274&M=1273&Page=1&SortOptions=PriceLowToHigh&Transmission=MAN

Vänta till i höst så kommer du att se rullande bilar i 6-10kkr området...

Edited by Pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som en moddad Seven serie 2, eller en välgjord replica med lite egna ideér. Det finns ritningar på nätet för just serie 2-ramen. Om du inte vill bygga ram själv är det lite värre. De flesta kit har ju proportioner likt "How to build your own Sportscar"-boken, och den största skillnaden är att de har längre sittbrunn och kortare huv än orginalet.

Men jag vet en tillverkare av ramar i UK: http://www.xtraspecialsevens.co.uk/chassis.html

Om du kan få dem att tillverka en ram i 2mm gods kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske helt off topic, men jag har ägt 2 st VW Polo GTI från -97. Riktigt trevliga motorer. 1,4 liter och 16 ventiler. 100 hk original och varvade vad jag minns rätt friskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om man vill bygga på den mindre (VAG) motorfamlijen (slagvolym) 13-1600 så finns det bra kombinationsmöjligheter som man kan plocka en hel del effekt med.

Det finns kanske inte så mycket sådana byggen i Sverige men vanligare i Europa typ Tyskland, England...

Det finns dock ett Svenskt.... om det fortfarande lever fortfarande vet jag inte då byggtråden är tämligen orörd sedan något år...

lite mer mappad

Share this post


Link to post
Share on other sites

om man vill bygga på den mindre (VAG) motorfamlijen (slagvolym) 13-1600 så finns det bra kombinationsmöjligheter som man kan plocka en hel del effekt med.

Det finns kanske inte så mycket sådana byggen i Sverige men vanligare i Europa typ Tyskland, England...

Det finns dock ett Svenskt.... om det fortfarande lever fortfarande vet jag inte då byggtråden är tämligen orörd sedan något år...

lite mer mappad

Vilken rolig motor!!! :thumbsup: Var finns det bygget beskrivet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan tipsa om en smidigt ram som är till salu (min gamla som Johan skall sälja).

http://www.blocket.se/goteborg/Seven__locost__7a_58701153.htm?aw=1

Motorn är också en fin liten mycket lätt pjäs, en Rover K1.6 som är på 120hk standard men som går att trimma ganska mycket.

Ramen är av samma mått som min nuvarande. En riktigt bra kopia på en Caterham S3, med dedion bakvagn.

Växellådan skall enligt han som jag köpte den av vara en Typ9 med lång etta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, jag drog verkligen igång något med den här tråden ... Tack för alla svar!

VW-motorn verkar klart intressant, jag gillar också tanken att hitta en liten motor som låter trevligt, ger tillräcklig effekt och kan uppgraderas om behovet dyker upp.

Ramen från Blocket lockar väldigt mycket, alldeles för mycket ...

Jag har försökt leta lite för att hitta skillnaderna mellan olika Seven-generationer. Först: stämmer det att Caterham S3 är väldigt lik Lotus Seven S3? Och hur skiljer sig Seven S2 och S3 åt? Någonstans hittade jag att det som skiljer är spårvidd bak, men vad innebär det, ligger skillnaden i skärmarna eller är hela ramen bak bredare på en S3?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har försökt leta lite för att hitta skillnaderna mellan olika Seven-generationer. Först: stämmer det att Caterham S3 är väldigt lik Lotus Seven S3? Och hur skiljer sig Seven S2 och S3 åt? Någonstans hittade jag att det som skiljer är spårvidd bak, men vad innebär det, ligger skillnaden i skärmarna eller är hela ramen bak bredare på en S3?

Caterham köpte loss Seven av Lotus när de ville lägga ner den, och tog upp tillverkningen av S3 igen. Så det korta svaret är att de är samma, men S3 tillverkas fortfarande och har modifierats i steg under tiden. S3 har bredare bakskärmar än S2 för att man bytte till en bredare bakaxel från Ford Escort istället för den Austin Metropolitan eller Standard 10 som man hade innan. Ramens yttermått var oförändrade så vitt jag vet. Dock fick Caterham göra noskon och scuttle högre för att få plats med Lotus Twincam-motorn runt '74, så du "tar" en riktigt tidig S3 på att den har samma låga noskon som S2 men de bredare bakskärmarna.

Här har man samlat rätt mycket information om de olika förändringarna som skett från starten 1957 upp till 2001.

http://www.bscc.fi/index.php/en/caterham/the-legend/the-7-timeline.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ramen från Blocket lockar väldigt mycket, alldeles för mycket ...

Både Jari och jag har liknande ramar. Om du vill komma och titta på två st färdiga bilar(en Turbo och en lätt... ;)) så kan vi säkert ordna något.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Både Jari och jag har liknande ramar. Om du vill komma och titta på två st färdiga bilar(en Turbo och en lätt... ;)/>) så kan vi säkert ordna något.

Ja, visning hos mig går alltid att ordna.

Fastän min (och Pacs) ram är liten till storlek, så går det att klämma ner mycket motorn i den. Jag har ju en 8V turbomotor och i fronten kyl, oljekyl och laddluftskyl.

Men jag tror inte jag skulle klara av en 16V med turbo, blir nog för brett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En visning vore mycket intressant! Att få plats med en motor borde lösa sig, jag är mer orolig att få plats själv på längd och bredd på vettigt sätt. Jag kanske hör av mig till er inom snar framtid för att diskutera ett besök.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör 16V sugmotor i mitt chassie.

Du är välkommen. Vi bor ca 45-50 min bilväg från varandra så du kan enkelt hinna med att titta på bägge bilarna på en och samma dag.

Edited by Pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×