Jump to content

Bygga ram själv?


Notch

Recommended Posts

Har börjat planera mitt första locostbygge nu, har köpt Chris Gibbs bok så det är efter dom ritningarna jag tänkte bygga ramen i så fall.

Dock så klurar jag på om jag ska köpa ramen eller bygga den själv?

Finns det nån ramtillverkare i England som bygger med 25x25x2 stål?

Jag har inte tillgång till 3-fas nämligen, utan får i så fall använda min Esab C141 och jag är lite orolig att den är för klen?

Den borde iaf räcka till för övrig svetsning känns det som, men just ramen är jag lite fundersam om den räcker till för.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska nog ta och göra som du säger, köpa lite 25x25x2 rör och testa. Det värsta som kan händer är ju att man får köpa en färdigsvetsad ram.

Har bara svetsat lite bilplåt och avgassystem innan.

Lär nog återkomma med fler frågor sen vad det lider :)

Edited by Notch
Link to comment
Share on other sites

ESAB C141

Ser väl ut att vara en fin liten 1-fas svets. Du kanske inte kan svetsa hela ramen i ett svep med den som du skulle kunna med de flesta 3-fas svetsar men å andra sidan så tror jag den "personliga intermittensfaktorn" är mer hindrande än svetsens. Du har i alla fall tillgång till 10A? Det är ett måste för svetsen.

Ett annan möjlighet är att du "punktar" ihop en egen ram med ESAB C141 och svetsar färdigt ramen hos någon annan med en 3-fas svets. Fast jag tror att ESAB C141 och du kan komma överens när ni kört lite 25x25x2.

Link to comment
Share on other sites

ESAB C141

Ser väl ut att vara en fin liten 1-fas svets. Du kanske inte kan svetsa hela ramen i ett svep med den som du skulle kunna med de flesta 3-fas svetsar men å andra sidan så tror jag den "personliga intermittensfaktorn" är mer hindrande än svetsens. Du har i alla fall tillgång till 10A? Det är ett måste för svetsen.

Ett annan möjlighet är att du "punktar" ihop en egen ram med ESAB C141 och svetsar färdigt ramen hos någon annan med en 3-fas svets. Fast jag tror att ESAB C141 och du kan komma överens när ni kört lite 25x25x2.

Inga problem med säkringarna, blir det problem nånstans så är det nog undertecknad som är problemet...

Ska åka och handla lite material nästa vecka och testa.

Link to comment
Share on other sites

Den där svetsen räcker gott till 2 mm gods.

Jag har en Esab C170, 3-fas, 170 A. Den var ställd på runt 50 % när jag svetsade ramen vill jag minnas.

Visst är det trevligt med 3-fas, ska ge jämnare svetsar (men jag undrar om det stämmer med moderna svetsar).

Link to comment
Share on other sites

Har provsvetsat på lite bitar nu och det funkar kanon faktiskt.

Så nu ska det röjas upp i verkstaden och sen inhandlas material. Så man kommer igång med byggandet :)/>

Edited by Notch
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...