Jump to content
Christer J

Egen framspindel

Recommended Posts

Intressant hemsida. Undrar vad vikten på hans spindel är. Ser onekligen lättare ut än gjutet/smitt dito.

Egentillverkade spindlar stoppas inte per automatik av SFRO. Men det krävs säkert att man visar lite beräkningar eller på något annat sätt bevisar att man vet vad man sysslar med.

Bak är det ju inte alls ovanligt med himma-meck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte just på att man bygger bakspindlar själv i 3 mm plåt, och det är ju inte så att dom är helt utan belastning.. Framför allt skulle man kunna bestämma geometrin själv, anpassa till nav, bromsok och styrarmar. Samt få på dom 42 kilo lättare 13 tumshjulen som ligger i garaget..

Min redan reggad, man man vill ju ändå att det ska vara okej. och det kommer inom kort att påbörjas ett till bygge. Vissa gjutna aluminiumspindlar har ju visat sig braka i delar och min bil ligger ju lite i den övre viktskalan, men ska under vintern ner under 700 kilo i alla fall. Så nåt liknande detta som man dessutom boxar skulle ju bli urstarkt även om man har lite tunnare material än på bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm.... nu är du inne på något *MYCKET* intressant igen Christer! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla Oves (2fast4u) biltråd (näst senaste bilen och inte färdiga än) på rejsa så har du en trevlig spindel att fundera över.

Sen finns det en massa olika uppfattningar vad man ska fokusera på gällande de olika vinklarna och radierna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan vara den jag sett, med 6-8 plåtar ut mot ett rör? Läser just inga andra forum på nätet, men man kanske skulle titta lite mer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns inget formellt som hindrar att man bygger egna spindlar. Som sagt, någon form av beräkning/analys är en bra hjälp i att bedöma konstruktionen och så gäller det förstås att ha koll på materialval, svetsmetod, tillsatsmaterial etc.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju bra. Det öppnar ju en hel del möligheter att anpassa till bromsar och nav, styrarmar osv.

Christer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle jag byggt en ny egen spindel idag skulle den vara gjord så att styrarm och övre led sitter i en enhet samt att man shimsar cambern mellan denna enhet och spindeln. Lite lik Lotus Elise spindel. Då kan man jobba med camberjustering utan att påverka toe och om man vill även prova olika kpi vinklar samt ackerman för att se vilken skillnad det ev. skulle ge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har också funderat i dom banorna. Just att kunna justera Ackerman och bump har jag upptäckt fördelar med. Din ide är inte alls dum iom att man kan shimsa både Ackerman och camber i samma moment utan att göra om styrarmarna. Klart man kan shimsa en lös arm också, men vi får se vad det blir. 3D caden inne i skallen jobbar på saken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

se inlägg 106 i min offtopic

http://www.locostswe...&attach_id=3290

jag fräste nya elise spindlar till min speedster , då orginalen är jääätte tunga och får knepig bumpsteer när man sänker bilen , dessa är droppade i spindeln = rätt hjulvinklar sänkt

Men jag röstar på den tidigare sponton versionen , hade inte nästa bil blivit AWD hade det enkelt blivit den versionen det är lätt och går att köpa över disk nästan = man blir klar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är MNR:s senaste variant på temat.

post-621-0-45251200-1417731882_thumb.jpg

post-621-0-77271100-1417731921_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

MNR varianten med ett rör och platta tilltalar mig. Helt enkelt. 2 grader neg camber som utgångsvärde nu. Åkte 4 mil idag på dålig väg och shimsade styrväxeln upp och ned. Måste fatta varför bilen byter spår, men som det verkar så ska det hellre bli toe out vid bump. Bilen funkar i alla fall bättre så. Den håller med underlaget bättre på nåt vis känns det som. Jag har provat -2 grader camber och 2 mm toe ut. till -1 camber och 2 mm toe in och allt däremellan. flyttat styrväxeln +- 10 mm upp o ned. och det verkar som om mer bumpsteer in vid nedfjädring gör att jag kan ha mindre toe out. Ackerman nästa.. Farsans gamla teorier när han körde is SM på 60 talet verkar ha substans hittills. Väntar på snön så jag kan se om hans tips funkar, då strävade man efter perfekt Ackerman vid alla styrutslag och krängning. Han knuffade sig svettig med sin gocart för att kolla spåren i snön.. Gav resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

men som det verkar så ska det hellre bli toe out vid bump.

Jajamen, annledningen till att våra lätta bilar funkar bäst med toe out vid bump förklarade Jonny på Kinnekulle i år.

Jag har provat -2 grader camber och 2 mm toe ut. till -1 camber och 2 mm toe in och allt däremellan.

Jäkligt intressant att du gör de praktiska jämförelserna! :thumbsup:
...och det verkar som om mer bumpsteer in vid nedfjädring gör att jag kan ha mindre toe out.
Jajamen, det ingick också i Jonny's teorier på Kullen. :)

Glöm inte att camber och toe går lite "hand i hand", ökar man den negativa cambern hamnar hjulet än mer i att det rullar i en kona och yttersidan på hjulet får längre väg att rulla när man snurrar ett varv. För att hjulet då skall rulla "rakt fram" måste man ställa toe out. SÅ mer negativ camber tvingar fram toe out för hjulen skall rulla rakt fram.

Med mina 13x195 har jag testat mellan 2mm toe in och 2 mm toe out när jag kör 1,2 grader negativ camber. Jag har fastnat för 0,5mm toe out för landsvägskörning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är MNR:s senaste variant på temat.

Vad är det för KPI på de där?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det visar att teori och praktik för en gångs skull stämmer överens,

Nu snöar det ute så det är nog dags att plocka isär framvagnen och sätta igång med galenskaperna, har fått lite ideer genom allt bläddrande på spindlar och hjulupphängningar. Helt klart är i alla fall att det ska bli några fler justermöjligheter, och enklare att göra dom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det visar att teori och praktik för en gångs skull stämmer överens,

Nu snöar det ute så det är nog dags att plocka isär framvagnen och sätta igång med galenskaperna, har fått lite ideer genom allt bläddrande på spindlar och hjulupphängningar. Helt klart är i alla fall att det ska bli några fler justermöjligheter, och enklare att göra dom.

Vilken härlig tråd - följer den till 100%.

kenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för KPI på de där?

Har inte koll på detta men skulle inte bli förvånad om det är Cortina-geometri på dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det visar att teori och praktik för en gångs skull stämmer överens,

:D :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ska det bli trådlyft.
Vad är MNR?
Och sen så skruvar jag lite diverse bilar. Så här ser det ut på en gammal svansmotorskoda. Ett rör med bussningar i, typ. Inte min bil på bilden dock.
skoda-130-tuning-green-08.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah. Då ska jag glo på lite bilder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×