Jump to content

Torrsump eller inte


rickepumpen

Recommended Posts

Hej alla!

En sak jag funderade på var hur nödvändigt det är med torrsump på motorn egentligen..

Förutsättningarna är: bokchassie med en pug XU10J4 och slicks alternativt R-däck som bara är till för bana med andra ord en ren racer.

Påfrestningarna blir mycket högre än en gatbil så därför är frågan om det räcker att baffla tråget eller om man ska dra ner byxorna ordentligt

Och satsa på torrsump direkt. Trist att upptäcka att oljetrycket försvinner i kurvorna bara för att man snålade.

Jag vet att en del av er har torrsump på era bilar så lite åsikter är välkommet! :-)

Richard

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra aktivt på bana eller liknande så är en torrsump att föredra.

Jag kör med en bafflad sump som jag byggt om en massa ggr o bafflat mer o mer men vid mkt kraftig inbromsning kan oljetrycket "fladdra" till lite. Det är ju inte farligt i sig. jag har en oljetrycksvakt 2,5 bar o den ska stänga av motorn om trycket faller under det. Jag har även köpt en "Accusump" men ej monterat än.En annan fördel man kan göra är att bredda sumpen. Big Wing typ.

Jag kan säga har man pengarna så är en torrsump att föredra. den evakuerar tråget med och man har inte oljan som vispar runt veven=mer BHP.

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra aktivt på bana eller liknande så är en torrsump att föredra.

Jag kör med en bafflad sump som jag byggt om en massa ggr o bafflat mer o mer men vid mkt kraftig inbromsning kan oljetrycket "fladdra" till lite. Det är ju inte farligt i sig. jag har en oljetrycksvakt 2,5 bar o den ska stänga av motorn om trycket faller under det. Jag har även köpt en "Accusump" men ej monterat än.En annan fördel man kan göra är att bredda sumpen. Big Wing typ.

Jag kan säga har man pengarna så är en torrsump att föredra. den evakuerar tråget med och man har inte oljan som vispar runt veven=mer BHP.

Det är samma tankar som jag har, antingen baffla tråget tills oljetrycket inte försvinner eller torrsump. Eftersom jag tillverkar nästan allt själv har jag redan funderat ut hur jag ska göra oljetank och sugpumpen i sann Locostanda. Inte mycket pengar utan mest arbete...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...