Jump to content

Reverse trike bygge! frågor framvagn....


Christoffer

Recommended Posts

Har lite frågor om framvagns byggnation till en Omvänd trike (2 framhjul)

Jag har ju tänkt att bygga med dubbla a-armar i fram, då har jag tänkt att använda 140 spindlar. Är detta överdimensionerat eller är de lika bra att vara safe!

Är det ens genomförbart att registrera denna typ av trike, väldigt begränsat med information om det på internet!

Om det här ligger helt fel eller inte hör hemma på detta forumet förstår jag de! men man får ju vända sig till dom erfarna framvagnsbyggarna!!

Detta stuket ska jag sträva efter!

post-32193-0-45633600-1414620276_thumb.jpg

Edited by Christoffer
Link to comment
Share on other sites

Att hitta standrad spindlar som belastningsmässigt inte är overkill är snudd på omöjligt för en lätt sjua. Att hitta "rätt" för ditt bygge är nog ännu svårare. Man får nöja sig med en duglig kompromiss eller tillverka själv som på din bild.

Pushrod-fjädringen på den triken är riktigt avancerad och intressant!

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt att regga en sådan skapelse om man bygger klokt. Kolla lite på Mikael Fredrikssons MRide T42;

http://www.home.mride.se/

140-spindlar är inte speciellt tunga så de är nog ett bra val - om de funkar med övrig geometri du vill ha. Micke byggde med Scorpio spindlar som fick nya styrarmar för att få det att lira med den stora spårvidden och placering av styrväxel.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tacksam för svaren, känns skönt att veta att man har ett kunskapsrikt forum att vända sig till när man har frågor!

Nu till nästa fråga, ingen som har ett par styrspindlar till 140 liggandes som är villig att sälja?

Edited by Christoffer
Link to comment
Share on other sites

Har lite frågor om framvagns byggnation till en Omvänd trike (2 framhjul)

Jag har ju tänkt att bygga med dubbla a-armar i fram, då har jag tänkt att använda 140 spindlar. Är detta överdimensionerat eller är de lika bra att vara safe!

Är det ens genomförbart att registrera denna typ av trike, väldigt begränsat med information om det på internet!

Om det här ligger helt fel eller inte hör hemma på detta forumet förstår jag de! men man får ju vända sig till dom erfarna framvagnsbyggarna!!

Detta stuket ska jag sträva efter!

Ta en titt på Blackjack Zero! Brittiskt bygge med luftkyld VW-motor och växellåda fram, Golf spindlar och drivaxlar mm. Ett kul bygge som går att kopiera till stor del om man vill göra det enkelt för sig. VW-motor är väl inte det mest spännande att använda men det finns adaptrar till andra motorer..

Richard

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Blackjack Zero! Brittiskt bygge med luftkyld VW-motor och växellåda fram, Golf spindlar och drivaxlar mm. Ett kul bygge som går att kopiera till stor del om man vill göra det enkelt för sig. VW-motor är väl inte det mest spännande att använda men det finns adaptrar till andra motorer..

Richard

I England bygger man omvänd trike av Reunalt 5 GTI eller GTS. De tar hela framvagn, växellåda och motor - då är den främre delen klar. Till bakvagn tar de vänster eller höger bakhjul. Fram och bakvagn är direkt klar det som saknas är det som är mittemellan

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...