Jump to content

Motorval!?!


Defence

Recommended Posts

Tjena alla!

Är nära att köpa mig en busbil och sitter och funderar på motorval!

R1 eller liknande är ju fräckt med sekventiell låda och nog det billigaste alternativet

Är där någon som har en honda type R motor i sin eller vet något om det och om det passar med deras 6 petade låda? Tänkte från en civic eller accord då dom är halva priset mot en S2000 motor!

Tacksam för svar eller länkar till ett sådant bygge

Det kommer att bli en MNR Vortx som det ser ut nu. :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Honda Type R är en riktig rökare till motor/drivlina. En Civic-maskin med en S2000-låda är en "önske"-drivlina för många. Men, den har några år på nacken så den är inte det mest effektstarka/vikt-alternativet längre. Även om man importerar den från England blir det en hel del pengar som skall läggas på bordet.

Du har inte funderat på en 2 liters Duratec med en Miata(Mk3/NC)-låda? Det är en drivlina som går att utveckla väldigt långt om man vill det. Lägg till torsendiffen från en Miata-sport(NC) och du har en drivlina som är ruskigt kompetent i ett lätt chassie. :)

P.S. Jag ser att Lupus är inne och läser tråden nu när jag skriver. Han kan väldigt mycket om SAAB-drivlinorna så om du vill ha Turbo, snacka med honom. :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte mest på att slippa att göra så mycket med motorn för att ha en driftsäker pjäs i den som har tillräckligt med effekt original, en sån type r motor måste ju ligga runt 200 kusar om jag inte har helt fel för mig! Ligger några på bildelsbasen runt 25 loppor!

Körde en polares westfield för ett tag sedan och tycker att typ 9 lådan e så tung att jobba med så e lite ute efter något "annat" :)

Turbo är tyvärr inget allternativ för mig, det har man i dieselbilar.... Haha

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

+1 for Duratec.

Orginal innmat henger med til 200hk

For 25.000 så får du ferdig motor med sprut, innsug og klar til å kjøres.

Girkasse fra MX5 kjenner jeg ikke. Er det bolt on?

Civic motoren er det 1.6 eller 2.0?

Har du allerede sattset på denne?

Link to comment
Share on other sites

Girkasse fra MX5 kjenner jeg ikke. Er det bolt on?

MX5 NC(mk3) är bolt on(både 5 och sex växlade) och det finns mängder med kopplingar/svänghjul på eftermarknaden. :)

En 5-växlad går på ca £150 i GB. http://www.ebay.co.uk/itm/Mazda-MX5-Mk3-5-Speed-Gearbox-/271536456923?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f38d584db

Jag vet tyvärr inte hur mycket den väger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Saab 9000 turbo motor 1994-98 2,0 eller 2,3 liters med opel omegalåda är nog det absolut billigaste du kan få tag på och med helt orginal motor och turbo så

kan du ta ut ca 260 hk och ett helt otroligt vrid laugh.gif till en kostnad för 1000-3000:- komplett med motorstyr.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...