Jump to content

MC-förgasare eller Weber?


Recommended Posts

Jamen, det är bara till att börja plocka isär flottörhusen och kontrollera att allt är som det skall och är lika med munstycken och nålar, inget att tveka inför. :)

Här finns en sprängskiss http://cdn.boats.net/diagram/yamaha/MCY/2001/YZFR1SN_SNC/IMAGES/CARBURETOR.png

Några råd på vägen:

- Var försiktig med alla kryss-skruvarna, de är momentdragna och väldigt lätt att misshandla så att man inte får upp dem. Använd bara vertyg som *VERKLIGEN* passar...

- Kryss-skruvarna för flottörhuslocket, du kommer att öppna dem några gånger om du måste byta munstycken så det är enklare om du byter dem till insex eller torx.

- Ta det *RUSKIGT* försiktigt med vakumklockorna. Gör rent gummit runt kolvarna men var väldigt försiktig. Använd enbart avfettning på dem, inga starkare grejor.

- Jag använder en liten näbbtång när jag lyfter ur nålarna ur vakulkolvarna, Det är bara att dra, men se till att du inte tappar någon av brickorna som ligger över/under/runt nålen.

- Nålhöjden ställs med en liten segersäkring. Kontollera höjden på det spåren så att det sitter på samma höjd(från nålspetsen) på samtliga nålar.

- Lågfarts munstycket är integrerat i ett emulsionsrör, kolla att alla är lika.

- Huvudmunstycket är enbart ett munstucke

- Ta ur alla pilotskruvarna, det sitter en oring för att täta på baksidan, tappa inte bort dem.

Ja, du har nog förstått det redan, ta det lungt och jobba metodiskt med dem. Jag hade flera uppsättningar uppklippta mjölkkartonger numrerade 1-4 för att hålla ordning på vad som skall sitta var. Beroende på vilken status din brygga är i så kan du behöva dela på den. Undvik det så långt du kan. Det går alldeles utmärkt att få ihop det igen men det är betydligt knepigare än att bara kolla munstyckena så jag undvek det så långt jag kunde, även om jag till slut fann mig tvungen till det.

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för instruktionerna Pac.

Förgasarna är genomgångna innan leverans. Fick tom med ett "protokoll" från deras genomgång. Skall dock byta huvudmunstycken.

Såg att någon skruv var sliten, så skall lyda ditt råd och sätta dit torx.

Kanske vet på rak arm vilken dimension?

Link to comment
Share on other sites

Nu har börjat pilla med det! Kul!

Några frågor:

Nålarna, som skall ställas i samma höjd. Hur får man ut dem? På samma sida där man byter munstycken eller från andra hållet?

Pilotskruvarna, skall jag ha de borta när jag startar för första gången eller? Läste nånstans man skall skruva in dem i botten o sedan tre varv utåt, till att börja med. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Nålarna, som skall ställas i samma höjd. Hur får man ut dem? På samma sida där man byter munstycken eller från andra hållet?

Du skruvar loss de stora svarta fjäderbelastade plastlocken på ovansidan förgasaren och drar ut sliden med nålen i. Det ser ut ungefär så här: http://www.ebay.com/itm/Yamaha-R1-98-02-4xv-5jj-carburettor-diaphram-needle-slide-cap-cover-99-00-01-/331183485057#ht_738wt_1153

Nålen sitter i sliden med en plastdel som är "dit-snäppt" ovanifrån. Ta en näbbtång och ta tag i plastdelene och dra försiktigt tills den släpper. Se till att du inte "rycker ur" den för då får du allt på golvet! Underplastdelen sitter en liten fjäder som pressar på nålen. Var försiktig när du tar loss det här så att du inte förstör fjädern eller bryter loss plastsnäppet.

Nu har börjat pilla med det! Kul!

Ja de är riktigt mysiga saker att meka med. Det här är Japansk ingenjörskonst på hög nivå så delarna passar och man behöver INTE använda våld. Du mekar just nu med den japanska varianten på det "Schweiziska urverket/klockan" så ta det lungt, jobba metodiskt och använd inte mer våld än vad nöden kräver!

Pilotskruvarna, skall jag ha de borta när jag startar för första gången eller? Läste nånstans man skall skruva in dem i botten o sedan tre varv utåt, till att börja med. Eller?

Pilotskruvarna skall vara på plats, utskruvade 2-3 varv(lika på alla!!!!) är optimalt.

Hur många varv du landar på med nålventilerna för optimerad tomgång är din första indikation på om du behöver byta munstycken(lågfart) eller inte. Den gängse gången är att man börjar med lågfarts munstyckena för att gå vidare med huvudmunstycket och sist nål-läget.

Om du kan starta utan choke har du en rejäl indikation på att de flödar alldeles för mycket på lågfart.

Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se. Stiften var ju nya, men det var ju innan allt weberkladdande. Körde in till Biltema, nya stift, lite startgas och den startade direkt! Underbart!

Gick väl helt okej, men när jag försökte varva den så kom avgasknallar. Vad skall jag börja skruva på då?

Skruvade ner regulatorn till min tryck, men tror ändå jag köper en mc-pump. Måste vara det bästa!

Link to comment
Share on other sites

Den regulatorn du har kanske är bra nog så mät trycket innan du lägger pengar på en ny pump.

Avgasknallar?

- Varm eller kalla motor?

- Med eller utan choke?

Min bil hostar/fnyser ganska friskt när den är kall och man inte ger den choke men jag har inga avgasknallar. Har du lambdasensor som du kan skruva i avgassystemet så använd den så att du får "svart på vitt" vad som händer nu i början.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte mätaren svajade en del, ett tag, men det kanske kan funka med den.

Varm motor, knallar o smäller lite när man försöker varje upp den. Får inte upp den i varv. Ingen choke. Pilotksruvarna ute 3 varv. Alla nålar i samma läge.

Link to comment
Share on other sites

Hade du inte precis samma problem med Weber-förgasarna?

I så fall känns det ju som att det är något annat som är problemet. Hur står tändningen? Är kamtiderna rätt? Tar den tjuvluft via någon form av vacuum-uttag (till servo eller liknande)?

Som Pac skrivit är en bredbandslambda guld värd (oavsett om man har Weber, flatside förgasare eller någon annan typ av bränsleförsörjning).

Link to comment
Share on other sites

Varm motor, knallar o smäller lite när man försöker varje upp den. Får inte upp den i varv. Ingen choke. Pilotksruvarna ute 3 varv. Alla nålar i samma läge.

Wankelsport är på det, det låter som tändning/kamtider för mig med imho... :icon_oops:

Tändning:

Ta upp 1'an till övre dödpunkten och kolla att svänghjulet(eller var du nu har märkningen) stämmer.

Vad är det för tändsystem du kör med?

Kamtider:

kolla kammarnas position och att de stämmer och inte hamnat en/ett par tänder fel

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hmmmm. Låter som grekiska för mig ;)

Jag har Clubman 3D system från Dunnell. http://www.dunnellengines.com/zetec_carb_optionkits_1.php

Dvs det jag hade till webrarna. Borde funka till detta med.

Blir pause i byggandet ett par veckor eftersom det blir flytt till hus med stort garage :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... nu vill jag inte skrämmas men ett av clubman-teamen hade ett litet h-te med den tändboxen i somras. Den misstände, bak-sköt och betedde sig allmänt illa de fick ordning på det efter de fått en ny box från Dunnell.

Jag tror inte att du kommer förbi det här steget på ett turskott, du blir nog tyvärr tvungen att gå igenom en rejäl felsökning med både tändning och kamvinklar. Om det är "rena grekiskan" för dig så har du ett ypperligt tillfälle att lära dig. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... nu vill jag inte skrämmas men ett av clubman-teamen hade ett litet h-te med den tändboxen i somras. Den misstände, bak-sköt och betedde sig allmänt illa de fick ordning på det efter de fått en ny box från Dunnell.

Jag tror inte att du kommer förbi det här steget på ett turskott, du blir nog tyvärr tvungen att gå igenom en rejäl felsökning med både tändning och kamvinklar. Om det är "rena grekiskan" för dig så har du ett ypperligt tillfälle att lära dig. :)/>

Haha, låter sådär!

Nä jag får ta och sätta mig in det ordentligt. Inte alltid lyckat med att bygga bil när man är en ren skrivbordsprodukt, men man lär sig väl!

Link to comment
Share on other sites

Låter som den går väldigt ojämnt på tomgång. Är det tjuvluft som är problemet borde den inte skjuta eld på det sättet så jag tror på något annat (ej förgasar/insugnings-relaterat).

Börja med att plocka av kåpor så du kan se kamremmen och märkningen på de olika remhjulen. Känns dom att den sitter fel någonstans så du antingen får väldigt konstig tändning och/eller fel kamtider. Jga har inte koll på de där Fordmotorerna men i allmänhet brukar det vara markeringar i form av prickar eller streck på rem samt på remhjulen som ska vara i linje med varandra.

Jag förstod det som att du inte gått igenom motorn själv utan köpt den "färdig". Sa tidigare ägaren något om han bytt kamrem eller gjort andra jobb på den?

Link to comment
Share on other sites

Låter som den går väldigt ojämnt på tomgång. Är det tjuvluft som är problemet borde den inte skjuta eld på det sättet så jag tror på något annat (ej förgasar/insugnings-relaterat).

Börja med att plocka av kåpor så du kan se kamremmen och märkningen på de olika remhjulen. Känns dom att den sitter fel någonstans så du antingen får väldigt konstig tändning och/eller fel kamtider. Jga har inte koll på de där Fordmotorerna men i allmänhet brukar det vara markeringar i form av prickar eller streck på rem samt på remhjulen som ska vara i linje med varandra.

Jag förstod det som att du inte gått igenom motorn själv utan köpt den "färdig". Sa tidigare ägaren något om han bytt kamrem eller gjort andra jobb på den?

Den gick något bättre på tomgång sedan, men som du säger och som även föregående talare har sagt, så skall jag gå igenom det här med kammarna.

Skall kolla vad förra ägaren gjorde.

Tack så länge.

Återkommer

Link to comment
Share on other sites

Fick svar från Paul Dunnell. Boxen går att komma åt via programmet "UCAMS" och om man löder en RS232 kontakt.

Någon som känner till UCAMS eller är det Dunnells egna program?

Link to comment
Share on other sites

Här är klippet från starten. Kolla flamman från ena förgasaren. Kan ju vara så att "pluggen" i insuget inte är tät.

Aha! Det där är en fnysning! Inget att vara rädd för och en tydlig indikator på att den går snålt eller är kall. :)

Utan choke så fnyser min motor som om den hade värsta förkylningen så länge den är kall. Nu när jag tänker efter så beter den sig nog ungefär lika dant som din tills den fått upp tempen. Om jag har kall motor så måste jag choka för att kunna starta och om jg väl får igång den(utan choke) fnyser den som sjutton i några minuter och svarar inte alls på gas. De här förgasarna har inget acc-munstycke så man kan inte prima motorn genom att stampa på gasen några gånger som med gamla webrar.

- Prova att ge den choke och gör om samma sak. Börja med lite(betoning på "lite"!) och ge den mer och mer för varje försök. Om du ligger någorlunda rätt så går tomgångsvarvtalet upp, den går jämnare och fnyser inte(lika mycket) när du ger gas.

Nästa test är att prova att skruva upp blandningsskruvarna för tomgång. Ta det i ½-varvs etapper och gå inte längre än ca 5 varv. Men, tomgångsblandningen skall ställas på en genomvarm motor så du vet inget alls om munstyckena förän du börjat justera in motorn.

Justeringen börjar som sagt med tomgångsmunstyckena och antalet varv indikerar om du behöver nya lågfartsmunstycken eller inte.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Fnyser den bara på fyrans cylinder? Inte på de andra? Om den går snålt borde den göra det på alla cylindrarna så det skall fnysa ur de andra också. :unsure:

Om det bara är fyran så kolla att din plugg håller tätt och att alla blandningsskruvar står på samma ställe.

Link to comment
Share on other sites

Aha, jag missade att det var direkt vid start och den inte var varmkörd.

Ja då är det ju inget konstigt om den går ojämnt och fnyser och hostar. Fast jag håller med om att man kanske skulle kunna förvänta sig att det hände mer än på "fyran". På med choken och testa enligt Pacs anvisningar!

Fortsätter det kan du ju även testa att spruta lite startgas runt insug och förgasare för att se om du har vaccum läckage någonstans. Går den då plötligt upp i varv har du läckage där du sprutade gasen.

Link to comment
Share on other sites

Självklart! Bara hör av dig så planerar vi in en liten titt. :)/>

Om du är sugen kan vi kanske fixa en titt på fler bilar i Göteborgstrakten(wink, wink FEGE!!!!)

Strålande! Återkommer när nästa tur är inplanerad.

Link to comment
Share on other sites

Självklart! Bara hör av dig så planerar vi in en liten titt. :)/>

Om du är sugen kan vi kanske fixa en titt på fler bilar i Göteborgstrakten(wink, wink FEGE!!!!)

Nemas problemas!! Det går att lösa.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du köpt nu då iställetblink.gif

Jörgen

Har inte hämtat den än men det sker förhoppningsvis i helgen. Kan ju slänga in en bild då. Även om det inte är en Locost så finns det kanske någon som uppskattar den. Ledtråd är att det är en körglad kombi med plats för fyra vuxna + bagage fast den är både smalare och kortare än en Locost med bokram.

Link to comment
Share on other sites

:)/>

Ett utseende som bara en mor kan älska. Fast stämmer den där in på något av det jag beskrev? Den är väl 6-sitsig (två rader med tre säten) och både längre och bredare. Körglädje vet jag inget om men det kanske den har. En likhet skulle möjligen kunna vara att ingen av tillverkarna är kända för någon större kvalité i produkterna.

Nåväl, jag lovar att posta en bild senare när jag har haft möjlighet att fota den.....

Link to comment
Share on other sites

Korrekt! Hundkoja kombi, Austin Countryman 1968 års modell med 1275 motor. Ska posta bilder när jag fått hem den så eventuella nyfikna kan få se.

Fast det får väl bli i "Övriga KitCars / Bilar" så Frena inte behöver få sin tråd spammad med mer OT. Ber om ursäkt!

Link to comment
Share on other sites

Den gick något bättre på tomgång sedan, men som du säger och som även föregående talare har sagt, så skall jag gå igenom det här med kammarna.

Skall kolla vad förra ägaren gjorde.

Tack så länge.

Återkommer

Mailade förra ägaren som påbörjade bygget för att höra vad han gjort med motorn. Fick dessvärre reda på att han dog för tre veckor sedan. Får fortsätta med era tips när det finns tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådär, hann ner en sväng till garaget mellan målningarna i det nya huset.

Tog den första riktigt "långa" rundan, dvs mer än runt kvarteret. Helvete vad härlig känsla.

Bilen går riktigt bra upp till 2500-3000 rpm sedan bråkar den till. Ett problem som var tidigare var att den fick tjuvluft genom nippeln till bromsservon. Detta är åtgärdat nu. Nästa steg är att börja skruva på inställningarna så att den varvar på ordentligt.

Man borde väl kunna utesluta tändningen nu när den går "bra" såhär?

Link to comment
Share on other sites

Pac och CO - har kört lite med bilen enligt ovan. Smäller vid 2500-3000 och går inte varva högre. Tomgång går den kalasfint på när den är varm.

Skall jag skruva ur pilotskruvarna mer?

Link to comment
Share on other sites

Pilotskruvarna. menar du de till tomgångsblandning? Här är det nog nålarnas höjdläge och framför allt huvudmunstycket som behöver ökas. men kolla tändning också.

Link to comment
Share on other sites

Pilotskruvarna. menar du de till tomgångsblandning? Här är det nog nålarnas höjdläge och framför allt huvudmunstycket som behöver ökas. men kolla tändning också.

Ja precis.

Huvudmunstyckena har jag bytt tull vad de flesta kör på samma motor som jag har dvs 1,8 munstycken.

Nålhöjden är enligt bilden.

post-1143-0-12171100-1427088577_thumb.jpg

Får kika på tändningen också.

Bränsletrycket skall vara lagom, men det kanske kan vara det som bråkar också.

Link to comment
Share on other sites

vad har du för bränslepump? finns det möjlighet att hålla för ca halva insugshålen och gasa o se om det blir skillnad? använd inget som kan sugas in i motorn och orsaka skador.

vilken flottörnivå?

Link to comment
Share on other sites

180 i huvudmunstycke och "fetaste" läget på nålen, den borde gå även på högre varv. :unsure:

Svårt att säga varför den misständer. Har du en lambda sensor du kan skruva i avgassystemet så att kan se AFR/lambda när den misständer?

Om den har juste lambda och misständer så är det tändningen som spökar. Du kan ju iofs justera givaren så att den kommer närmare tandhjulet och se om det hjälper, men utan lambda är det som att flyga utan kompass... :(

Link to comment
Share on other sites

Det låter som om du släpper innan den börjar smattra. Är du säker på att insuget är tätt? Och ur ser stiften ut? Det låter som tändöverslag, tjuvluft och allt dåligt i kombination på nåt vis..

Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se.

Bränslepump är en Holley Red med regulator 1-4 psi. Kommer inte ihåg vad jag ställde den på men får kolla vid tillfälle. VIll minnas någonstans runt 1-1,5 psi. Kanske för lågt?

Flottörnivån får jag försöka kolla. Nån som har en bra guide eller tips?

Lambdamätare har jag ingen. Kollade runt lite igår med hjälp av Rikard Larsson, verkar vara dyra saker. Kan man hyra/låna en sådan och stoppa in i avgasröret? Någon här som kanske har en att låna ut.

Rätt säker på att insuget är tätt nu. Skulle kunna testa med startgasen runt anslutningar som någon tidigare tipsade om.

Där är 4 lägen på nålarna vill jag minnas.

Har nu köpt mjukvara som jag kan koppla in till tändboxen. Hetaste spåret just nu är att TPSen visar fel värden.

Har även sedan tidigare beställt ett verktyg så jag kan kolla att kammarna sitter rätt.

Stroboskop har jag lånat av Rikard men jag läste någonstans att det inte gick att kolla tändningen så på en Zetec då den hade något i stil med "double spark ignition".

Funderade på svänghjulet, men det kan man bara montera på ett sätt eftersom bultcirkeln är asymmetrisk.

Skall försöka ta mig ner till garaget ikväll och kolla lite....

Återigen tack för alla svar. Fantastiskt för en totalt okunnig som jag är. Det här med att bygga bil var inte helt lätt, men det skall f-n gå!

Link to comment
Share on other sites

Wasted spark har Ford original. Fyrar av en extra gnista i onödan mitt emellan de som behövs.

Antar att Clubmans-tändningen också gör det.

Borde fungera att strobba tändningen ändå tycker jag.

Jag körde Megasquirt med Fords tändspole i wasted spark i tidernas begynnelse och jag kollade grundtändningen med stroboskop minns jag. Minns inte att jag gjorde något speciellt.

Men har du märken att strobba mot?

Det hade jag inte på min Polo GTI, så där gjorde jag märken själv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...