Jump to content

Lämpligt rullbälte?


Recommended Posts

Jag vet att tex dessa finns: http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=17276&nodeIdNo=295706

Nu har jag dock fått för mig att de på grund av längden är lite dumma och inte rullar upp sig tillräckligt i våra bilar. Vet någon om något alternativ som är kortare, alternativt ett som verkligen rullar upp sig ordentligt trots längden? Tänker hålla mig till 3-punktesbälte så vill inte ha ett "provisorium".

Link to comment
Share on other sites

Jag har sådana här: http://www.mekonomen...sbalte-pa9394sv

Rullarna sitter monterad ovanför kardantunneln. Enkel och praktisk lösning. smile.gif

Hade inte skadat om jag var lite tydligare med min "kravbild" smile.gif

Jag har ju redan färdiga infästningspunkter på min ram och har ingen större lust att ändra på dessa. Rullen sitter då bakom ryggplåten, fästöron i toppen på ramen för bygeln (återanvänds om man skall köra 4-punkt) och sedan två fästpunkter nere vid golvet. Om jag tolkar bilden rätt så fungerar inte det bältet i den konfigurationen.

[edit]

Kollade bilden igen och då ser det ju ut som ett midjebälte. Känns som att bilden inte ger hela sanningen. Dock står det att rullarna monteras liggandes och då faller det ändå då mina måste monteras ståendes.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Mitt stalltips är Securon. http://www.securon.co.uk/

Inte för att de är bättre än något annat men för att de har en enkel hemsida där man ser längder etc. så det är ganska lätt att hitta bälten man vill ha. Söker man sedan på Securons artikelnummer på E-bay kan man hitta bältena till bra pris.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Securon 500/15, men dom hade 120cm "slack" när dom var fullt inrullade vilket gjorde att det blev väldigt mycket löst bälte.

Dom har tydligen bytt rullarna, de som dom hade tidigare drog tillbaka mer bälte och har bara 80cm över när rullen är full.

Så om du ska köpa Securon, se till att du får dom "gamla" rullarna som heter A074.

"The part number to ask for in future will be “500/15 with A074 retractor”. There is a minimum order quantity of 10 and they are only available from KCP Car and Commercial in the UK."

kcponline@yahoo.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Är det där verkligen tight nog? Ser ut som att det kommer slå rätt bra när man kör och vinden får tag i det. Ser ut som att längden är precis så att den precis räcker och blir lite över snarare än att den spänner upp.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Just det, kom på att när jag monterade dem så var återrullningen så pass bra att jag fick låsa bältet utdraget med buntband för att inte få spel. Och då var det inte låst (itryckt i bälteslåset). Vill minnas att hela bältet rullas in om det ligger fritt.

Link to comment
Share on other sites

Martin: Jag har ju samma modell som du och jag gillar inte Westfields fästpunkter för bälte. För att komma åt rullarna måste ju halva bilen plockas isär i bak ....störtbåge, kaross (med allt med det...kopplingar till lampor), bränsletanken,..) Så nu när jag kör 4-punkt så vågade jag inte ta bort dessa rullar utan bältet ligger på golvet ihoptejpat. Skall in på första kontrollbesiktning nästa vecka och blir intressant och se om det blir någon kommentar.

EDIT: Så jag skulle idag sätta rullarna på insidan i kupén

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag minns att du pepåkat detta tidigare. Noterade idag att uttagen för bältena saknas i min "akterplåt" så en instalation på insidan kan bli aktuell då jag ju ändå måste bygga om den plåten. Även det kräver ju dock samma kortare bälte då det inte är många cm man kan vinna på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...