Jump to content

Bromsar som inte fungerar som de ska...


Jens Tornblad

Recommended Posts

Det här är inte bra. I dagsläget skruvas det bara på bruksbilarna och inget händer på Locosten. Problemet jag har är bromsarna på hustruns bil som är en Saab 9-3 av 2005 års modell med 175hk och ca 18000mil på mätaren. Den har en vakuumpump som förser bromsservot med vakuum. Det har gjorts följande översyn på bilen:

-Byte av bromshuvudcylinder mot en helt ny av samma typ och fabrikat som satt original.

-Nya skivor och belägg runt om.

-Bakre oken har fått nya tätningar pga kärvande kolvar.

Efter denna operation har bromssystemet luftats ur ordentligt både med pedaltryck och med vakuum så att när motorn inte går känns pedalen som att trampa på ett betonggolv typ. Den är stenhård precis som den ska vara. Men, nu kommer problemet. När man startar motorn sjunker pedalen som förväntat men samtidigt blir den svampig och äcklig och går utan större ansträngning att trycka rakt i golvet. Problemet kom ganska plötsligt för en vecka sen då bilen fungerat precis som den ska i ett par veckor sen översynen. Hustrun tvärnitade för ett djur på vägen så ABS:en jobbade och efter det har den inte varit sej lik. Ett servo-ras borde ju göra att pedalen är hård hela tiden så jag börjar luta åt att något hänt med ABS:ens ventilblock. Vid normal körning känns bromsen helt normal utan problemet kommer först när bilen står på tomgång. En misstanke har varit att det kommit luft i ABS:en som sen börjat röra på sej så jag provade att lufta med självrinning utan att röra pedalen. Ingen skillnad. Jag börjar luta åt att något otrevligt hänt i ventilblocket.

Har ni några idéer? Mina har tagit slut förutom såna av typen "bilbrand på enslig skogsväg"....

Link to comment
Share on other sites

Ummmm.... Teorin är intressant men jag tycker inte riktigt symptomen passar in. Motorn av=betongpedal. Bilen still på tomgång=känns som kopplingen. Bilen rullar=fungerar rätt ok. Om den varit äcklig under drift hade jag köpt teorin rakt av. Om en slang skulle börja bula ut tycker jag att det borde märkas vid normal bromsning också. En annan komponent som jag lurat på är lastavkänningsventilen men den borde bara göra att man inte har nån bromsverkan bak och det har den.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare läst om liknande fenomen på SAAB forum och tydligen så kan det vara så på saabarna. bilprovningen hade också fått nåt papper från saab om det. och nya belägg kan göra att de inte ligger 100 parallellt mot skivan.

prova att lufta ABS enheten också.

Link to comment
Share on other sites

Efter tips luftades bromsarna i kväll med motorn i gång. Ingen skillnad. Ingen luft. Alla bromsslangar inspekterades under tryck. Inget onormalt. Sen stod jag och tittade i motorrummet och började fundera. Vakuumpumpen drivs av ena kammen. På pumpens hus sitter vad jag kan se en givare. Det skickas alltså en signal om vakuumtrycket åt något håll. Det ser även ut att sitta en solenoid-styrd ventil på vakuumledningen. Kan det vara på det viset att vakuumet styrs så att det inte blir för mycket vakuum men nu fungerar inte detta och pumpen bara öser på?

Jag tänker göra följande prov i morron när jag kommer hem från jobbet:

-Plugga vakuumledningen och provköra utan servo. Stämmer teorin så borde pedalen då vara som ett betonggolv i alla lägen.

-Koppla in en vakuumklocka i ledningen och mäta undertrycket. Ska bara försöka få tag i vad rätt tryck ska vara.

Verkar detta rimligt eller pratar jag i nattmössan? Jag har bara tillgång till Haynes "verkstadshandbok" så jag har svårt att felsöka i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...