Jump to content

Sierra lsd diff


chrilla

Recommended Posts

Undrar om någon har erfarenhet av Sierra viskos diff, tycker att min snurrar väldigt trögt, och då menar jag inte när man snurrar hjulen olika fort utan när båda hjulen snurrar lika och viskos diffen inte ska jobba. När man ska rulla bilen rakt fram är den väldigt trög rullad, lyfte upp bilen och provade att snurra på hjulen då känns det precis som om bromsen ligger på men båda hjulen snurrar precis som det ska och det är inga andra missljud eller glapp i övrigt.

Är detta normalt eller är det något fel på min diff?

//Chrilla

Link to comment
Share on other sites

Själva "utväxlingen" dvs kronhjul och pinjong är samma som på vanliga Sierradiffar och det ska inte gå trögt. Du kanske skulle jämföra med en annan diff, eller öppna den och mäta att spelet är korrekt?

Eftersom man både kan flytta diffcarrier/kronhjul i sidled, och ändra förspänningen på difflagren, med "kronmuttrarna" där drivaxlarna kommer ut, så förekommer det att folk som inte riktigt har koll på det försökt skruva på kronmuttrarna, så lagerförspänning eller spelet i diffen kan vara galet.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok, misstänkte att det var något sådant, är det bara att släppa en aning på förspänningen eller ska det skimsas in osv.

Har dessutom räknat på diffen och får det till att det är en 4.25 i utväxling så jag borde nog byta iaf till en 3.64 eller 3.38 för att få det optimalt.

//Chrilla

Link to comment
Share on other sites

Lagren ska ha rätt förspänning och kronhjulen ska sitta rätt i sidled för att ge rätt spel. Det justeras med "kronmuttrarna" utan shims, det är bara pinjongens läge som behöver shimsas. Men man ska ju gärna mäta för att få det rätt...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok tack för tipset. Tycker det är konstigt att den dels kan bli för tight och dels att det är så hög utväxling på den, såg orörd ut när jag rev bort den från donatorn.

Har en till Sierra som står, ska kolla vad jag har för utv på den innan jag kollar efter en ny, hojtar till i veckan om jag är intresserad av din, om det är ok.

Chrilla

Link to comment
Share on other sites

Utväxlingen står märkt på kronhjulet, öppna locket och kolla. 4.27:1 fanns på sena Scorpio men aldrig med diffbroms såvitt jag vet (de hade traction control istället). Är det verkligen en 4.27 (mig veterligen bara som 7,5" diff också) med LSD så är den skruvad med, till 99% sannolikhet.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...