Jump to content

WWv.187.se


Recommended Posts

  • 1 month later...

Äntligen lite fint väder, tidig morgon, bra raksträcka i industriområde, dags för bromsvågsjustering efter byte till mindre bromscylinder bak.

Körde 3 repor per inställt varv på bromsvåg, 80 km/tim, G-mätare i mobilen och bromsning till stillastående.

Nu gick det att hitta läget där även bakhjulen låste sig, rätt läskigt då bilen kanade.

Läget där alla hjulen kunde låsa, gav inte bästa bromsresultatet, snittet låg runt 1 G, bästa bromsverkan hittade jag 5 varv från 4-hjulslåsning med mer frambroms 1.1 G

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Någon som varit med om att systemet från turbo, IC, spjäll, plenum har blivit så tätt att vakuumet gör att spjället har svårt att stänga sig helt när motorn är igång.

Tror att 80mm spjället är för stort, men med förra läckande spjället i axeln (samma storlek) gick det bra, fick iof ut mer effekt nu, men jobbigt att spjället inte stänger helt, man får dutta till med gaspedalen för att det skall stänga.

När motorn är avstängd, är det lätt att se TPS % öka sakta 1-5%, så min slutsats är att det är vakuum som gör det svårhanterligt på låga TPS värden.

Link to comment
Share on other sites

Den luft som går igenom tomgångsregleringsventilen och vevhusventilationen borde ta hand om det, annars är returfjädern ovanligt klen på spjällhuset.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 weeks later...

Helrenoverar växellådan

Ser rätt ok ut faktiskt, några synkringar nötta

Det blir

Ny alu låda

Nya lager

Nya synkringar

Semi helical drevsats med bättre utväxling

och lite V6 heavy duty prylar

inte locost alls, men nu skall den palla 300 gotlandsruss :tongue:

Inte för att man ser det på bilderna, men kraftschampoo är fantastiskt, blir som nytt

 

img_4410.jpg

img_4411.jpg

img_4412.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Morty sade:

Skoj! Vems drevsats blev det? BGH, Quaife, 3J?

Det blev SPC eller Tracsport som de heter, skulle inte förvåna mig om det är samma fabrik som bygger prylarna.

 

Vet att  många har samma erfarenheter som mig, men engelsmän alltså, de flesta jag pratat med, när jag nämner turbo slutar de konversera, så nu sa jag att jag hade en Duratec :tongue: men det är inte så mamma har uppfostrat mig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Håll mig gärna uppdaterad om hur växellådan känns och upplevs. Jag har ingen erfarenhet av Tracsport, men det ser bra ut.

Tror ingen vill lova att det håller med mycket vrid i T9-lådorna. De är på gränsen även med vassare 2,0 sugmotorer. 

Link to comment
Share on other sites

OK!

Det var väl därför BGH slutade svara när man sa Turbo....

Prylarna känns åtminstone rejäla, blir i princip bara växelväljaren, huvudaxeln och synchroboxar som är gamla, resten är nytt.

Huvudaxeln ser jättefin ut, synchringarna på trean och fyran var halvkassa, resten ok, skumt att man inte såg något direkt "turbo slitage"

Gamla växelklustret ser gjutet ut, men på det nya är vissa drev fastsvetsade, skitsnygga svetsfogar

Undrar om någon i Mälardalen har en verkstadspress, verkar vara ofrånkomligt om man skall kunna pressa fast heavy duty motaxeln

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som har ett special verktyg för typ 9 ingående axel att låsa den, eller någon adapter med 18 splines?

Måste dra muttern med 120 Nm och behöver mothåll, en crashad kopplingslamell kanske skulle funka att sätta i skruvstädet

 

img_4610.jpg

img_4611.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lite fler bilder

treans och fyrans syncringar var nötta, men bytte alla

samtliga fjädrar till synchubbarna hade lite mekaniskt slitage

resten var i fint skick

viktmässigt så vägde alla nya drev lite mindre, man spar 0,3 kg och ca. 4 kg på boxen

för att kunna montera/demontera, måste man värma upp boxen rejält med en byggfläkt först och svårt att klara sig utan verkstadspress

 

img_4514.jpg

img_4515.jpg

img_110.jpg

img_310.jpg

img_4616.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

imag1017.jpg

imag1015.jpg

imag1018.jpg

 

Sätt inte de här blocker bars på fel hub, de ser snarlika ut men de som är på femmans hub är lite högre än de till trean/fyran, fråga inte hur jag vet :)

Ett till bra tips om man inte skriver upp eller tar foto innan, gällande hub fjädrar:

Tjockast sitter på ettan/tvåans hub och har ingen knix på sig

Mellan sitter på trean/fyrans hub och har knix

Tunnast sitter på femmans hub och har knix

Det går utmärkt att sätta fjädrar fel på ettan/tvåans och trean/fyrans hub :)

imag1016.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man brukar få kämpa en del.. Jag har brotchat upp mina hål så det går lättare.

Innan säsongen börjar ska min Quaifelåda ut och ses över med nya lager samt kontroll av doggar. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen motorn och växellådan på plats

När man ändå höll på, blev det nytt svänghjul och biffigare lamell, tryckplattan bedöms hålla måttet (hoppas)

Första provturen inte kul, svårt att få i växlarna

Andra provturen bättre, lätt att växla upp, men inte ned

Tredje provturen, nu börjar det likna något, växlingarna känns distinkta, men annorlunda mot tidigare, kräver övertalning. Semi helical märks också, ett rejält vinande, speciellt ettan till trean, men generellt blir det en helt annan bil, med tätare växlar.

Innan växellådan skruvades ihop, var de befintliga delarna kliniskt rena, men 90% av lådan var helt nya prylar, roade mig med att öppna oljepluggarna med inbyggda magneter, och det var rätt mycket metallflis redan efter 3 repor, oljan som heter Comma är helt transparent från flaska och är så fortfarande.

img_4617.jpg'

img_4618.jpg

img_4619.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Då var även jag lycklig innehavare av T12BF, hade inte riktigt koll på hur mycket de skulle kolla, men det var över på 5 minuter

Kontrollera chassinummer

Ta en mobil bild framifrån

Kommentera att: "så vitt jag förstår uppfyller denna bil kraven"

Jag höll med

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 8 months later...

Tack, bara gammal hederlig "bums", tror inte den går att köpa numera, fick ett par burkar av en kompis, fräter bort all färg efter ett par penslingar

Sen lite gnuggande med stålrondell och sist Biltema motorfärg, blev över förväntan

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

recept på hemgjord BUMS taget från ett båt forum 

Recept: 1 dl tapetklister per liter ljummet vatten eller så mycket att konsistensen passar för ditt ändamål. (ex. borttagning av bottenfärg).
När tapetklistret har svällt tillsätter du försiktigt 200 - 300 gr kaustiksoda per liter tapetklister. man kan nog ändra lite som man vill och ha det starkare eller svagare. (försiktigt betyder att man tillsätter lite kaustiksoda i taget och att man använder handskar och skyddsmask / skyddsglasögon kaustiksoda är väldigt reaktivt och väldigt frätande)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blandade ihop en egen "formula" 😁 av kontaktfärg, funkade jättebra och bra mycket billigare än att köpa proffsprylar

Kontaktytan var inte bra som standard, lite småjustering av kronhjulet åt sidan, backlash hade jag redan ställt in och stramat åt lite.

Nu blev drive sidan mycket bättre, coast oförändrad

GxNtOMu.jpg

 

Dqofniw.jpg

emvcjtY.jpg

 

 

Edited by Noshest
Link to comment
Share on other sites

Bättre än så här blev det inte, fick bli ett mellanting av perfekt backlash och rätt kontaktyta iom att jag inte kunde justera pinjongen

Experter i UK avrådde från att strama upp LSD diffen, pga av möjlig understyrning, de tyckte en lagom sliten Sierra/Cossie/Scorpio LSD diff var perfekt för en lätt Seven

Från-Till

Ycum1Dq.jpg

YTPOTZa.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dags för mig att tacka för den här tiden, bilen är såld och skruvandet är pausat för en tid framöver.

Gillar man att skruva (med allt) är nog LocostSweden bästa stället och kunskapskälllan.

Den nya ägaren kanske dyker upp här.

Kommer sälja av det Seven relaterat som finns kvar i garaget.

Vad man än kör framöver blir det garanterat inte lika galet som Westfield.

Ha det bäst!

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 2020-07-05 at 14:22, Noshest sade:

Dags för mig att tacka för den här tiden, bilen är såld och skruvandet är pausat för en tid framöver.

Gillar man att skruva (med allt) är nog LocostSweden bästa stället och kunskapskälllan.

Den nya ägaren kanske dyker upp här.

Kommer sälja av det Seven relaterat som finns kvar i garaget.

Vad man än kör framöver blir det garanterat inte lika galet som Westfield.

Ha det bäst!

Bilen har nu hamnat hos mig, skapat en egen tråd.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...