Jump to content

Kylarfunderingar


Siduna

Recommended Posts

Hej,

Ska till och rita/tillverka framdelen av ramen och inser att jag behöver lite input vad gäller kylararrangemang.

Kommer att gagna mig av mittmonterad Busa-motor och funderar på om det är vettigt att ha kylaren monterad i "främre delen av fordonet". Sparar plats för olje- och laddluftkylare "där bak" på så vis hade jag tänkt. Då uppstår frågor gällande lämplig storlek/kapacitet på kylaren och om ev nackdelar med de relativt långa slangarna det blir tal om. Pumpen blir antingen en elektrisk eller en mekaniskt driven (inte helt bestämt ännu). tips på fungerande lösningar mottages tacksamt! Är det vettigare att "skohorna" in kylaren baktill?

Inga åsikter ännu? Kör ni med hojmotorer luftkylt? ;)

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inga konstigheter. En del använder originalkyl från hojen och en del har bilkyl i olika former. Finns en hel del trrådar om hur man kopplar i BEC-forumet på www.locostbuilders.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tyvärr inte bidra med så mycket eftersom jag inte byggt kylsystemet ännu, men jag tänkte ta en Micra eller Polo kylare och koppla som det är gjort på hojen, vilket verkar vara beprövat och fungerande.

Link to comment
Share on other sites

Vet väl inget om ditt system men.

Jag har en Smart for two och den har ju en snarlik konstruktion med motor bak och kylaren fram och den är inte lätt att luft eller fylla på ett tomt system. Hade problem efter att verkstaden bytt kylare då den gått sönder pga att jag körde över en stor isklump som låg mitt i vägen.

Verkstaden hadde sugit vacum i systemet innan de fyllt vatten men ändå lyckats med att få ganska stora luftfickor. För att lyckas var vi tvungna att lyfta fronten en meter över marken och då kunde vi fylla på rätt mängd samt få vattnet att cirkulera.

Så vad jag vill säga är.

Se till att du har avluftnings pluggar/ventiler i bägge ändar på samtliga rör.

Skulle ju fungera med sådana man har på radiatorer.

Link to comment
Share on other sites

Vet väl inget om ditt system men.

Jag har en Smart for two och den har ju en snarlik konstruktion med motor bak och kylaren fram och den är inte lätt att luft eller fylla på ett tomt system. Hade problem efter att verkstaden bytt kylare då den gått sönder pga att jag körde över en stor isklump som låg mitt i vägen.

Verkstaden hadde sugit vacum i systemet innan de fyllt vatten men ändå lyckats med att få ganska stora luftfickor. För att lyckas var vi tvungna att lyfta fronten en meter över marken och då kunde vi fylla på rätt mängd samt få vattnet att cirkulera.

Så vad jag vill säga är.

Se till att du har avluftnings pluggar/ventiler i bägge ändar på samtliga rör.

Skulle ju fungera med sådana man har på radiatorer.

Mycket bra input! Hade inte riktigt tänkt färdigt där verkar det som. Då får plan A bli att ha kylaren bak, mellan motor och "kupé". Tänkte göra karossen med luftintag bakom dörrarna och en mindre kylare ska nog få plats där (får bli olje- och laddluftkylare på andra sidan).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...