Jump to content
Siduna

Kylarfunderingar

Recommended Posts

Siduna    5

Hej,

Ska till och rita/tillverka framdelen av ramen och inser att jag behöver lite input vad gäller kylararrangemang.

Kommer att gagna mig av mittmonterad Busa-motor och funderar på om det är vettigt att ha kylaren monterad i "främre delen av fordonet". Sparar plats för olje- och laddluftkylare "där bak" på så vis hade jag tänkt. Då uppstår frågor gällande lämplig storlek/kapacitet på kylaren och om ev nackdelar med de relativt långa slangarna det blir tal om. Pumpen blir antingen en elektrisk eller en mekaniskt driven (inte helt bestämt ännu). tips på fungerande lösningar mottages tacksamt! Är det vettigare att "skohorna" in kylaren baktill?

Inga åsikter ännu? Kör ni med hojmotorer luftkylt? ;)

Edited by Siduna

Share this post


Link to post
Share on other sites
vedde    155

Nä men motorn fram.

/fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siduna    5

Ok, ni med hojmotorn fram hur har ni löst kylningen? Vanliga problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
fege    67

Inga konstigheter. En del använder originalkyl från hojen och en del har bilkyl i olika former. Finns en hel del trrådar om hur man kopplar i BEC-forumet på www.locostbuilders.co.uk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonas    44

Jag kan tyvärr inte bidra med så mycket eftersom jag inte byggt kylsystemet ännu, men jag tänkte ta en Micra eller Polo kylare och koppla som det är gjort på hojen, vilket verkar vara beprövat och fungerande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PeerO    5

Vet väl inget om ditt system men.

Jag har en Smart for two och den har ju en snarlik konstruktion med motor bak och kylaren fram och den är inte lätt att luft eller fylla på ett tomt system. Hade problem efter att verkstaden bytt kylare då den gått sönder pga att jag körde över en stor isklump som låg mitt i vägen.

Verkstaden hadde sugit vacum i systemet innan de fyllt vatten men ändå lyckats med att få ganska stora luftfickor. För att lyckas var vi tvungna att lyfta fronten en meter över marken och då kunde vi fylla på rätt mängd samt få vattnet att cirkulera.

Så vad jag vill säga är.

Se till att du har avluftnings pluggar/ventiler i bägge ändar på samtliga rör.

Skulle ju fungera med sådana man har på radiatorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siduna    5

Vet väl inget om ditt system men.

Jag har en Smart for two och den har ju en snarlik konstruktion med motor bak och kylaren fram och den är inte lätt att luft eller fylla på ett tomt system. Hade problem efter att verkstaden bytt kylare då den gått sönder pga att jag körde över en stor isklump som låg mitt i vägen.

Verkstaden hadde sugit vacum i systemet innan de fyllt vatten men ändå lyckats med att få ganska stora luftfickor. För att lyckas var vi tvungna att lyfta fronten en meter över marken och då kunde vi fylla på rätt mängd samt få vattnet att cirkulera.

Så vad jag vill säga är.

Se till att du har avluftnings pluggar/ventiler i bägge ändar på samtliga rör.

Skulle ju fungera med sådana man har på radiatorer.

Mycket bra input! Hade inte riktigt tänkt färdigt där verkar det som. Då får plan A bli att ha kylaren bak, mellan motor och "kupé". Tänkte göra karossen med luftintag bakom dörrarna och en mindre kylare ska nog få plats där (får bli olje- och laddluftkylare på andra sidan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×