Jump to content

Att välja styrsystem


Recommended Posts

Hej

Jag är sällan aktiv på forumet men läser mycket och gärna här, det finns mycket kompetens och skaparglädje här !

Har ingen seven bil förvisso men vill ändå ställa frågan här då jag känner att jag får bra och relevanta svar.

Min bil är en Alfa Romeo Gtj 1300 som uppdaterats och förbättras (?) chassimässigt mm, motor är utbytt till en 2 liters maskin från en Alfa 75 Twinspark från 1989 . För dem som inte är så insatta i Alfas motorer så är det en 4 cylindrig helaluminium motor med dubbla kamaxlar , dubbla tändstift (8 st alltså) med dubbla fördelare. Motor styrs idag av orginalmonterat Motronic 4.1 system.

Motor är kanske snarlik en Opel GSi 8V eller en Ford Zetec om man skall jämföra med något.

I vinter skall motorn uppgraderas med vassare kamaxlar, portad topp, något höjd kompression. De mekaniska bitarna har jag väl hygglig koll på men när det kommer till styrsystemet så är jag rätt nollställd :wacko: .

Det jag vill komma åt är givetvis ett styrsystem som kan mappas så att jag drar maximal fördel utifrån de mekaniska förändringar jag gjort.

Skulle gärna slippa fördelarna och luftmängdmätaren.

Men , vad skall jag välja för styrsystem? Ett MS system vågar jag inte ge mig på utan jag vill köpa ett "färdigt" styrsystem av någon sort.

Maxxecu , Link , Nira , Halltech ?? Jag vill ha ett system som är enkelt och användarvänligt men kanske mest av allt med en bra support lokalt i Skåne! Jag klarar säkert (?) av att koppla in systemet men mappningen måste jag ha hjälp med. Läste om en firma som heter FT tuning , är de duktiga och finns det fler alternativ här nere.

Kan tycka att absolut max budget är 12-15000:- färdigmappat och klart.

Bilen i fråga finns det lite mer info m här vid intresse: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83873&highlight=

Tacksam för all hjälp och tips !

Calle

Link to comment
Share on other sites

Motor är kanske snarlik en Opel GSi 8V eller en Ford Zetec om man skall jämföra med något.

I vinter skall motorn uppgraderas med vassare kamaxlar, portad topp, något höjd kompression. De mekaniska bitarna har jag väl hygglig koll på men när det kommer till styrsystemet så är jag rätt nollställd

Hej Calle.

Jag kommer med en motfråga först, hur intresserad är du av att hålla på med insprutningen?

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle.

Jag kommer med en motfråga först, hur intresserad är du av att hålla på med insprutningen?

//Nisse

Hej Nisse

Om du menar insprutning kontra förgasare så vill jag ha insprutning .

Om du menar huruvida jag tycker det är roligt att "mixtra" med så är jag något kluven. Jag tycker de skulle vara roligt att lära mig hur de fungerar och själva installationen tycker jag också verkar skoj.

MEN jag vill inte missa körtillfällen och trackdays 2014 pga ett ej fungerande styrsystem , när det väl är installerat och mappat så skall det fungera klockrent!

Hoppas jag förstod frågan rätt?

/Calle

Link to comment
Share on other sites

Att vara intresserad och tycka det är roligt är en bra början :thumbsup:

Mina erfarenheter började med att det satt en Haltech insprutning och Eletromotive HPV3 som tändning

på se7en när jag köpte den. Sökte då runt lite bland folk i stan efter någon som hade någon erfarenhet

av dessa system, kom då i kontakt med en gammal klasskompis som i samma tidpunkt var på väg att köpa en rullande

landsväg. Bilen blev bromsad där inför regbesiktningen.

Sen blev det ju så klart för lite åka med efter ett tag :P

Så det blev att trimma... men det jag tyckte det var lite jobbigt att ha 2 st olika system så söktes det efter ett

annat, Bilen var ju körbar så det var ingen riktig brådska att hitta nån lämplig insprutning men till slut så dök det

upp en Motec m48 till rätt peng. Det gjordes en ny kabelhärva under vintern och samtidigt köpte jag på mig en bredbands lambda

logg. Sen mappades se7en till på gatan. Var en del tänkade och räknade då lambda värdet inte gick att få in Motec:n, men bilen

var körbar hela tiden skulle säkert gått att hitta lite mer effekt om den skulle blivit bromsad. Under tiden så har jag sökt en större

Motec med inbyggd bredbands lambda och till slut så dök det upp en lämplig på Ebay. Tidspannet på dessa uppgraderingar är ca 7-8 år

så man har ju lärt sig en hel del. Så nu törs man hjälpa rally åkare med mappning.

Enligt mitt tycke skall du titta på system som har bredbandslamda styrning samt bra loggning.

Mvh Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej lyfter denna tråd!
Har samma problem som ursprungsförfattaren. Jag bygger en Locost med en Alfa 75 Twinsparkmotor. Min första tanke var att starta med original Motronic ML4.1 för att senare gå över till separata spjällhus (GSX-R 750 finns hemma) och någon eftermarknads ECU. Nu har ja g haft diverse problem med originalsprutet och har misslyckats att få den till att gå på detta system. Finns en tråd om detta här på forumet.
Anledningen till att jag tänkte börja med originalsprutet var att det säkert är en hel del att "skaka ner" när bilen väl är färdig så jag skulle vilja slippa att även hålla på att mappa.
Men till min fråga, vad för sprut skall jag välja?
Har tittat på OMEX 600, LINK G4+ Atom, MAXX ECU street samt även Megasquirt. (Har ett par MS V1-2.2 liggandes som har blivit över efter ett annat "projekt")

Vilket skall jag välja? Vilka erfarenheter har ni?
Det jag vill kunna göra är i princip att kunna köra motorn med separata spjällhus, driva tändningen ( sammanlagt 2*4 stift fördelarlöst med tex EDIS),
Gärna styra kylfläkt och varvräknare.
Känner inte att jag har någon användning för Launch control och ej heller några planer för att överladda.
Har även hört att Megasquirt är känsligt för störningar från andra komponenter.
Vad säger den samlade kompetensen på detta fora??
//
JEK

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid kört med MS i min bil. Började med MS1v2.2 med brytar-tändning, sen EDIS, numera uppgraderat med MS2-processor för att kunna köra ITB-mode. Funkar kanon. Mappat själv. Jag har aldrig haft nått problem som inte varit mitt eget fel.

Till nästa EFI-projekt (Porsche 924) ska jag använda Speeduino (http://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino). Det är OpenSource på riktigt!

Men som sagt, jag gillar att göra saker själv. Tror dock inte en duktig mappare skulle har nått problem oavsett styrsystem, de flesta använder väl TunerStudio ändå? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...