Jump to content

krängningshämmare - Hur gör man?


erikjo

Recommended Posts

Hej

Så blev bilen klar i somras och det blev någon vända på bana. I alla fall - Jag tror att jag har identifierat mitt nästa problem i syfte att man skall kunna köra lite fortare (med all respekt för att han bakom ratten också måste bli bättre)

Som ni ser så kränger bilen väldans mycket - och jag vill tro att det är en krängningshämmare som är nästa förnuftiga steg att förbättra bilen. Så - Några frågor.

1 Jag har en MK indy där fjädring och stötdämpare är monterade på utsidan av chassie. Så den typen av krängningshämmare som sitter inne under huven funkar inte. Vad skall jag ah för grejer?

2. Eller har jag andra problem? MArkfrigången är ett par cemtimeter för mycket då R-däcken jag lånade ihop hade högre profil.

3. Skall jag ha kränginghämmare också bak?

4. Nedan bild från rallydesign. Denna tror ajg att jag skulle kunna få till - Men det finns ju inga mått och inte vet jag om diameter 16 eller 20 mm som kan funka

5. Hur har ni gjort? Ni som kör lite fortare på bana . Vad har ni gjort?

6- hittar inga bilder på webben - Hittar ni? söker jag fel? vilka kit passar? vad skall jag köpa?

hjärtliga tack!

MVH Erik

post-5271-0-60700000-1383338964_thumb.jpg

post-5271-0-62924500-1383339007_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hårdare fjädrar skulle också mindre krängning, men det påverkar ju även andra saker.

Jag var rätt sugen på kräningshämmare till min Indy också och läste runt en massa på locostbuilders om de Där tycktes många avråda med motiveringen att en så här lätt och låg bil inte nödvändigtvis ska behöva det, och man introducerar ytterligare en variabel som kan ställa till det när man sätter upp chassit. Så jag avstod.

Min bil var förhållandevis mjuk och krängde en del men gick hyfsat fort ändå, och var väldigt lättkörd.

Men nu säger jag ju bara vad jag läst på forum så ta inte mina ord som exakt vetenskap. Kommer säkert hoppa in nån här snart som har bättre koll på grejerna. :)

Link to comment
Share on other sites

Krängning i sig är väl inget problem så länge den inte är så pass stor att den sabbar geometrin så att du tappar fäste. Att föraren blir sjösjuk eller rädd när det kränger kan väl också ses som negativ inverkan på varvtider.

Hur upplever du balansen i bilen annars?

En krängare i bara ena änden av bilen kommer att ändra balansen. Ex. vis krängare bara fram kommer göra fronten styvare vilket gör att framdäcken tappar greppet tidigare och bilen blir mer understyrd.

Jag skulle hellre byta till hårdare fjädrar runt om men då tappar du samtidigt lite komfort om du åker gata också.

Link to comment
Share on other sites

Ska du bygga krängare skulle ja rekomendera någon typ av kniv krängare, då kan du enkelt ställa om och justera hårdheten.

http://sellholm.se/article.asp?pid=4568&g=6&id=29&agd=Krängningshämmare

Sen skulle ja nog rekomendera att kolla andra fjädrar istället, finns ju många sjuor som kör väldigt fort på bana helt utan krängare och utan att för den delen kränga så mycket.

Den korta skolan vad gäller fäste är att ju mjukare fjädring ju mer fäste får du. Så de gäller i stort att ha en så mjuk bil som möjligt utan att fjädringen börjar bottna och jobba i sina ändlägen, samt att bilen börjar kännas orolig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...