Jump to content

Backväxel utan separat låda


HovstaSX360

Recommended Posts

Det jag tycker minst om med min bec är den separata backlådan. Mc-motorers växellådor har ju en hel del backlash och (i alla fall min) backlådan ännu mer. Kombinerat blir det ganska mycket glapp i transmissionen vilket är ganska klonkigt och irriterande vid finåkning.

Den separata backlådan är ju dessutom ganska tung då den måste hålla för ett ganska stort vridmoment.

Motorns vridmoment *primärutväxling * utväxling på 1:ans växel blir i min bil med Blackbirdmotor 124 Nm *1,576 * 2,76 = 539 Nm !

Jag har kollat om det skulle gå att bygga in en backväxel i mclådan genom att ha ett backdrev som kopplade ihop in o utgående axel i friläge men det är väldigt trångt i en mclåda och även om man skulle lyckas skulle utväxlingen bli alldeles för hög, på blackbirden ungefär samma som på tvåans växel. Det kan variera på olika mc-motorer men den lägsta utväxling man kan hoppas på är i alla fall högre än ettans växel.

Jag har ju sett elbacksystem med ett drev monterat på mclådans utgående axel innanför kardanadaptern och en liten startmotor som drivning.

Tanken som slog mig var att då kunde man väl även ha en utvändig backväxel på samma plats.

Om man kunde förlänga växellådans ingående axel till utsidan och ha ett drev som är för litet för att nå ett drev på kardanadaptern. Ett manövrerbart drev kopplar ihop dom när man ska backa.

Beroende på mc-motorns utformning i övrigt skulle väl detta kunna fungera.

post-2279-0-99766600-1381667545_thumb.jpg

Det gröna drevet som kopplar ihop dom röda.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Jag glömde nerväxlingen mellan vevaxel o koppling när jag rälknade ut hur stort vridmoment som når backlådan i inlägget ovan. Så här ska det vara.

Motorns vridmoment *primärutväxling * utväxling på 1:ans växel blir i min bil med Blackbirdmotor 124 Nm *1,576 * 2,76 = 539 Nm !

Dessutom tänkte jag lite fel när jag sa att den lägsta utväxlingen man skulle kunna få var samma som femmans växel i en eventuell backväxel inuti mc-lådan. Min tanke var att med ett manövrerbart drev koppla ihop in och utgående axel när den är i friläge. För att det skulle fungera måste det vara drev som inte roterar fritt på sin axel. På Blackbirden blir det då 1:ans drev på ingående axel och 5:ans drev på utgående axel. Utväxlingen skulle bli ungefär som tvåans växel.

Har ändrat i första inlägget också.

Link to comment
Share on other sites

Vet att det finns de som byggt kuggtransmission istället för kedjedrift till BEC med motorn mittmonterad. Med en sådan lösning borde det vara möjligt med backväxel. Skissade själv en hel del på detta (och hävdar att det ska fungera) men ändrade mig till kedjedrift istället. Blir "startmotor" på utgående axel som back.

Länk: https://www.highpowermedia.com/blog/3051/more-on-bike-engined-cars

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Ja precis ! jag har aldrig förstått varför dom flesta tycker att en backlåda är ett sånt stort problem (stjäl effekt, dyr,går sönder,mm mm)

Det finns ju färdiga lösningar 6-10 k för att lösa back "problemet" eller nån hemma pulad el lösning för nästan ingen ting! när man får en potent motor som man slipper (kanske) trimma samt en sec låda på köpet ,som till en cec kanske kostar 50-100k :prop:

Morty,s länk är nog i daxlägen det bästa som finns ,med enkelt utbytbara utväxlingar ? räknar man bort vad en beggad 3,14 diff kostar plus renovering,ny atb,backlåda mm mm så är de inte spec dyrt heller.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om de flesta positiva grejerna med en mc-motor men backlådans transmissionsglapp är inte en av dom. Jag har ju en av dom "färdiga lösningarna", en Nova backlåda. Den väger visserligen inte så mycket men en backväxel direkt på motorn kunde göras mycket lättare tror jag. Kanske kunde man ha en hel kardan också och därmed spara lite vikt även där.

Om jag någonsin blir klar med kompressorprojektet ska jag undersöka om det på något någorlunda enkelt sätt går att bygga en backväxel direkt på motorn.

Det var fina grejer i Mortys länk men jag undrar om dom inte fungerar likadant som dom lösa backlådorna, bara att dom är hoppbyggda till en enhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej!

Ett litet bidrag till backväxeldiskussionen för den händige.

Ett "locost" sätt att göra en backväxel är att utgå från en axeldifferential. Tex en hundkojediff.

Jag skissade lite på en sådan men valde till slut att använda en annat typ av diff. Men en kontakt i USA är på gång att bygga en sådan.

Min egen backväxel har jag gjort med utgångspunkt i en planetväxeldiff från ett gammal SAAB projekt jag var inblandad i.

PG

 

Mini+based+reversing+box+updated+with+thust+washers+2016-05-10.jpg

Dan Perkins Mini based reversing box 2016-08-28.jpeg

IMG_1259.JPG

IMG_1296.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Backlådan med minidiff påminner lite om MNR-lådans funktion. Fast med lite högre vikt på de roterande delarna. Om jag förstår ritningen rätt är den ljusblå ringen inte synlig på fotot och svetsad på diffdrevet (de röda kilarna).

 

Jag skulle gärna se fler bilder och veta mer om hur planetlådan fungerar.

Planetväxeldiff, var hittar men en sådan ?

Jag har aldrig sett insidan på en automatlåda men gissar att delarna är snarlika..

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Att en differential kan fungera som backslag förstår man om man hissar upp bilen och snurrar på ena hjulet. Om kronhjulet står stilla (växel ilagd) kommer det andra hjulet att snurra baklänges. I bilden med Mini-diffen ersätter den grå skivan kronhjulet och den gröna plattan är det fasta huset, dvs om den lila skivan skjuts till vänster är diffen låst till hus och rotationsriktningen vänds. Om den lila skivan skjuts till höger låser man ihop diffen internt och allt snurrar åt samma håll.

Det är rätt uppfattat att den blå skivan är svetsad till diffhjulet. 

Fördelen med att använda en Mini-diff är:

- diffhuset är delat vid kronhjulet och har liten massa

- diffhjulen har integrerade axlar

- drivflänsarna kan anpassas till kardan/CV-knutar

Sedan finns det en del utmaningar, Tex den lila skivan behöver ha tappar som sitter fast och är slitstarka (härdade - tänkte mig standard cylindriska pinnar). Svetsningen av den blå ringen måste förberedas genom att härdskiktet på diffhjulet slipas bort och artiklarna förvärms före svetsning. Etc.

Den planetdiff jag använt är en specialartikel från ett projekt jag jobbade med under min tid på SAAB. Principen för hur man kan använda planetväxlar som backväxel framgår av första bilden (min till höger). För att slippa konstiga axialkrafter bör planetväxeln ha rakskurna kuggar vilket gör att alla (?) automatlådeplaneter faller bort. Bilden visar planethållaren (drivs från motorn) som alltså har dubbelplaneter, solhjulet (driver bakhjulet) och ringhjulet som är förskjutbart axiellt och i ena läget går i ingrepp med en kuggkrans som sitter fast på planethållaren (framåt). I det andra läget går ringhjulet i ingrepp med den kuggkrans som sitter fast i huset (backning). Två bilder visar växlingsgaffeln och hur den påverkar ringhjulet. Skissen är ungefär som den blev. Grönt ringhjul = framåt, rött = bakåt.

Quaifes backslag bygger på deras Limited Slip Differential med väldigt snedskurna drev. Som LSD är detta en fördel eftersom som den skall gå så trögt som möjligt för att ge bra diffspärrverkan. Det gör den genom hög inre friktion pga höga axial- och radialkrafter (= dålig verkningsgrad). Som LSD skall kugghjulen snurra så lite som möjligt varför smörjning och slitage inte är det största problemet. Men som backslag gäller det omvända. Det skall snurra lätt och hålla många varv. Alltså är Quaife felkonstruerad - enligt mig.

P-G

Planet based reversing schematics 2015-05.06.pdf

Kuggkransar 2014-12-29.JPG

IMG_1277.JPG

IMG_1266.JPG

TreeBee reversing box 2014-11-18.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det finns bra bilder på Quaife backväxel på http://photobucket.com/images/quaife reverse box som visar funktion och haveri. Två av dem nedan.

Tillägg till mitt förra inlägg. Dålig verkningsgrad gäller naturligtvis bara vid backning eftersom det är då de snedskurna kugghjulen arbetar. Quaife verkar ha gjort ett försök att anpassa LSD utförandet till backväxel genom att förse planeterna med axeltappar. På LSD:n tas planeternas radialkrafter upp genom att kuggtopparna glider mot diffhuset för att det skall gå trögt (= diffspärrverkan). Backväxelplaneterna har små axeltappar som tar upp radialkrafterna i en lagring som ser ut att vara stål mot stål. Vilket verkar leda till att de skär och/eller går av. Det torde gå att backa även om en eller flera tappar är av eftersom planeterna kan glida mot kuggtopparna istället.

Vid framåtkörning roterar hela innanmätet genom att ena axeln är hopkopplad med diffhuset. Dock blir glappet ganska stort eftersom det är summan av alla flankspel mellan solhjul och planeter. Har sedan backväxeln drabbats av slitage och i värsta fall axeltappsbrott kan det nog kännas som Jörgen har upplevt.

Har inte hittat några bilder på MNR innanmätet. Är det någon som vet hur den är uppbyggd?

P-G

Quaife reversing box shifter.jpg

Quaife reversing box gears.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för redovisningen av planetlådan.  Efter lite scrollande lite fram o tillbaka mellan text o bilder tror jag mig förstå hur den fungerar. Tycker mig se att vissa delar inte ser ut som på ritningen men det skrev du ju också.

I Gerhards byggtråd "Superbusen" finns en del bilder på NMR-lådans innehåll. Med början 12:e Augusti 2012 lägger han ut lite bilder på innehållet. http://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7642-super-busen/&page=3

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2016‎-‎12‎-‎28 at 11:28, HovstaSX360 sade:

Tack för redovisningen av planetlådan.  Efter lite scrollande lite fram o tillbaka mellan text o bilder tror jag mig förstå hur den fungerar. Tycker mig se att vissa delar inte ser ut som på ritningen men det skrev du ju också.

I Gerhards byggtråd "Superbusen" finns en del bilder på NMR-lådans innehåll. Med början 12:e Augusti 2012 lägger han ut lite bilder på innehållet. http://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7642-super-busen/&page=3

 

Efter att jag läst det Gerhard skrivit om MNR lådan funderar jag starkt på att modifiera min innan jag börjar använda den. En extra låsning är nog en bra investering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...