Jump to content

Backväxellådor, olika fabrikat, problem, fördelar


Wankelsport

Recommended Posts

I Acidsheeps tråd om Hayabysamotor vs Yamaha R1 (här) började ämnet slinka in lite på backväxellådor (kanske mitt fel om jag ska vara ärlig). Tänkte att det kan vara på sin plats med en tråd om de olika alternativ som finns om man väljer backväxellåda.

Vilka märken finns?

-MNR

-Quaife

-Nova Racing

-Westfield

.......finns det fler.... fyll på i så fall

Priser:

MNR (hittar inget pris på deras hemsida, däremot står det att de säljer Quife backväxellåda??? Har de slutat med sina egna? Se http://www.mnrltd.co.uk/p_parts_drivetrain.htm))

Quaife £730 (excl VAT)

Nova Racing £750 (excl VAT) + £18 för växelspaken

Westfield £1308,45 (excl VAT)

Vad har ni för erfarenheter?

I den andra tråden skrev t ex micke r1 följande:

Jag har kört med min westfield backlåda sen 05 på alla banor i Finland !(5 st) några av dom 3-4 gg 1 deltävling i roadsport,3st i modsport dom flesta banorna i Sverige x antal gg utan några problem plus en massa gatmil...........

Haft 2 problem (sönder vibrerade övre fästen samt olje läckor) var av de senare är lätt o fixa till,samt en genom gång o lager byte

i förebyggande syfte/nyfikenhet på hur den såg ut invärtes-

En väl fungerande back kan va bra att ha även vid bankörning dessutom ett krav i spvm.

Lite effekt tar dom nog, ang vikten ! skulle tro att en elback lösning med tillhörande batteri mm mm, mellan lagring av kardanen väger mer ?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag läst om MNRlådan så var det problem med någon leverantör som kursade.

Men det borde väl vara löst vid det här laget, för det var för ett år sedan när jag höll på med min låda, så jag tror mer att den inte funkade som dom räknat med och lagt den på is.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7642&view=findpost&p=117450

Ett problem med den är att man vet inte att framväxeln är riktigt i eller inte.

Förlustmässigt är den nog OK, den snurrar väldigt lätt :thumbsup:

Med 2st kardanaxlar och lådan så blir det ganska tungt :thumbsdown:

Jag skulle inte köpa en igen om man säger som så,

7000:- och den höll i någon minut så blir inte jag impad :banghead:

Nu efter en del ombyggnad funkar den, men inte på något viss smidigt så jag

betecknar den mer som en nöd back.

Link to comment
Share on other sites

Mnr har jag och den var ett måndags ex så den gick sönder men efter reparation går den bra men kräver exakt balanserade kardaner annars får man vibrationer i spaken. Extremt lite motstånd när man kör kraften rakt igenom. Kostade ca £ 700 för 2år sedan. Tillverkaren gick i kk därför hade dem inga nya. Vet ej nu.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Med 2st kardanaxlar och lådan så blir det ganska tungt

Kan man ha bara 1 st axel som är ca 160 lång o spara vikten på (2 knutar, mellanlager, medbringare mm ) ?

Link to comment
Share on other sites

jag vet inte.

Jag har en 700mm och en 400mm sen är väl lådan styvt 200mm så 1300mm.

Sen tar ju glid delen bort en del av själva rörlängde så på min borde röret bli ca 1000-1100mm känns inte så jätte långt

Gammla jänkare körd ju med en lång kardan.

Link to comment
Share on other sites

Quaife-lådorna verkar väl hålla hyggligt, däremot rapporteras en massa om att de svettas en hel del olja ut ventilationen på engelska forum. Plus då att de förväntas ta effekt. Fast hur mycket är det egentligen?

Jag är nyfiken på Nova racings, håller den bättre? Engelsmännen verkar gilla dem.

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=172494

I denna länk (om trikes) omnämns ett antal olika andra märken:

http://reversetrike.proboards.com/thread/270/reverse-gearboxes?page=1&scrollTo=1031

-Joyrider

-Jeluli

-Jaxport

Link to comment
Share on other sites

Quaife-lådorna verkar väl hålla hyggligt, däremot rapporteras en massa om att de svettas en hel del olja ut ventilationen på engelska forum.

Stämmer bra det! Detta är dock inte speciellt svårt att lösa: Byt det röda påfyllningslocket mot en slangnippel och dra en slang upp till någon lämplig (ventilerad) behållare. Jag använde en bromsvätskebehållare. Det som händer är att oljan stiger upp i slangen och eventuellt behållaren när man kör. När man stannar rinner oljan tillbaka till lådan igen och du slipper kladdet i kardantunneln.

Link to comment
Share on other sites

Ja undrar varför Quaife skulle kräva mer effekt än andra lådor? Eftersom det bara handlar om en backväxel så borde antalet drev vara tämligen lika i alla lådor. Och därav borde motståndet i dom också vara tämligen lika.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Fast man kan ju göra dem på olika sätt. En extra axel som kopplas in för backa (jämför med en Volvo M40 som körs i antingen direktväxel eller back) eller med en planetväxel (betydligt fler kugghjul och mer friktion).

EDIT:felstavat

Edited by Wankelsport
Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni,då?

Vilken låda borde jag välja i min race bil? Eller har någon en bra ide kring hur man uppfyller kraven till backväxel på en racebil med stel axel. Jag vet startmotorer är en möjlighet ..........

Den ska ju inte användas.

Jag gillar inte tanken på att montera in en effektförlust som orsakar vibrationer och andra problem om det kan undvikas.

Tips någon?

Link to comment
Share on other sites

Kom att fundera på en sak, varför måste man kapa kardanen och montera lådan mitt i bilen?

Varför monteras inte lådan direkt på hojlådan?

Det rör sig ju bara om ett enkelt stag och ett par uniballs för att manövrera denna från förarplats.

Eller brukar man göra så? jag har dock fattat det som att man liksom ska vara tvungen att montera den vid förarplatsen vilket jag inte kann se det skal vara någon anledning att göra.

Link to comment
Share on other sites

I en annan tråd klagas det över att det är ett transmissionsglapp i backväxellådor (Quaifes antar jag). Plus då den omtalade friktionen.

Jag fattar inte varför det ska kunna vara glapp och friktion. Hur är den uppbyggd egenligen? Det kan inte vara en "direktväxel" i alla fall för då skulle ju både friktion och glapp vara minimalt. Annars borde glappet i t ex slutväxeln vida överskrida det i backväxellådan. Är det en planetväxel?

Känns som att en Volvo M40 som rensas på alla växlar utom direkten och backen inte är så dum. Lär ju vara tyngre och större men i övrigt mycket fördelar. Hur ersätter man kuggdreven på den genomgående axeln? Svarvar man till rörhylsor? Bottenstocken borde man rensa också för att slippa att de kuggarna vispar runt i oljan i onödan.

Hur är det med M45/M47 som ju dessutom finns med aluminiumhus, är de möjliga att använda?

Link to comment
Share on other sites

I en annan tråd klagas det över att det är ett transmissionsglapp i backväxellådor (Quaifes antar jag). Plus då den omtalade friktionen.

Jag fattar inte varför det ska kunna vara glapp och friktion. Hur är den uppbyggd egenligen? Det kan inte vara en "direktväxel" i alla fall för då skulle ju både friktion och glapp vara minimalt. Annars borde glappet i t ex slutväxeln vida överskrida det i backväxellådan. Är det en planetväxel?

Finns en tråd här med lite bilder. http://locostbuilders.co.uk/forum/23/viewthread.php?tid=185869

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Annars borde glappet i t ex slutväxeln vida överskrida det i backväxellådan.

Japp så är de nog ! o glappet i en gammal typ 9 o en pinto är ännu mer :lol:

o med den kombon är de ännu viktigare o jaga friktion pga den låga effekten/tyngden på ekipaget

Link to comment
Share on other sites

bottenstocken ska vara kvar och några kuggar är bra att ha så oljan vispas upp till lagren.

Jo jag menade såklart inte att man skulle ta väck den helt, bara att man slipar/svarvar bort de kuggar som inte används. Annars lär inte backen bli speciellt användbar. ;)

Visst kan det vara bra med lite kugg som vispar oljan men det har man ju där ingående axeln driver bottenstocken samt vid backdreven. Tror du inte det räcker?

Tackar för bilder på M40 byggandet.

Intressant att se insidan av en Quaife-låda. Hade varit roligt att plocka isär en.

Med tanke på att MNRs lådor inte är helt problemfria så kan man ju lätt dra slutsatsen att Quaife komplicerade lösning är berättigad.

Micke, då skulle du känna på glappet, friktionen och effektbristen i en bil med Crossflow och typ 2 låda! Du hade skrattat åt min bil. :516:

Så man funderar ju på att byta till något värre....

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

näe skrattar inte åt nån,s bygge ! alla har olika smak hur en 7 ska byggas o köras. :thumbsup:/>

Lite bilder på westfield,s effekt bov som fö snurrar ganska lätt innan man sätter dit packboxarna :lol:/>

post-3782-0-71096100-1381866144_thumb.jpgpost-3782-0-74399700-1381866164_thumb.jpgpost-3782-0-68166000-1381866182_thumb.jpgpost-3782-0-86135400-1381866206_thumb.jpgpost-3782-0-62119400-1381866227_thumb.jpgpost-3782-0-94626400-1381866250_thumb.jpgpost-3782-0-22242000-1381866378_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Tänker bara högt nu.. Racingbatteri på 800 gram, 0,8 kilo kanske har en kapacitet på 2 Ah? Om du tänkt använda en bilstartmotor som back så räkna med att den drar en del ström. En liten nerväxlad start drar runt 60-80 A när den kommit igång. Startströmmen och vid belasting är flera gånger högre, och om generatorn i din motor kanske laddar 40 A så fattas det en hel del ström som batteriet normalt kan förse startmotorn med. Även om man kan ta ut en hel del ur vissa batterier, mitt 7 kilos 16 Ah Odysseybatteri kan jag ta ur 680 A med, så kommer spänningen att gå ner ganska kraftigt när du backar. Om du har tur så håller sig tänd/bränslesystem igång. Annars stannar motorn och du har bara ditt minibatteri att backa med. Efter det lär inte motorn orka igång igen.. Bara en tanke.

Tänkte jag svarar här istället. Pratade med min kusin om detta. En startmotor drar ju mycket pga belastningen. Ex har du ju ca 11-12kg motstånd per cylinder. Har man verkligen detta motstånd när man ha kopplat den på en kardan? Ska bygga en provrigg och mäta hur många ampere de drar för att backa en bil. Tror inte de dra så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju en helt annan utväxling när den drar runt motorn, diametern på startkransen hjälper ju till.

Men elback är ju knappast något nytt, och bevisligen funkar det ju även med mindre batterier.

Man ska kanske inte backa några längre sträckor med den.

På en racebil funkar det säker utmärkt, och med lite planering i körningen så funkar det nog på gatan med.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Ett alternativ är att hoppa över backen i detta läge,(om du har svårt att bestämma dig) o köra med en lång egen tillverkad cf kardan !

och år 1 (är de 2014 ? ) bara köra lite trackdays,o undvika modsport /ta mm mm tills bilen är lite utsorterad .

Som ovan skrev de är ju inget nytt o väljer man den vägen ska man nog inte ta de minsta batteriet man kan hitta !

Sen ska man veta att generatorn i en hoj motor klarar att ladda bateriet för de den är byggd för o på en bil kommer de till

en del förbrukning.

Jag har ett flong nytt oddyse pc 625 i min o håller man på att duttkör (10 varv) ,kör lite kylfläkt efter gång på elvatten pumpen evt lyse på mm mm . då kan de hända att man får putta igång den....

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Testade precis nu en Volvo startmotor, visserligen till en XC 90 diesel, den drog 72 A utan belastning. Vid broms är det inga problem alls att komma upp i 2-300 A. Kört från ett nytt Bosch 74 Ah Batteri. Visserligen går det kanske tyngre att dra runt en bilmotor än att backa en 7a. Realistisk diameter på ett drev på kardanen + slutväxeln, kanske inte behöver vara alltför långt ifrån en lagom utväxling? På en Saab 9000 är det 14,88:1 134/9 kuggar på svänghjul/startmotor.

Link to comment
Share on other sites

Testade precis nu en Volvo startmotor, visserligen till en XC 90 diesel, den drog 72 A utan belastning. Vid broms är det inga problem alls att komma upp i 2-300 A. Kört från ett nytt Bosch 74 Ah Batteri. Visserligen går det kanske tyngre att dra runt en bilmotor än att backa en 7a. Realistisk diameter på ett drev på kardanen + slutväxeln, kanske inte behöver vara alltför långt ifrån en lagom utväxling? På en Saab 9000 är det 14,88:1 134/9 kuggar på svänghjul/startmotor.

Jag har köpt elback-kit härifrån http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm

Spec på backmotorerna finns här http://www.startermotorsuk.co.uk/Performance.htm (det är 1kW Denso:n som sälj som backmotor till bilar "...upto 450kg car including driver & fluids")

Har inte testat i praktiken ännu så jag kan inte säga nåt om hur "mycket" batteri det krävs

De anger dock på sidan att "Minimum battery requirement with charging system is a Red Top 30 or equivalent (Voltage: 12V Capacity: 27Ah)"

Red Top 30 spec:

Cold Capacity: 27Ah

CA: 550A CCA: 450A

Weight: 10.6kg

Dimensions (mm) LxWxH: 250 x 97 x 142

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Tack johan för din länk till en köpe elback lösning !

Kanske ska man ta bort wf,s effekt bov o gå på el back ?

Btw ! en garage träff o kolla in ditt bygge ?

Link to comment
Share on other sites

Tack johan för din länk till en köpe elback lösning !

Kanske ska man ta bort wf,s effekt bov o gå på el back ?

Btw ! en garage träff o kolla in ditt bygge ?

Hallå!

Ska du kolla el back så är det bara komma förbi i Odensala,

några bilbyggen som det arbetas med är det lite värre med

hela garaget fullt med trasiga skotrar.

/ kompressorAnders

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Will do !när du har städat upp så man inte snubblar på skotran.

vedde har ju mnr back samt en race setup utan han kanske kan bringa lite ljus över detta med förluster i bromsbänken ?

Link to comment
Share on other sites

Tack johan för din länk till en köpe elback lösning !

Kanske ska man ta bort wf,s effekt bov o gå på el back ?

Btw ! en garage träff o kolla in ditt bygge ?

Finns lite bilder i min byggtråd på rejsa (sid 23)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1136468&sid=459d21d6551a45f114e5d9b031aae69b

Garagebesök går väl å fixa om intresse finns!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...