Jump to content
PeerO

Lösningar på mitt sätt

Recommended Posts

Ja då var det dags för mig att få till en tråd för att visa mitt sätt att lösa vissa saker på.

Mitt största problem just nu är att komma underfund med att få in bilder i inläggen.

Skall där för försöka med en bild på min lösning av mobilitet när bilen står uppallad.

Enkelt och bilen är lätt att flytta runt i garaget. Kan dock upplevas som låg men höjden är anpassad för hur högt jag kan lyfta med nuvarande domkraft.

post-2391-0-23983200-1379480564_thumb.jpg

Kommer kanske en bild när sjuan står uppallad men det är dock alldeles för mycket annan bråte i garaget

Samt hur väl det var lastat när jag åkte på tur till den Skånska prärien.

Jo det var regn den dagen men,

post-2391-0-13544500-1379480693_thumb.jpg

Ja då återstår det ju bara att komma på hur man förminskar andra bilder som kan vara av intresse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Skånska prärien"? Ha, det är ju bara ett stenkast!

När jag besökte era oländigt belägna trakter så klarade jag förutom personliga tillhörigheter och dator även med att ha en växellåda och startmotor i passagerarsätet - och den färden var 405 mil!

Du och alla andra som inte har sufflett får väl tillgripa sufflett på rulle - linda in kroppen med GladPack!

Tecknar Antas i arla morgonstund uti ett osnöigt Luleå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo du Antas.

Vi är nog många som är imponerade av din Antasgata med växellåda och ej att förglömma den länge sökta locost startmotorn.

På min väg mot Prärien så gjorde jag ett strandhugg på Jula i Kristianstad för kompletterande inköp.

Väl färdig där närmast attackerades jag av en herre i din ålder som ställde frågan.

Sufflett är väl bara till för .........! Eller?

Detta med ett glatt leende ansikte,

Men som man kan utrycka det.

Det kan nog vara hafängt med sufflett när man skall åka 405 mil!

Men för en tur på 60 mil känns det ganska onödigt trots lite regn.

Man blir endast våt om man kör saktare än 70 km/h, Vid så låga hastigheter som 30 km/h utan framskärmar så blir man dyngsur, för då står hjul sprutet rakt upp i luften och konstigt nog så böjer det av rakt ner på föraren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äntligen så har det hänt något även i mitt garage. Det går trögt och man får om prioritera.

Plastat ihopa frontonen och huven samt monterat skop för att motorn skall få plats efter att ha flyttats upp 20 mm.

Efter att scoopet sats fast så har jag sänkt ner fronten 25 mm i fronten

Flipp front Gångjärn

post-2391-0-69526900-1392721209_thumb.jpg

post-2391-0-30948300-1392721264_thumb.jpg

post-2391-0-10116000-1392721268_thumb.jpg

Måste nog göra en bygel fär att stabbilicera upp det hela i öppet läge.

post-2391-0-88731800-1392721646_thumb.jpg

Nu är det bara den nedersta läppen som skall anpassas och plastas på plats igen.

post-2391-0-37901100-1392721759_thumb.jpg

Så får man väl försöka att få på lite färg också

post-2391-0-69354500-1392721644_thumb.jpg

Edited by PeerO

Share this post


Link to post
Share on other sites

snyggt Peer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äntligen hoppas jag att det lykas att få till en liten uppdatering på vad som hände förra vintern.

Första bilden.post-2391-0-10116600-1415942488_thumb.jpg

Lite annan vy.post-2391-0-54654300-1415942806_thumb.jpg

Nu är jag riktigt imponerad av mig själv, lyckades att åstadkomma detta från i-padden. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den ser riktigt bra ut. Har också funderat på att ha flipfront, åtminstone för noskonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lit till har get blivit denna veckan.

Henkes plast skärmar vibrerar så att fästena brister.Jaja de kan vara undermåliga men jag ser ju att det är främre yttre hörn som flaxar.Så jag fixade ett litet stag som jag plastar in och efter montaget verkar det något bättre.

Verktyg för svulsten i vinkeln. 2* plyfa fil och hammare O spett så var det ok.

post-2391-0-40959300-1417112609_thumb.jpg

Så ser det ut inan plastningen. "Kladdigt och luktar illa man kan ju inte vara i garaget resten av dagen."

post-2391-0-99939000-1417112742_thumb.jpg

Den första plåten var inte tillräcklig

.post-2391-0-06453200-1417112765_thumb.jpg

Måste nog flytta upp fästpunkter på skärmkanten.

Edited by PeerO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!Inte blir det något gjort i vinter heller.DD7 får vänta på nytt garage.

Garaget 18 m2 mot tidigare 45.2

post-2391-0-13319800-1421741111_thumb.jpg

liten utökning för sepparat verkstad. ca 5 m2

post-2391-0-43630500-1421741190_thumb.jpg

Snygga färger men kanske lite osymetriskt.wacko.gif

Blir mindre att städa!!

Nu väntar 10 vekor i Asien. kommer då hem lagom för sesongens besiktning så lite kan man kanske få köra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nu får man köra på distans. För som lokal kändis går ju jungeltrumman.

Blev schanghajad av den lokala tidningen blt.se för en intervju.

Hela artikeln och en liten filmsnutt fins att läsa på blt.se kostnad en krona.

Tyvärr har jag inte lyckats att få ta del av materialet för att sätta lägga till det här.

Ganska kul faktiskt.

Hoppas detta blir läs bart

post-2391-0-63878700-1429946360_thumb.jpg

post-2391-0-65152100-1429946380_thumb.jpg

post-2391-0-84176700-1429946397_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg det bra artikel hoppas att du gasade lite extra när reporten åkte med

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo då

Hans leende var så bret att hade han inte haft öron så skulle huvudet delat på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parkerat för vintern. Kört lite idag men det är lite kyligt nu.

post-2391-0-71503800-1476288674_thumb.jpg

Får väl se om det blir något gjort i vinter.

Nya skärm hållare.

Nya lamp stag

Göra ny instrument panel. " mycke elektriskt att reda ut inga ritningar från byggaren"

Men om det inte hins med så får det göras i fas tre av livet.

Måste iväg en tur till minimum 37 dagar.

Sedan får jag också 365 dagar om året på hemmaplan.

?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har det allt blivit lite uppdateringar, även om det har stått still det mesta av året

Lampstagen fram är färdiga men inte särskilt innovativa och nedpackade efter målning, så ingen bild

Nya skärm stag. Hoppas att dessa klarar tjälskott bättre än de förra.:unsure:

Inget kul när skärmen kommer flygande mot föraren

fullsizeoutput_f0.jpeg.835ac567c2ed0c0b06c88c09563e8a69.jpeg

Nya spjällets med egentillverkad adepter för weber insug, fuel rail vänd neråt för att få plats under huven. Kan bli annat allternativ om detta inte fungerar. 40 mm spjäll 

fullsizeoutput_ef.jpeg.123d570187d724908fdaec30f3a94d74.jpeg

Just nu hålls det på med en variant av oljesump Ny botten ökat ca 0,7 lit volym och kan ha i 4 liter utan att det rinner över kanten. Blir oil-scraper och baflat på något sätt.

fullsizeoutput_fd.jpeg.3626a3f6e745da8b2c8fe45853945c7c.jpeg

fullsizeoutput_101.jpeg.fe9b0df43945529e8feb2f0678f76393.jpeg

fullsizeoutput_104.jpeg.c77902b2980268cf03201a2908e60194.jpeg

 

Oljestickans ungefärliga läge. 

fullsizeoutput_108.jpeg.f6c2e27b037e88f63ecab3744386c09d.jpeg

Är det någon som vet måttet mellan botten på tråget och olje pumpen på en Volvo B230 fb?

 

Nu funkade det!

 

 

Edited by PeerO
Nu funkade bilderna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja då har det handlats oil scraper till vevhuset.

Passar smutt på, dock krävs det att man monterar plåten inan man monterar olje pumpen.

Kostar som en rimligt god flaska Rom, så det var ett lätt val.

fullsizeoutput_10a.jpeg.6a3c3d88e1fa5567a0e6a6b6f19531cc.jpeg

Nu får det bli klaff tillverkning.

Fins kostsammare och mer avancerade lösningar här.

http://crank-scrapers.com/Some comments on our products.html

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukar använda play-doh för att kolla frigång, perfekt att kolla där det är trångt, att snitta med rakbladskniv. För att inte söla ner kan man ha en glad-pack ovanpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo play-do, blybit eller till och med typ gladpack med en klick silikon i går bra att använda då det är svårt att mäta på volymer i slutet utryme eller tighta tolleranser.

jag har inga problem att mäta hur långt från botten av sumpen pumpen sitter utan var mer nyfiken på om det mått jag har är innom felmaarginalerna. Höger 17 mm och vänster 12 mm från botten, lite snet är inte let.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressanta uppdateringar. Kul att det händer nåt :) 

Är du nöjd med passformen på skrapan?

Ett tips angående klaffar. BMW M3 E30 hade gummiflärpar i oljetråget. Inget som kan kärva... 

https://www.rx7club.com/fabrication-250/oil-pan-baffle-plate-trap-doors-809995/#post8990058

Mer bilder på flärparna finns här: http://www.reganrotaryracing.com/fdoilpan.htm

Edited by gka
Lade till en länk till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte provat på motorn än.

Var får man tag i sådana gummi flärpar.

provade igår att gör i stål, gick inget vidare. Gör om gör rätt!

får till plåtis och klippa nya plåtar idag.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ju smut ut med dom gummina, men om det är styck pris så är de inte locost.

Måste finnas billigare leverantörer?

men det är ju inget när man väl är i detta träsket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittat på aliexpress. Nu måste jag lära o handla där också.

fullsizeoutput_10d.thumb.jpeg.c8f09421f9ca8b7744b2f764b5ed69a5.jpeg

 

Hur tänka!

Skall man ha en mellanplåt/ vägg som tätar av totalt vid no.1?

Skall man försöka göra en vägg framåt vid no.3

Skall man lämna lite space under korgen för att kunna dränera all olja vid oljebyte?

Antingen type 2mm hela vägen i botten på korten eller bara några slitsar på varje sida.

fullsizeoutput_10e.jpeg.280f0db7216549a8652213d273420df1.jpeg

Så blev det underifrån, bara lite små justeringar med släggan så får pumpen bra med plats.

fullsizeoutput_10f.jpeg.0668f3d9d878c315243af66a61fa829d.jpeg

Nu skall jag gå ut och sätta mig på huggkubben och ta ett beslut om jag skall lyfta ur maskineriet eller fortsätta krypa på golvet.

Kan bli vilket som!

 

Mvh

Peer O

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slut på pallbockar, men det löser sig nog under dagen.

30cm till så går den att dra fram. Hoppas jag.

Annars var största problemet att det sitter ett tvärstag framför motorn och för att få ner allt måste motorn fram över staget och sedan ned åt. 

Det är även vägen om jag skulle vilja ta ut motorn utan växellådan, för trångt framåt.

fullsizeoutput_110.jpeg.638861209d4e2122eb38f23978ac6f34.jpeg

får nog överväga att komma på något smidigare när den skall tillbaka i ramen.

Varning! Köpte en rull platta på Hjäm o Fix den skulle klara 200 kg, kom lite snett och kulorna i svirvel för hjulen låg över allt på golvet och inte där de skulle vara. Så nu har den inga jul utan 2" 4 som släde.

De har gått bra idag men det var mycket snickrande för att få motorn i höjd så att det gick att fästa stativet. Tur man har en granne och en del virke liggandes att bygga hävstång av.

 

Passade på att prov montera den nya oil-scrapern, löst monterad med 4 bult. Verkar passa rakt av utan efter justeringar. Mycket fin pass form.

All heder till Mattias på F-racing i Fridafors som tagit fram denna scraper.

fullsizeoutput_117.jpeg.efdc137ac807b1dd405ce416b4662aef.jpeg

 

fullsizeoutput_118.jpeg.310100bfa90298353b40c00943aba78c.jpeg

Ha de.

Peer O

 

 

 

Edited by PeerO
fler bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×