Jump to content

Gigantiska bilder !!


Gerhard

Recommended Posts

Går det inte och sätta en begränsning på bildstorleken i forumet på tex. 1200 pixlar eller lägre.

Totalt värdelöst när man bara kan se en liten del av bilden på skärmen och får sitta och scrolla.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Både för och nackdel med begränsning om det nu skulle gå. Ibland är det viktigt stt kunna lägga upp en stor och detaljerad bild men i nästan hundra fall av hundra är det bäst med bilder på 800 till 1200. Då slipper man scrolla. Håller fullständigt med dig att "storbilder" är riktigt trista.

Det bästa är nog att regelbundet dvs när det behövs och det är självmarkerande, att tipsa den som lägger in storbilder att det är normalt bättre med mindre bilder. Hur man gör för stt förminska bilderna finns beskrivet i F.A.Q samlingstråden under rubriken Inte bilrelaterat. Två trådlänkar beskriver en metod för resize av bilder.

Hindra kanske men hellre uppmana till pixelminskning. Fast det som kör storbild och dessutom lagar bilderna direkt i forumet kommer upptäcka att det bara ryms ett fåtal 3mb bilder. Där finns en inbyggd begränsning på total lagringskapacitet med två nivåer beroende på om man är medlem i LocostSweden eller ej.

Skulle man summera både ditt och mitt inlägg i en kort version skulle det bli ungefär som:

Snälla, förminska bilder i inlägg så de får plats på skärmen utan scrollning.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är ju ingen rocket-science och verkar finnas en del support för det i IPB.

"I added a new feature in 3.2 that allows the admin to set the maximum image size when uploading an attachment and resizes the image down if required. "

Jag tycker det viktigaste är att det man ser skall vara anpassat till användarens skärm (ja, detta kan göras dynamiskt dvs ingen hårdkodad storlek). Då kommer det passa olika enheter och upplösningar.

Sen som nästa steg så kan man ju även automatiskt skala ner groteska storlekar som moderna kameror skapar (dvs webmaster sätter en max storlek). Då sparar det ju dessutom disk på servern.

Jonte: Är detta något du kollar på?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Både för och nackdel med begränsning om det nu skulle gå. Ibland är det viktigt stt kunna lägga upp en stor och detaljerad bild men i nästan hundra fall av hundra är det bäst med bilder på 800 till 1200. Då slipper man scrolla. Håller fullständigt med dig att "storbilder" är riktigt trista.

Det bästa är nog att regelbundet dvs när det behövs och det är självmarkerande, att tipsa den som lägger in storbilder att det är normalt bättre med mindre bilder. Hur man gör för stt förminska bilderna finns beskrivet i F.A.Q samlingstråden under rubriken Inte bilrelaterat. Två trådlänkar beskriver en metod för resize av bilder.

Hindra kanske men hellre uppmana till pixelminskning. Fast det som kör storbild och dessutom lagar bilderna direkt i forumet kommer upptäcka att det bara ryms ett fåtal 3mb bilder. Där finns en inbyggd begränsning på total lagringskapacitet med två nivåer beroende på om man är medlem i LocostSweden eller ej.

Skulle man summera både ditt och mitt inlägg i en kort version skulle det bli ungefär som:

Snälla, förminska bilder i inlägg så de får plats på skärmen utan scrollning.

Det är väl din version?

Min är "Spärra större bilder än 1200 x 1200"

Min funkar garanterat.

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Jag vet att det finns och kommer att finnas ett irritationsmoment i "för stora bilder".

Jag delar ibland den uppfattningen att det inte är speciellt kul att titta på bilder som tar upp 3 skärmar men att spärra är nog inte alltid bästa vägen.

Om man kan få respektive inläggsskrivare att välja en bra bildmetod så bilden kan hålla sig inom en skärm istället för tvång som slår blint. Ett enkelt PM som tips på F.A.Q Rezise kan vara en lösning............

F.A.Q tråden har länkar hur man förminskar en bild om man inte vet hur det går till vilket ofta är fallet.

Tex : Här.

Sedan ger det sig lite själv också. Personligen om jag upptäcker "jättebilder" så hoppar jag över dem och hinner knappt irritera mig plus att jag har skickat ett och annat tips-PM över tiden som gjort att bilder minskat drastiskt.

Så storleken kan ha betydelse.....

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att "uppladdaren" skall kunna ha ganska stor frihet givet diskutrymmet för varje användare. Orkar man inte skala ner (moderna kameror producerar bilder av storlek som inte gör sig på en normal datorskärm) så kan man inte ladda upp så många filer då dessa konsumerar ens diskutrymme eller så skalar man ner och kan ladda upp fler (och dessutom passar en datorskärm).

Däremot borde bildvisningen anpassas efter bildvisaren, dvs om bilden är större så skalas den ner till rätt storlek (inte rocket science som jag skrev tidigare)

Jag har hyfsad skärm med 1920x1080 upplösning och är det bilder som är långt överstigande detta så "mår jag illa" av dessa blaffor och varken kollar eller sannolikt inte läser/postar.

Detta är enkelt avhjälpt med lite intelligens på serversidan/forumet....görs det något?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte dynamisk skalning är den bästa lösningen. Om det görs på servern skulle det lasta ned den. Görs det på klienten slösar man bandbredd, och skalningen brukar bli rätt ful. Det bästa tror jag är att få forumet att skala ned bilderna automatiskt om de är över en viss storlek. Det kanske till och med går att göra det valbart som på rejsa? Det skulle i så fall vara default att skala ned, så man aktivt måste välja att inte skala ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...