Jump to content
Sign in to follow this  
AD7

Estfielid. Hur är framvagnen?

Recommended Posts

Kikat lite på en 7a som är till salu och jag undrar om framvagnen till dessa?

Är det en standard konstruktion som är bra?

Tänkt till bankörning till större delen men en del gata och sladd och lek :)/>

En Aussie locker diff i en 740 bakaxel i 4-link hur brukar dessa vara på bana?

Går det att ersätta Lada spindlarna fram så man får på andra bromsar eller är det lättar att bygga om och låta dessa vara kvar?

Bilder på hur de ser ut

2388-new_2005-01-23-front_lamp_hud.jpg

2388-new_2005-01-23-front_klar.jpg

Edited by AD7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ingen här vet så kanske du kan ringa nån SFRO-besiktningsman och fråga om de har erfarenheter av Estfield och dess framvagn?

Estfielden ser ju iallafall ut att vara rätt inspirerad av Boken ("Build your own sportscar.."). Det som i så fall möjligen kan vara problematiskt är för lite caster för att få till bra självcentrering på styrningen. Ett annat potentiellt problem kan vara styr-radien. Den blir ju på tok för stor med Taunus-spindlarna som används i Boken, men förhoppningsvis har inte Estfield med lada-delar det problemet.

När det gäller bromsarna tycker jag du först ska skaffa ordentliga belägg till de bromsarna du har (typ Carbotech, Ferodo eller annat "rejsigt" belägg). Det är stor skillnad på bra och dåliga belägg, och stora bromsar väger bly. Tycker du fortfarande att bromsarna tar för dåligt eller blir för varma efter det så kan du börja fundera på uppgradering. Det borde finnas något som går att anpassa till dina existerande spindlar så du slipper bygga om framvagnen och kanske byta bultmönster på fälgarna också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GKA's ord om bromsarna är kloka. Det skall nog gå att få Lada-grejorna att funka.

Jag provkörde en estfield i Karlskrona för några år sedan som hade Brembo(har jag för mig) fyrkolvsok på Lada up-rightsen, den hade Volvo-bultdelning. Så om man absolut måste så går det att byta runt med delar och få det att passa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en bil jag tittat på och jag vill vara säker på att man inte skaffar något som är fel från början så att säga. Den är välbyggd men jag gillar inte Lada delarna. Solida oventilerade skivor fram och Lada ok. Vill ha riktigt bra bromsar. Ingen bromsservo heller man det kanske är vanligast att ha så på sjuor?

Det där med svängradien ska jag kolla på. Vill kunna åka och sladda och då vill jag ha bra utslag.

Edited by AD7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjuor behöver inga broms-servon, de är bara tunga. När man väl fått till diametrarna blir bromsarna ett otroligt finstämt "instrument"

Ventilerade bromsar är i de flesta lägen enbart tungt på en sjua. Den starkaste versionen Caterham tillverkar, R500, har tex enbart 10"-bromsskiva: http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=351

Att börja meka med en sjua kräver att man ändrar mindset. Colln Chapmans slogan "Add lightness!" är det man skall försöka tillägna sig för att få en riktigt lyckad sjua.

P.S. det var inte "svängradie" som det pratades om här ovan, utan styr-radie(scrub-radius). Mer om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjuor behöver inga broms-servon, de är bara tunga. När man väl fått till diametrarna blir bromsarna ett otroligt finstämt "instrument"

Ventilerade bromsar är i de flesta lägen enbart tungt på en sjua. Den starkaste versionen Caterham tillverkar, R500, har tex enbart 10"-bromsskiva: http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=351

Att börja meka med en sjua kräver att man ändrar mindset. Colln Chapmans slogan "Add lightness!" är det man skall försöka tillägna sig för att få en riktigt lyckad sjua.

P.S. det var inte "svängradie" som det pratades om här ovan, utan styr-radie(scrub-radius). Mer om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius.

Tack. Mycket bra info ska läsa om det. Märker att man ska tänka om en del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×