Jump to content

Material med tillräcklig brottöjning?


Siduna

Recommended Posts

Undrar lite fundersamt vart ni får tag på 25x2 och andra rördimensioner till era byggen med tillräcklig brottöjning??

Har försökt med grossister/rörhandlare i närheten och de hävdar att de enbart har rör i leveransform +CR1 eller +CR2 i sina lager. I de flesta fall lär man ha +A eller +N (normaliserat) för att komma över 10% i brottöjning (jo, jag vet att det är >20% som gäller i bärarmarna). Innebär det i praktiken att kraven på >10% brottöjning ej tillämpas längre?

Har funderingar på hydraulrör, typ 30x2 i normaliserat utförande. Kommentarer på det (förutom prisfrågor)?

Link to comment
Share on other sites

--- Innebär det i praktiken att kraven på >10% brottöjning ej tillämpas längre? ---

Bärarmar skall vara normaliserade så brott- och sträckgräns är i för ändamålet procentuell harmoni och det skriver du ju också.

Men menar du våra "vanliga 25x25x2 rör för ramen? Jag har köpt vanligt "konstruktions 4-kant-rör" från tex Handelsstål i Eskilstuna och i Örebro när de fanns även där. Ibland säljs de som precisionrör då är kanterna "vassa" 90 grader, blanka och fina. Eller så har jag också varianten 25x25x3 med "rundade hörn" och rören är lite smutsigare. Jag bygger med båda dessa typer av konstruktionsstål.

Osäker om det är ett svar på din fråga men ett svar är det i alla fall.

Edit Tillägg: När jag läser en gång till är det nog runda rör som avses.

Japp, hydraulrör är ett bra köp se bara till att få den normaliserade versionen. 25x3 eller 30x3 går vilket som.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Du får kolla på Tibnor / Bröderna Edstrand eller liknande. Produkten heter KKR alt VKR i förnamn. Kontruktionsstål i "kall och varm" form

På notan från Örebro Handelsstål står det:

KKR303036 = 30X30X3MM ---> 60M

KKR25252 ---> 48M

Sedan köpte jag en bunt rör kanske 50 eller 70 meter från Eskilstuna Handelsstål när Örebro Handelsstål försvunnit.

Allt sammantaget har blivit en CealmSeven V8 plus någon annan ram och ett lager som räcker till fler bilar.

Du får kolla på nätet för KKR och VKR för svar på din fråga. Det är i alla fall kvalitén jag byggt och jag bygger med.

Link to comment
Share on other sites

Kör bonnstål, svartstål eller vad man nu väljer att kalla det. Jag har aldrig sett krav på ram stålet bara bärarmar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...
On 2013-06-07 at 22:28, vedde sade:

...Jag har aldrig sett krav på ram stålet bara bärarmar...

 

On 2017-02-21 at 13:29, Kjelland28 sade:

Vad är kravet på materialet i A-armarna ?  10% brott töjning ? 

 

SFRO-boken (den senaste) säger så här:

 

"En grundregel för val av rör till fordonsramar är att sträckgränsen ska ligga över 200-225 N/mm2 och brottgränsen över 300-325 N/mm2 och förlängningen över 10%. I bärarmar är en förlängning på 20% att föredra." (Stycket "Materialval", sidan 174.)

 

I våra fyrkantsrör (25x25x2 samt 20x20x2) har vi stål enligt EN 10305-5 E220+CR2. Brottgräns 310 MPa, sträckgräns 220 MPa och brottförlängning 23%.

 

Bärarmarna har vi inte handlat till ännu, men tänkt att handla ur Hydroscands 1900-serie, som motsvarar EN 10305-4 E235+N enligt mina anteckningar (oklart hur jag lyckats dechiffrera det från vad Hydroscand anger). Brottgräns 340-480 MPa, sträckgräns 235 MPa och brottförlängning 25%.

 

Se också

 

Edited by rallyelwood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...