Jump to content

Esther 001


nickezix

Recommended Posts

Ja den är helt sjukt snabb! Nu har jag haft den sedan 2010 och allt på motorn är renoverat! Hade mycket strul i början men nu peppar peppar ta i trä!!!! Dog lådan är skit rolig men jag hade gärna velat ha en sekventiell låda om man hade fått önska sig!!!!

Hade tänkt å prova lite bana om nån annan skulle iväg, hade ju varit skit roligt och få känna på vart den egentligen trivs bäst!!!!

Håller även på att fila lite på en diffuser bak och nån typ av vinge fram för att få ner bilen på marken i högre farter eftersom den verkar vilja flyga iväg till Ugglerum igen!!!

post-2651-0-45101300-1368391487_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanske komma till Gröndal i Eskilstuna på torsdag?

Sportbilsträffar i Mälardalen har körning varje tisdag och torsdag förutom nu på tisdag då Smederna har hemmamatch.

16-21 kan man köra för 200:- och enkel sbf-licens eller högre krävs (löses på plats per gång eller årslicens via sbfs hemsida).

Anmälan görs via Facebook-gruppen ovan, men det har inte varit fullt än nån gång så det går nog bra att bara dyka upp också.

Det är en jäkligt liten bana men kul som fan ändå.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Tack!!!

Ja jag har hört talas om Gröndal och skulle gärna vilja prova på där! Får satsa på tisdag nästa vecka eftersom jag är bortrest på torsdag!

Hoppas vi ses då!

Ser fram emot det!

Tack på förhand

Niclas

Link to comment
Share on other sites

I torsdags rasade infästnngen för nedre länkarmen fram, så det blir nog till att gå igenom hela framvagnen innan nån bana!! Tråkigt för jag hade verkligen sett framemot lite bankörning i början av nästa vecka!!! Nu blir det garaget istället!!!

Link to comment
Share on other sites

Stillastående? Körde på väg? Hur mycket mer gick sönder?

Åkte på cityringen i Västerås! Körde inte fort men det ser ut som om det bara är infästningen i ramen som gått sönder! Svetsas mmmm ett måste! Frågan är om infästningen är optimalt konstruerad för att ta upp påfrestningarna i framvagnen!! Enkel är den iallafall!!!

Något annat verkar just nu inte ha tagit skada men det visar sig när man har plockat ner allt!!!

Link to comment
Share on other sites

Det är 2mm gods i 4- kant rören?

Kan bulten som håller ledlagret fastnat i hylsan och sedan gjort att röret utmattats av framvagnens rörelser och till sist brutits av?

Edit tillägg: det kanske inte är ett ledlager utan en vanlig bussning?

Du får gärna lägga in en bild eller ett par från bilens andra sida så man ser hur det skall vara egentligen

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är 2mm gods i 4- kant rören?

Kan bulten som håller ledlagret fastnat i hylsan och sedan gjort att röret utmattats av framvagnens rörelser och till sist brutits av?

Edit tillägg: det kanske inte är ett ledlager utan en vanlig bussning?

Du får gärna lägga in en bild eller ett par från bilens andra sida så man ser hur det skall vara egentligen

Ja 2mm 25x25 fyrkant. Helt klart är att det måste ha börjat glappa och till slut brutits av.

Har ingen tydlig bild fotad just nu men här kommer nåt iallafall.

post-2651-0-11237400-1369310128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som konstruktionen saknar "double shear" i infästningen.

Ja! Om double shear betyder infästning på båda sidor om uniballen så saknas det verkligen!!

Link to comment
Share on other sites

En inte helt ovanlig skada.

Kolla andra sidan och förstärk den när du ändå är igång.

Är ditt chassie slaglödat eller svetsat?

Ja! Jag måste verkligen hitta på ett stadigt sätt att göra fästet rejälare men ändå snyggt och utan en hel hög med mer järnskrot till som tynger :prop:/>

Slaglödat eller svetsat vetefan men jag tippar på svetsat!?!?

Edited by nickezix
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Hej ! 

 

Till vilken seven ”leverantör” köpte du skärmarna samt vilken bredd är det på dem? Kitcardirect säljer ju lite olika modeller. Har du några fler bilder där man kan se från sidan med ? 

 

Mvh Rasmus H 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-19 at 03:39, nickezix sade:

Jag köpte dom som ska passa Caterham. 
Ska förbi garaget nån dag i veckan så då tar jag några nya bilder.😀

Ja ta gärna någon bild från sidan. Är intressant att se hur bra radien på skärmen stämmer! 🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här kommer äntligen bilderna som jag lovade för evigheter sedan😬

Däcken är 205/60 R13.

Skarven som syns på framsidan av skärmen är skyddsplast.

034B8CBB-A31F-4AB2-BA2E-23A91148360C.jpeg

2AD1904A-E8DF-4B25-8F58-5BFF2BA39F72.jpeg

382CC7A6-1CFC-4AD5-8F89-B7570D238066.jpeg

Edited by nickezix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Då har jag äntligen fått tag på just den växellådan jag egentligen alltid velat ha i min bil, en m45 seklåda, å nu ska den i! Tack Benny Steen för en smidig frakt hem till mitt garage!

Lätta att hitta, Nej!
Billiga, Nej!

Men porrigt, JA!

2991AB75-9DFF-49B8-8C01-D7C221BB182F.jpeg

E2449FC4-D299-4D42-BAA6-E5A313990334.jpeg

7ADCA4AD-1F36-406E-82C8-73E4BCE594C3.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vem gjorde dom locken ? 

Jag tror att det var några stycken olika tillverkare ifrån både Sverige och Finland när det begav sig. Men dom enda som jag känner till var Sellholm. Alla verkar ha slutat tillverka locken och kostnaden för att starta upp en sån produkt igen var likvärdig med kostnaden för en sekventiell växellåda menade Sellholm.
Ska bara ha tag på en växel indikator för lådan också, annars får man väl bygga ihop nåt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Är det en dogbox låda?

Japp, dogbox med sekventiellt lock. Locket är uppbyggt med skivor för växlingarna. 669d917bf3e18dda857787a6c24bc8da.jpg

Dogbox har jag redan på min förra låda dock med H-mönster och stålspak. Tänkte kanske sälja min ”gamla” låda sen när jag fått ut den ur bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Då var växellådan i, men lite små pyssel innan man kan provköra.

Förlängde spakstället 150mm, annars hade det bara gått att växla upp, men det är väl inge dåligt med det😜

Tajt är det! Men det är ju ganska vanligt i en ”sjua”.

 

61CB2837-BB0F-4E0C-A4A9-E1E9795A9ABC.jpeg

F4EBB543-FE56-40CE-A7B0-19414ECF8C97.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sakta framåt! 
Har installerat en brantz br4 elektronisk hastighets givare på original wire utgången så att launch kontrollen fungerar, å sen en blå äkta kolfiber knopp.
Nu vill man provåka men det är -7 ute, så det är bara att glömma🥶

 

23E4A064-7F55-4747-B04C-FF4238B0EFB9.jpeg

3A0B39C0-9622-4162-8E22-36FB1111EB40.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...