Jump to content

Spyder VX


Recommended Posts

Har inte hänt så mycke på byggfronten men har fått beställt hydraulrör till mina bärarmar och fyrlänksupphängningen. Blev 12m 25x3mm från hydroscand som hämtas på måndag. Sen har jag beställt ett stående pedalställ från streetperformance och de kommer troligen i början av nästa vecka. Har fått fixat lite plåtar till min dedion-axel och punktat ihop lite. Kommer inte helsvetsas förrän jag satt upp chassiet i fyrhjulsmätningen på jobbet så jag får grundställt hjulvinklarna.

DSC_0265_zps74239525.jpg

DSC_0264_zps9e5e674e.jpg

DSC_0263_zpsfedf2966.jpg

Lånade även ett 18" hjul av brorsan och testade med. Visst är nog dom i största laget men fundera ändå på att ha nått liknande då de mest ska bli en glassätarbil. Tanken nu är att köra 225 däck i fram och 245 däck i bak.

DSC_0267_zps1d984e0d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fått provmonterat pedalstället.

DSC_0275_zps0ad02aa7.jpg

Har fått helsvetsat i stort sett hela ramen. Ska in lite mer rör men är nästan klar.

DSC_0283_zpsbe7885a7.jpg

Igår tog jag och lyfte ut ramen i solen och ställde fram hjul, stolar och i med rattstång.

DSC_0280_zps29ebcc60.jpg

DSC_0281_zps34f0a087.jpg

DSC_0282_zps26519faf.jpg

Idag ska de börjas på hjulupphängningen bak.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag fått gjort fästen och stagen till 4-länken. Dock glömde jag fota fästen men här är två på stagen.

DSC_0286_zps57b58ef1.jpg

DSC_0287_zpsc4a5737f.jpg

Imorgon görs tvärstaget och så helsvetsas alla fästen till bakvagnen förutom stötdämparfästen då jag inte har några dämpare än..

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag fått gjort tvärstaget samt monterat ihop bakaxeln med fyrlänken. Godtar sfro om man bara kan ha 50mm utfjädring i bak? Fast jag vet att de står 60mm i boken.

Om inte måste jag bygga om infästningarna för tvärstaget.

DSC_0288_zps8b71b3ae.jpg

DSC_0289_zps0c7360f0.jpg

DSC_0290_zps1999136a.jpg

DSC_0291_zpsf71bdcca.jpg

DSC_0293_zpsca13ae24.jpg

DSC_0295_zpsab6b7772.jpg

Dock måste jag kapa ur lite i fyrlänksfästena på axeln då drivknutsdamasken ligger emot där :(/>/> en liten tankevurpa.

DSC_0294_zps47a54706.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blivit en ändring i planen. Kommer bygga med Volvo 140 spindlar i framvagnen istället. Har fått köpt lite leder och svarvat lite grejer till framvagnen idag.

DSC_0299_zpsd7dd36ce.jpg

Dom svarvade delarna som sitter på lederna till vänster består av en yttre respektive innerdel för att få steglöst justerbar camber, ska svetsas fast en insexskalle i bakkant bara.

Link to comment
Share on other sites

Fick gjort ett motorfäste igår

DSC_0302_zps4460f957.jpg

DSC_0301_zpsd1135897.jpg

Fick hämtat ett par spindlar idag,även hunnit att brotschat om konan för transitleden.

DSC_0306_zps2dacdfbb.jpg

Och när jag va på skroten sprang jag på dom här två behållarna, den lilla blir till kopplingen och den stora till bromssystemet. Är inbyggd nivåvakt i den stora.

DSC_0305_zps0dc0bb76.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tillbringat lite tid i garaget idag. Fick gjort den andra nedre bärarmen och även punktat ihop dom övre bärarmarna.

DSC_0314_zps843a7898.jpg

DSC_0315_zps7ca9abc0.jpg

DSC_0316_zpsbc77f280.jpg

Nån som har en idé på att skarva ihop två stycken dubbel-D stänger, där ena är stål och ena är aluminium? Hittade denna på en rattstång men tror inte sfro gillar att man skarvar en styraxel med en aluminiumhylsa. Ska maila min besiktningsgubbe och fråga. Hade ju gått att pressa i den i ett passande rör för att få mer styrka i den.

DSC_0310_zpsa62a1427.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har de börjat hända nått igen. Först har jag fått gjort färdigt alla 4 motorfästen så nu sitter motorn på sin plats.

Höger

DSC_0328_zps46443463.jpg

Vänster

DSC_0329_zpscb0206ae.jpg

Bakre

DSC_0327_zps7d5e1030.jpg

Främre

DSC_0330_zps87a7a6b9.jpg

Sen tog jag itu med styrväxeln. Plockade isär och tvättade den på jobbet idag. Mätte först ut hur mycke jag skulle behöva korta den och sen kapades kuggstången av 115mm

DSC_0332_zps5f76e82c.jpg

Sen sattes den upp i svarven och svarvades i ordning i änden

DSC_0331_zpsb200d8cf.jpg

Efter de fixades lite ny gängor i den svarvade änden

DSC_0333_zps910b38d0.jpg

Sen åkte styrväxelhuset upp i svarven och stacks av 115mm

DSC_0334_zps3819c5dc.jpg

Lite fogberedning och så punktades de ihop

DSC_0335_zpse089aa3b.jpg

Modifierade mina 140-spindlar lite också. Konade om hålet för styrleden så den hamnar på ovansidan av styrarmen istället.

DSC_0325_zps04a04ab4.jpg

DSC_0326_zps71222e21.jpg

Link to comment
Share on other sites

Växelmekanism. Jag gillar din byggtråd, den behandlar precis allt som jag "dragit mig för tidigare". Någon gång i livet även om ingen tror mig så skall jag bygga en lätt bil. Ja det är sant så det så!!!!

Mittmotor.

Jag kam välja den säkra växelspaksvägen, dvs använda den Auto 80 motor och växellåda jag köpte av Kompressor-Anders. Kompressor ni hör ju. Fast det har inte den motorn men den är i alla fall köpt av en med Kompressor, bara det är nog värt 10 till 20hk i bromsbänken.

Eller tar jag en Golfmotor som är tvärställd men har ett eländigt växellinkage med dubbla ingångar. Automotorn och dess växellåda har bara en ingång = lätt att bygga länkaget till. Wire = svårt.

Men kanske inte längre jag har ju en byggtråd att titta i. Den här.

Många bilder tack. På hela konstruktionen. Vilka delar plus allt annat bra att veta. Dvs ungefär som valigt i den här tråden....

Link to comment
Share on other sites

Igår fick bilen komma ut i friska luften lite och denna gången rullades den ut . Saknas bara stötdämpare så sitter lite träbitar som håller uppe den.

DSC_0347_zps0ceed48f.jpg

DSC_0346_zpscae54613.jpg

DSC_0345_zpsbd8c5f5b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blir seveninspirerat, ska gjuta upp egen noskon. Sen blir de lite glasfiberpaneler och så friliggande skärmar både fram och bak.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Då va bandbreddstaket höjt till oändlighet :)/> fick grejat lite med växelreglaget igår och återstår lite förstärkningar och justeringar sen går de växla bilen :)/>

DSC_0351_zps8ccf99c2.jpg

DSC_0350_zps12dfb92a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för spakställ? Från en-----?

Spakstället har jag byggt själv. Fick inte knäppt några kort på de men det kommer bilder. Vajrarna är reglagevajer och är köpt på en båtfirma..

Link to comment
Share on other sites

Efter ett mail till Uno germsjö på sfro så togs beslutet att lägga bensintanken framför passagerarens fötter. Kommer bli en helt tät skiljevägg mellan tank och kupén. Så fick punktat ihop en anpassad tank och gjort skvalpskott samt tankarmatur med pump. Bara helsvetsning och kabelgenomföring till pumpen sen är ytterligare en sak klar.

DSC_0358_zpscce5e59e.jpg

DSC_0355_zpse8e4d78c.jpg

DSC_0357_zpsa55f25ed.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fått spenderat några timmar i garaget i helgen och fått gjort lite. Tanken är ihoppunktad och kommer lämnas iväg till en kompis som får svetsa den med tiggen. Sen va jag inte nöjd med styrningen så den byggdes om. Blev tre rattknutar och ett ledlager i egenbyggd lagerhållare. Givetvis några bilder också.

DSC_0368_zps0bdad5d1.jpg

DSC_0367_zps564aea2c.jpg

DSC_0369_zpsa3f58c5e.jpg

DSC_0370_zps91cc86ae.jpg

DSC_0371_zpscd1d3e07.jpg

DSC_0372_zpsd4e6c2c7.jpg

DSC_0373_zps3850f23e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man inte blir nöjd med det man gör så är det bara att göra om. Först va de bakaxeln som jag inte va helt nöjd med. Plattorna som hjullagren är bultade i va tidigare svetsade på axeln men de ställde till med bekymmer varje gång jag ska plocka ur drivaxlarna så gjordes om till bultade plattor i stället.

Sen va jag inte helt nöjd med min växelspak och mekanismen till växellådan så byggdes om med ett modifierat spakställ från donatorbilen och användes även ena växelvajern från donatorn.

DSC_0375_zps0babfd99.jpg

DSC_0376_zps3508cb03.jpg

DSC_0377_zps0a94773d.jpg

Sen har jag beställt stötdämpare från rallydesign.co.uk

Blev 4st 1,9" och 14" långa med bussningar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då va det dags för en liten uppdatering om mitt bygge. Då det va 3v leveranstid på mina dämpare så har jag fått gjort lite annat på bilen.

Bromsrör till bakbromsarna är klara.

Rör till kopplingen är klart

Handbroms klar

Båda stolsunderreden klara

Tanken är svetsad, bara tankband kvar

Batterihylla klar

Börjat med skiljeväggen mellan tank och kupé, och mellan motor och kupé.

Sen har jag även börjat med med min helbur.

DSC_0380_zpse506c79a.jpg

DSC_0379_zps66b82ad8.jpg

DSC_0378_zpsf082c79e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har petat dit två rör till i buren. Skruvade även ditt ett par backspeglar. Står även i kvalet att köra med sugmotor istället för turbo. Eftersom det till stor del kommer va en glassätarbil så skulle jag klara mig med en b4204s motor på 136 hk istället. Sen finns ju redan planer att trimma sugisen till ca 170-180hk. Skulle även slippa några kilo i bakänden.

DSC_0381_zpsd26b65b6.jpg

DSC_0382_zps9b100d6f.jpg

DSC_0383_zps7bdafc91.jpg

DSC_0384_zps09f139bd.jpg

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Funderar fram och tillbaka i den frågan. Enda nackdelen jag har för att köra med turbo är att jag vet fasen inte vart jag ska placera en intercooler :-/

E ju helt klart sugen på turbo också då de är lätt att höja effekten. Får kolla alla alternativ till IC placering och IC storlek.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

En vild ide som du kanske redan tänkt.

Googla lite på vattenkylda intercoolers, väldigt små fina o kompakta, och borde vara lättare att paketera

Sen kan du ha en "kall" kylkrets för laddluft som ligger frammför ordinarie kylare.

Som bonus får du en liten mängd laddluft i systemet vilket ger bra respons.

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Jo den idén har slagit mig också. En kompis har en IC från en gammal Saab 900 som jag ska testa o se om jag får plats med. Har ett ställe som den kan passa på om jag fixar en kyltunnel som tar luft underifrån bilen.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Fått dit bakåtsträvorna till buren.

DSC_0391_zps044c0d9b.jpg

Har fått dragit bränslerör.

Bett en kompis fixa rör som ska va till kylsystemet.

Härnäst ska bältesinfästningar göras.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...