Jump to content

Min GBS ZERO


MatsE

Recommended Posts

Hej

Har nu hängt här ett tag och läst.

Begäret efter en egen sjua har växt och nu är det dax. :-)

Har hittat ett projekt som ska inhandlas.

Kommer att hämtas nästa helg så inga bilder nu utan de kommer.

En SFRO-bok är också inhandlad så man kan hålla lite koll på det finstilta. ;-)

Om det är någon mer här som har byggt en sådan här bil så hör av er med åsikter om kitet.

Om jag har läst och förstått rätt så är det efterföljaren till Robin Hood.

Bjuder på en bild på SFRO bygghandboken på kudden.

post-5043-0-16765200-1366396873_thumb.jpg

Edited by MatsE
Link to comment
Share on other sites

Lycka till och grattis till ett klokt val. Det är riktigt att zero har viss koppling till Robin Hood men den är mycket liten. Jag har sett flera zeros och dom är riktigt fina. Grabbarna som har firman i uk är jättetrevliga och de har en person anställd på kontoret så om man beställer från dem så kommer prylarna. Den svenska importören känner jag inte till.

Lycka till

Michael Wänström

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för svaren.

Jag kommer att försöka hålla liv i denna tråd under hela byggets gång.

Bilder ska det bli.

Denna vecka blir det bara en lång väntan innan hämtning... ;-)

På återskrivande

Link to comment
Share on other sites

Frena:

Japp, ett påbörjat bygge.

Dock inte särskilt långt gånget.

Men skapligt komplett. Saknar endast stolar och instrument.

En lista med donatordelar kommer i ett senare inlägg när jag fått hem projektet med alla delar.

Intet är spm väntans tider.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja då så var det äntligen dax att åka och hämta projektet.

Klockan var ställd, bilen tankad och förberedd.

Klockan 0400!! lämnade jag då hemmet och styrde söder ut, plockade upp min medåkare söder om Uppsala, sedan väntade 6 timmar bil till Karlskrona.

Planen höll och ca 11 landade vi in och kunde börja lasta.(se bild)

post-5043-0-17978600-1367179688_thumb.jpg

Sedan var det samma resa norrut igen för attt landa in vid garaget på kvällen. Trött men ny energi kom när vi väl började lasta av.

Nu står den i garaget och bara väntar på mig.

post-5043-0-93650900-1367179785_thumb.jpg

post-5043-0-95672500-1367179823_thumb.jpg

Mer kommer senare i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Ja då så var det äntligen dax att åka och hämta projektet.

Klockan var ställd, bilen tankad och förberedd.

Klockan 0400!! lämnade jag då hemmet och styrde söder ut, plockade upp min medåkare söder om Uppsala, sedan väntade 6 timmar bil till Karlskrona.

Planen höll och ca 11 landade vi in och kunde börja lasta.(se bild)

post-5043-0-17978600-1367179688_thumb.jpg

Sedan var det samma resa norrut igen för attt landa in vid garaget på kvällen. Trött men ny energi kom när vi väl började lasta av.

Nu står den i garaget och bara väntar på mig.

post-5043-0-93650900-1367179785_thumb.jpg

post-5043-0-95672500-1367179823_thumb.jpg

Mer kommer senare i veckan.

Vad fick du ge för den?

Link to comment
Share on other sites

Jaha

Har haft en stund i garaget.

Blev lilla julafton när jag packade upp alla delar och la på hyllor.

Blev också lite gjort till bilen.

Plockade av framhjulen och byggde en vagn så man kan dra runt den i garaget.

post-5043-0-54979200-1367780579_thumb.jpg post-5043-0-25611300-1367780632_thumb.jpg

Sedan tog jag mig an motorn.

Rensade den från allt utstickande.

Insug, avgas och hjälpaggregat mm.

Nu känns det som att den ska kunna få plats i bilen.

post-5043-0-89122700-1367780683_thumb.jpg

Nästa steg blir till att få till drivaxlar bak och sedan bromsar.

Men det får bli nästa helg.

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej allihopa

Skulle igår ta isär mina drivaxlar för en kort renovering och byte av damasker.

Problemet var bara att jag inte kom på hur jag skulle dela dessa. :wacko:/>

Glömde förstås att fota men ska fixa det i morgon.

Det ser ut som att det är en yttre hylsa som håller ihop själva knuten.

Hittar inga skruvar eller låsringar som håller ihop den.

Donator är en Sierra från -92.

Hoppas att det är någon som förstår annars får jag vänta till i morgon med bilder. :)/>

Med vänlig hälsning

Mats N

Link to comment
Share on other sites

Om du kollar min tråd SH NERO så ser du hur de ser ut när de är isär.

Jag gjorde ett verktyg men det går om man tar ett dorn och är lite varsam.

Det är inte lätt att hitta nya hylsor så ta't lugnt och följ inte instruktioner från handböcker, där visas hur man ska göra om man ska byta hylsorna.

Mvh Mattias

Edited by Mattias Lindvall
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej och välkommen hit

Har totalt missat att vi har en byggare till i Uppsala! Vi är till dags dato och enligt min vetskap 5-6 byggare i Uppsala. Vi är 4 som brukar träffas och åka till Ulva någon gång då och då eller så har vi haft lite garageträffar med fika hos varandra. Vi har 1 Donkervoort kopia Audi 1,8T(Stefan Björklinge), En bokram med R1:a(Fredrik,jag, Björklinge, En bokram XL Volvo Super( PeÅ öster om Uppsala) Robin Hood Ford 2.0(Stigge Bälinge)

Jag tror att jag talar för oss fyra när jag undrar om vi får komma över med våra sjuor på en garageträff hos dig? Tror det skulle vara sjukt kul att se och kanske intressant för dig att se våra bilar?

Hör av dig på på med tel nr. så kan vi se när det passar.(kostar bara lite kaffe x4 :hypocrite: )

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej och välkommen hit

Har totalt missat att vi har en byggare till i Uppsala! Vi är till dags dato och enligt min vetskap 5-6 byggare i Uppsala. Vi är 4 som brukar träffas och åka till Ulva någon gång då och då eller så har vi haft lite garageträffar med fika hos varandra. Vi har 1 Donkervoort kopia Audi 1,8T(Stefan Björklinge), En bokram med R1:a(Fredrik,jag, Björklinge, En bokram XL Volvo Super( PeÅ öster om Uppsala) Robin Hood Ford 2.0(Stigge Bälinge)

Jag tror att jag talar för oss fyra när jag undrar om vi får komma över med våra sjuor på en garageträff hos dig? Tror det skulle vara sjukt kul att se och kanske intressant för dig att se våra bilar?

Hör av dig på på med tel nr. så kan vi se när det passar.(kostar bara lite kaffe x4 :hypocrite:/>/> )

/Fredrik

Sorry Vedde

Ska bli bättre på att läsa och uppdatera min egen tråd. ;-)

Självklart ska vi försöka hitta en kaffeträff i mitt garage.

Fredag kväll efter att frun fått lite vin brukar vi träffas. ;-)

Tack för en trevlig pratstund på Ulva i kväll. Gav en del nya inspirationer att bygga vidare.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats

Det var kul att du kom fram och gav dig till känna igår, tyvärr kom det en tok som nästan snackade ihjäl mig, det finns galningar överallt. :banghead:

Jag fick aldrig ditt mobilnummer, tänkte att då det allt som oftast är jag som drar ihop Uppsala gänget så kan du vara med på min SMS lista och se om det är något du vill hänga med på trots oklar bil.

Det ger som sagt inspiration till att vilja bli klar och drömmen om att få köra sin egen stärks. :eclipsee_steering:

PM:a mig ditt nummer så lägger jag in det i min sändningslista, och så vi kan boka in kaffet! :thumbup:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjena Tjena

Här har inte hänt mycket på ett tag. Dock har det hänt mer i garaget.

Har nu skaffat stolar, mycket sköna om jag får säga det själv.

post-5043-0-40100200-1375900954_thumb.jpg

Sen har nu bilen fått sina drivaxlar monterade och landade på sina hjul för första gången i dag.

post-5043-0-97137700-1375901110_thumb.jpg

post-5043-0-89636400-1375901178_thumb.jpg

Nu blev det så att jag var tvungen att byta motor. Då blev det också till att byta vxllåda med så nu passar inte den kardan jag har :(/>/> . Så nu måste jag fixa en ny sådan.

Någon här som vet en firma i Uppsala som kan hjälpa till med det eller om det är någon här på forumet som kan detta.

I morgon är det ny byggdag och då skall bromsar färdigställas och drivpaket testmonteras.

Nya bilder kommer i morgon.

/Med vänlig hälsning Mats

Link to comment
Share on other sites

En bra tillverkare av kardaner, finns inte i Uppsala men förmodligen snabbare att leverera en kardan i en jämförelse. Vet att olika på forumet bestället före 09 eller 10 på morgonen och fått leverans dagen efter runt middagen.

Väl vär att ringa eller mejla michael@northwestpropshafts.com

Michael Gallery

North West Propshafts

Tel:01257 791681

Mob:07721 392325

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej

Då var en dag till avklarad i garaget.

Började riktigt illa då vardagspråmen behagade låsa höger bakhjul. Detta gjorde att 3 timmar försvann i fula ord, stora verktyg samt byte av handbromsbackar som kilat fast sig i trumman. :angry:/>

Nåja, åter till racern.

Idag blev donator nummer två hämtad för den eviga vilan.

post-5043-0-42402700-1375989689_thumb.jpg

När den var borta blev det städning av garage.

Efter detta provmonterade jag den motor som nu skall användas.

Det är en 2-liters från en 1987:a med enkel överliggande kam, tror att det är den man kallar för PINTO.

post-5043-0-98778900-1375989970_thumb.jpg

Nu har jag en fråga.

Är det samma vxllåda som till min första tänkta motor, en 2-liters med insprutning från en 1992:a?

Sedan får jag väll lägga till den obligatoriska torrkörningsbilden :prop:/>

post-5043-0-36210100-1375990168_thumb.jpg

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Kul, läckert med organge'a länkarmar.

Tips: Försök att minska ner på bildstorleken innan du laddar upp dom. Det känns som att få en "smocka" i ansiktet trots att jag sitter med FullHD skärm :515:

Kollar sällan speciellt mycket på så stora bilder då man måste scrolla osv

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så finns sierran med 2 olika lådor. MT75 lådan satt på DOCH motorn, Denna låda har kopplingskåpan integrerad med växellådan.

Typ-9 lådan satt i sierror med SOCH motorn (pinto), denna känns igen då den har separat kopplingskåpa

Link to comment
Share on other sites

Kul, läckert med organge'a länkarmar.

Tips: Försök att minska ner på bildstorleken innan du laddar upp dom. Det känns som att få en "smocka" i ansiktet trots att jag sitter med FullHD skärm :515:/>/>

Kollar sällan speciellt mycket på så stora bilder då man måste scrolla osv

Tackar, ska absolut ta till mig angående bilderna.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så finns sierran med 2 olika lådor. MT75 lådan satt på DOCH motorn, Denna låda har kopplingskåpan integrerad med växellådan.

Typ-9 lådan satt i sierror med SOCH motorn (pinto), denna känns igen då den har separat kopplingskåpa

Min fråga var otydlig inser jag nu med ditt svar.

Passar MT75-lådan på SOHC-motorn(PINTO)?

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja, MT-75 från DOHC har samma bultmönster som typ 9 för Pinto. Ska man köra MT-75 på Pinto brukar man få göra en distans till urtrampningslagret för att det ska nå fram till tryckplattan.

Personligen kan jag tycka att typ 9 är lite smidigare i en Locost, den lådan är mer kompakt än MT-75. Men har du redan en MT-75 går det bra att använda den.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tjena Tjena

Här har inte hänt mycket på ett tag. Dock har det hänt mer i garaget.

Har nu skaffat stolar, mycket sköna om jag får säga det själv.

post-5043-0-40100200-1375900954_thumb.jpg

Sen har nu bilen fått sina drivaxlar monterade och landade på sina hjul för första gången i dag.

post-5043-0-97137700-1375901110_thumb.jpg

post-5043-0-89636400-1375901178_thumb.jpg

Nu blev det så att jag var tvungen att byta motor. Då blev det också till att byta vxllåda med så nu passar inte den kardan jag har :(/>/>/> . Så nu måste jag fixa en ny sådan.

Någon här som vet en firma i Uppsala som kan hjälpa till med det eller om det är någon här på forumet som kan detta.

I morgon är det ny byggdag och då skall bromsar färdigställas och drivpaket testmonteras.

Nya bilder kommer i morgon.

/Med vänlig hälsning Mats

Jag kan hjälpa dej med kardanerna om detta inte har löst sej, jag finns ju i stan alldeles nära dej ju !

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hjälpa dej med kardanerna om detta inte har löst sej, jag finns ju i stan alldeles nära dej ju !

PeÅ

Tackar PeÅ

Jag hör av mig efter nästa besök i garaget.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja, MT-75 från DOHC har samma bultmönster som typ 9 för Pinto. Ska man köra MT-75 på Pinto brukar man få göra en distans till urtrampningslagret för att det ska nå fram till tryckplattan.

Personligen kan jag tycka att typ 9 är lite smidigare i en Locost, den lådan är mer kompakt än MT-75. Men har du redan en MT-75 går det bra att använda den.

Gustaf

Tack för tydliga svar.

Bra där ang urtrampningslagret.

Vad gäller val av låda så har det lite med att jag redan har en kardan till MT-75-lådan och skulle vilja slippa den kostnaden att ordna en ny kardan.

Sedan är bakaxelklumpen från samma bil som MT-lådan kommer i från.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår.

Det är värt att jobba lite med växellänkaget på MT-75, ta bort/stumoperera gummibussningarna som håller växelspakskonsolen mot lådan och se till att alla leder är fräscha. Då blir den betydligt trevligare att använda.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår.

Det är värt att jobba lite med växellänkaget på MT-75, ta bort/stumoperera gummibussningarna som håller växelspakskonsolen mot lådan och se till att alla leder är fräscha. Då blir den betydligt trevligare att använda.

Gustaf

Tackar för tipset.

Jag har redan sett att jag ändå måste ändra spakkonsolen då den idag är för bred för att passa i kardantunneln.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha.

Då har man varit i garaget lite mer. :thumbsup:/>

Det som nu hunnit bli gjort är att styrstång är monterad med fasta distanser i stället för brickor samt att motor och växellåda funnit sig till ro i det blivande motorrummet. :)/>

Bilder på detta kommer under helgen.

Det som skall göras nu inför SFRO 1 är att bromsarna skall färdigställas, stolarna skall få en mer permanent fastsättning, tank skall sättas fast, batteriet skall få en tänkt placering i alla fall och att jag måste skapa mig en enklare byggbeskrivning så jag kommer i håg vart alla delar kommer i från.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallå

har ett pågående bygge sedan ett halvår

har just kommit hen efter en resa söderut närmare sagt Gammla bageriet i Nättraby jag brukar åka ner ibland och prata med grabbarna i Kitcar Sweden och vägen hem blev det ett besök hos Maxxecu i Sävsjö

/Mats

Hej

Har nu hängt här ett tag och läst.

Begäret efter en egen sjua har växt och nu är det dax. :-)

Har hittat ett projekt som ska inhandlas.

Kommer att hämtas nästa helg så inga bilder nu utan de kommer.

En SFRO-bok är också inhandlad så man kan hålla lite koll på det finstilta. ;-)

Om det är någon mer här som har byggt en sådan här bil så hör av er med åsikter om kitet.

Om jag har läst och förstått rätt så är det efterföljaren till Robin Hood.

Bjuder på en bild på SFRO bygghandboken på kudden.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en färdig kardan från grabbarna i Nättraby till min T9 låda och det var billigt ej lönt att gära på egen hand

Jag kan hjälpa dej med kardanerna om detta inte har löst sej, jag finns ju i stan alldeles nära dej ju !

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jaha här uppdateras det lite dåligt men men....

Lite mer har nu blivit gjort.

Fortfarande dock inte kommit iväg till SFRO1.

Har inget bra svar på varför inte.

Jobbar nu på lite bilder.

Kommer under kvällen.

Med vänlig hälsning

Mats

Link to comment
Share on other sites

Så ja.

Lite bilder.

Tillverkade ett stag för att ta upp lite krafter då min bakre övre bärarmsinfästning bara hade en lagringspunkt.

Får se vad SFRO säger om det.

Oumlvrestagtillbaumlrarm_zps88a4b039.jpg

Tanken monterad med nya band. Den gamla anordningen vart inge bra.

Tankfastsaumlttning_zpsa095aa3a.jpg

Använde mig av Spikband och de runda delarna som skruven går genom är från IKEA, Locost va re....

Tankfastsaumlttningdetalj_zpsfea3eb5c.jpg

Min nya kardan monterad.

Kardanaxelmonterad_zpsd4b71fe1.jpg

Sedan kunde jag inte hålla mig så måttade in lite plåtar bara för att se hur det kommer att se ut.

Starttorped_zps3c816813.jpg

Det var det för denna gång

Mats

Link to comment
Share on other sites

kardan fixar vi på dione kullager annars, oxå i stan:) eller hemma hos mig kvällstid;) vi kommer vara ett skapligt gäng med sjuor i närheten.

johanwez:

Detta låter bra. Nu har jag ju en kardan men det kanske behövs annan verkstadshjälp senare.

Ja det verkar bli många sjuor här i Uppsala med omnejd.

Med vänlig hälsning

Mats N

Link to comment
Share on other sites

Var var du Johan när vi hade garageträff i Björklinge?

Det är väl halvvägs till dig.

Kul att vi blir några som kan träffas ibland, ingen av er som är sugen på att hålla nästa Uppsala garageträff nu innan islossningen?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...