Jump to content

Opel Astra -94 problem med automatlådan


Rikard Larsson

Recommended Posts

Vi har ju lite Opel-tokar här så jag chansar på att någon kan hjälpa mig hålla liv i mormors bil.

Opel Astra automatare från -94.

Det är något fel med automatlådan. S:et som indikerar sportläget (ja det är sant) blinkar vilket indikerar limp-home på växellådan. Så den tvingar en att starta i för hög växel.

Fick ut felkoden med blink-metoden, felkod 56, "Brytaren till Växelväljare - felaktig signal".

Läste att det är ett vanligt och att rengöring brukar hjälpa. Men icke.

Köpte en ny på skroten, men felet kvarstår (den är också rengjord).

Några tips?

Link to comment
Share on other sites

Vi har ju lite Opel-tokar här så jag chansar på att någon kan hjälpa mig hålla liv i mormors bil.

Opel Astra automatare från -94.

Det är något fel med automatlådan. S:et som indikerar sportläget (ja det är sant) blinkar vilket indikerar limp-home på växellådan. Så den tvingar en att starta i för hög växel.

Fick ut felkoden med blink-metoden, felkod 56, "Brytaren till Växelväljare - felaktig signal".

Läste att det är ett vanligt och att rengöring brukar hjälpa. Men icke.

Köpte en ny på skroten, men felet kvarstår (den är också rengjord).

Några tips?

-gör rent kontakt donet på bil oxå

-mät upp kodningen på switchen så den fungerar även om den är ren

.

.

.

.

- Köp en porsche

Link to comment
Share on other sites

Justeringen på givaren är också viktig, så kontakterna sluts/bryts på rätt läge i lådan.

Du har ett 10 poligt kontaktdon på den.. lite mätningar får du lov att göra.

Mellan stiften 7,8,9,10 och jord ska du ha följande:

7 8 9 10

P 12 0 0 12 V

R 12 12 0 0 V

N 0 12 0 12

D 0 12 12 0

3 12 12 12 12

2 12 0 12 0

1 0 0 12 12

Hoppas tabellen hamnar rätt i inlägget)

Edit, det gjorde den inte.. men hoppas du fattar.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Återigen Christer, helt otroligt bra svar :notworthy:

Har haft lite problem med justeringen av sensorn, den ville inte starta i P i något läge och inte i N i andra. Men nu startar den i både P och N iaf, men S:et blinkar fortfarande.

Ska ut på lunchen och mäta! Spännande!

Link to comment
Share on other sites

Återigen Christer, helt otroligt bra svar notworthy.gif

Har haft lite problem med justeringen av sensorn, den ville inte starta i P i något läge och inte i N i andra. Men nu startar den i både P och N iaf, men S:et blinkar fortfarande.

Ska ut på lunchen och mäta! Spännande!

Du har mekaniskt brytning av start motorn i P och N så se till att de stämmer först så är du nära thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

Äsch, mormors bil har två kontakter, och ingen av dem är 10-polig.

En 4-polig och en 5-polig.

Den 5-poliga har 2 lite grövre kablar, den ena av dem var 12 V (matning till sensorn antar jag).

Bild på kontakter

Översiktsbild

Okej. ÖVersätt bara 7,8,9,10 till A,B,C,D i den ovala 4 poliga kontakten.

Alternativt ohm mät i kontakten mellan A-D

Läge

P kontakt mellan A & D

R kontakt mellan A&B

N kontakt mellan B & D

D kontakt mellan B & C

3 kontakt mellan Alla

2 kontakt mellan A & C

1 kontakt mellan C & D

A ska till 9 i styrdonet, B till 10, C till 28, D till 27

Link to comment
Share on other sites

Success!

Nästan i alla fall.

La växellådan i 3:an där det skulle vara 12 V på alla A till D, men hade inte spänning på någon av dem.

Drog slutsatsen att det inte kom spänning till sensorn och att den ska komma i det 5-poliga kontakten.

Hittade stiftet i den 5-poliga kontakten som hade kontakt med A, B, C och D i 3:an. Gav den spänning direkt från batteriet och vips, så fungerar det.

Så nu gäller det bara att hitta varifrån spänningen ska komma. Har kollat allt säkringar.

Kabel var gul/svart...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kvar originalschemat till den bilen, men det jag har säger att D ska vara "gemensam" och matad med 12 V från en säkring F1 tillsammans med A ( i ena hörnet) i den andra kontakten.

Edit: Antagligen hittade du A i den andra kontakten, jag läste inte två gånger...

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Är säkring F1 någon specialsäkring? Eller är det helt enkelt säkring nummer 1 i vanliga säkringsdosan?

Ha! Nu när jag gjorde min specialkoppling så fungerar backljuset igen. Det har det inte gjort på länge enligt mormor.

Så den gul/svarta kabeln måste ha med backljuset att göra.

Link to comment
Share on other sites

Japp! kollade igen och antagligen har inte lådan växlat normalt sedan backljuset försvann? F1 i mitt schema matar även backljuset.. Så kolla den, det ska vara tändlåsspänning, +15 på den. Kabeln delar sig innan kontakterna, så det finns ju en möjlighet att den skarven är kass.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Den andra kontakten på lådan innehåller backljuse och startspärrkontakterna. Startspärren är bara en slutande kontakt mellan tändlås o startmotorn, men backljuset matas med samma kabel/säkring som växellägesgivaren.

Link to comment
Share on other sites

Nuså

Följde den gul/svarta kabeln så gott jag kunde och kom till en multikontakt. Delade den och bara 6 platser av massor hade stift.

Stiftet till den gul/svarta (markerat på bilden nedan) satt lite längre ner än övriga. Jag kunde dra stiftet in och ut en halv cm, inte bra. Drog upp det och nu fungerar allt som det ska :)

Antagligen glappkontakt där. Sätter dit en ny kontakt på den gul/svarta kabeln när jag kommer hem, kändes inte riktigt stabilt med det lösa stiftet.

Multikontakt

Bonusfråga ;) Hittade en skum sak när jag följde elstammen. Ser ut som en säkring saknas...

Bonusfråga

Link to comment
Share on other sites

kt där. Sätter dit en ny kontakt på den gul/svarta kabeln när jag kommer hem, kändes inte riktigt stabilt med det lösa stiftet.

Multikontakt

Bonusfråga wink.gif Hittade en skum sak när jag följde elstammen. Ser ut som en säkring saknas...

Bonusfråga

Kanske suttit extraljus på den. Ser inte så original ut. (Även om relät ser ut att komma från en GM bil bla 9000, det säger väl mer om hur insnöad man kan bli på vissa bilar?)

Kul du hittade felet. Sånt där kan ta tid att hitta ibland..

Link to comment
Share on other sites

Just den där runda kontakten sitter på äldre 9000 och var en av de tre enda (ja, jag är medveten om att det finns ett fåtal fler) anledningarna till att dom stannade. Tänkassetten var en annan anledning, och vid 20000 mil (+- 1-2000 mil) kom bränslepumpen.,

Link to comment
Share on other sites

Verkligen tacksam för din hjälp. Sparade mig minst många timmar och kanske mormor en bil.

Reläet och säkringen är garanterat original, mormor och morfar har haft bilen sen den var splitter ny. Och den har inte haft extraljus. Får kolla lite mer, man är ju nyfiken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest micke r1

Mera opel meck (dotterns 03 corsa)

Har bytt gaspedal ny samt ett beggat trottel hus som iofs kan va paj

post-3782-0-95145700-1372518659_thumb.png

post-3782-0-39188400-1372518929_thumb.png

post-3782-0-41164400-1372518988_thumb.png

kan de va ecu,n som inte mår bra ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...