Jump to content

Ny app - Utmärkta vägar


BeLo

Recommended Posts

Köpte appen häromdagen, skitkul att surfa runt och se vad folk rekommenderar för vägar, ser att det är väldigt flitigt ifyllt runt karlsatd, bra jobbat bengt! :racesmile:/>

Får väl sätta mig ner och fylla lite själv någon dag. :thumbsup:/>

Skitbra app som sagt!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har nu kommit några uppdateringar till appen, mestadels buggfixar men även viss funktionalitet.

Den senaste versionen innehåller - som vissa kanske hunnit se - möjlighet att visa vägar via Street View. Detta valde vi att lägga till för endast pro-användare då vi känner att ni bör belönas lite extra för att ni spenderat era surt fördärvade slantar på vår app. :notworthy:

En fråga: ni som har testat Street View, vad tycker ni om det? Är det tillräckligt tydligt hur det fungerar eller är det rörigt? Om det är rörigt, vad tror ni skulle göra det bättre?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nytt år, nya möjligheter!

Jag har nu börjat mecka med appen och har släppt några uppdateringar inför våren. Ladda gärna hem den nya versionen och kom med tips på förbättringspotential. Det är inte jättemycket nya funktioner, utan jag har fokuserat på stabilitet och användarvänlighet för tillfället.

Kom gärna med förslag på förbättringspotential! Tanken är även att ge appen möjlighet att växa utomlands, så det går nu att hitta sträckor även utanför Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallå på er!

Som vissa av er säkert märkt har det inte varit just någon aktivitet alls på utvecklingen av Utmärkta Vägar det senaste året. Det är helt enkelt tids- och intressebrist från min sida som gjort att jag inte lagt ner mig i det.

Min tanke nu inför sommaren är att helt enkelt "lägga ner" appen, då jag inte längre känner det ekonomiskt försvarbart att betala för webbhotell varje månad. Kostar inte mer än 79kr i månaden, men det har ju blivit några tusenlappar över åren. Samt årlig kostnad på domännamnet utmarktavagar.se som krävs för att backendtjänsterna ska kunna fungera (runt 150kr per år).

Det har varit en lärorik resa, och en ypperlig språngbräda in i min karriär som apputvecklare. Däremot känns det tråkigt om hela appen skulle gå i graven, då det ju faktiskt verkar finnas en del användare som har nytta av appen även om den inte fått speciellt mycket ny funktionalitet sedan release.

Min fundering i.o.m detta inlägg är mycket enkel; Finns det någon som skulle vara intresserad av att ta över hela lösningen? Kod och hela kalaset kan jag lämna över snarast. Domännamn och sådant lämnar jag gärna över också, men kan tyvärr inte stå för kostnaden för detta. (Finns även en början på en iOS-version som jag också kan lämna över. Ser helst att hela lösningen blir open source om detta intresset finns. Men i slutändan måste ändå någon betala för hosting och dylikt)

Själva appen i Google Play behöver förmodligen göras om till en gratisapp om den ska ligga kvar på mitt konto. Känns inte moraliskt försvarbart att ta betalt för appen då det inte fått några uppdateringar.

Finns det andra förslag på lösningar för att slippa låta appen dö ut, så är jag är öppen för förslag!

Det brinner lite i knutarna då mitt konto på webbhotellet dör 1a Mars!

(För tillfället är appen nedplockad från Google Play, för att inga nya köpare ska droppa in innan. Känns faktiskt riktigt uselt att låta en produkt som folk betalat för försvinna helt.)

Mvh

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Som betalande användare så kan jag tycka det är trist men har inte använt den speciellt mycket heller.

De stora drakarna har alltid mjukvaror som dör; först att inte få support och sen dö av eventuell brist på funktionalitet.

Jag tror det kan vara svårt att driva det vidare utan att ändra konceptet; det är nog en ganska begränsad skara användare.

Jag vill uppmuntra/rekommendera dig att dokumentera arkitekturen och designen av lösningen och sen lägga upp allt (givetvis källkod) på github. Då kan det få liv igen om/när någon finner intresse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag köpte appen också men den dog och har inte använt den.

De var väl ett exjob genom @BeLo som gjordes av @ullstrm. Vet inte om det fanns viss hosting av @BeLo's företag eller liknande.

En chans är ju att källkoden (i helhet) släpps som open source på t.ex. GitHub så kanske någon kan ta vid. Jag kommer dock inte göra det - tiden finns inte för det.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-02-01 at 10:41, ullstrm sade:

Hallå på er!

 

Som vissa av er säkert märkt har det inte varit just någon aktivitet alls på utvecklingen av Utmärkta Vägar det senaste året. Det är helt enkelt tids- och intressebrist från min sida som gjort att jag inte lagt ner mig i det.

 

Min tanke nu inför sommaren är att helt enkelt "lägga ner" appen, då jag inte längre känner det ekonomiskt försvarbart att betala för webbhotell varje månad. Kostar inte mer än 79kr i månaden, men det har ju blivit några tusenlappar över åren. Samt årlig kostnad på domännamnet utmarktavagar.se som krävs för att backendtjänsterna ska kunna fungera (runt 150kr per år).

 

Det har varit en lärorik resa, och en ypperlig språngbräda in i min karriär som apputvecklare. Däremot känns det tråkigt om hela appen skulle gå i graven, då det ju faktiskt verkar finnas en del användare som har nytta av appen även om den inte fått speciellt mycket ny funktionalitet sedan release.

 

Min fundering i.o.m detta inlägg är mycket enkel; Finns det någon som skulle vara intresserad av att ta över hela lösningen? Kod och hela kalaset kan jag lämna över snarast. Domännamn och sådant lämnar jag gärna över också, men kan tyvärr inte stå för kostnaden för detta. (Finns även en början på en iOS-version som jag också kan lämna över. Ser helst att hela lösningen blir open source om detta intresset finns. Men i slutändan måste ändå någon betala för hosting och dylikt)

 

Själva appen i Google Play behöver förmodligen göras om till en gratisapp om den ska ligga kvar på mitt konto. Känns inte moraliskt försvarbart att ta betalt för appen då det inte fått några uppdateringar.

 

Finns det andra förslag på lösningar för att slippa låta appen dö ut, så är jag är öppen för förslag!

 

Det brinner lite i knutarna då mitt konto på webbhotellet dör 1a Mars!

 

 

(För tillfället är appen nedplockad från Google Play, för att inga nya köpare ska droppa in innan. Känns faktiskt riktigt uselt att låta en produkt som folk betalat för försvinna helt.)

 

 

Mvh

Jonas

Som jag skrev - ett steg är ju att push'a allt till t.ex github sen är det upp till intresserade att ta vid.

Sen var @ullstrm senast inloggad 1:e Feb 2016 så risken för total död är stor

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag tog över Utmärkta Vägar av Jonas Ullström, när han tröttnade på att betala för web-hotellet.
Tanken var att damma av mina insomnade programmeringskunskaper och utveckla lösningen vidare. Tyvärr har inte tiden räckt till och jag har prioriterat garaget framför datorn eftersom jag sitter med datorer på jobbet hela dagarna.

Under något år fortsatte jag att betala ur egen ficka, men till slut tog Google bort appen pga någon säkerhetsissue. Jag vill minnas att de inte gillade att vi använde folks mailadress som id.
Hur som helst så tog jag mig inte tid att försöka lösa allt som borde åtgärdas i appen, vilket är orsaken till att den försvann.
Jag fortsatte att ha backend uppe ytterligare ett tag, vilket gjorde att den fortsatte att fungera för den som redan hade appen, men ledsnade på att betala 79 kr/mån "till ingen nytta".

Appen byggdes som ett ex-jobb och jag tror tyvärr inte det är stor idé att utgå från denna källkod i dagsläget. Det har hänt för mycket. Bättre vore att återanvända idén och skapa ett projekt på github. Jag har fortfarande kvar domänen utmarktavagar.se och kan bidra med den.

Det vore bättre att vi gemensamt som LocostSweden tog ansvar för driften istället för att en enskild person ska stå för den.

Hälsningar,
Bengt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

Kostnaden är ju inte det stora problemet för klubben att hantera och vi vill ju främja bygge och åkning med bilarna så det låter som ett uppdrag för styrelsen att tillse att vi tar över den så Bengt slipper kostnaden privat.

Jag kan inget alls om app programering men vi kanske kan få någon yngre eldsjäl i klubben att göra detta? och även om vi tar 20 kr för den i Google play och att pengarna går till den som utvecklar så borde det vara av intresse för någon? man kan ju ställa frågan öppet.

@Jocke4U Tar du med den till Styrelsen då jag tycker det vore värt 150kr om året att ha domänen och sedan se om vi kan få någon som vill göra appen i utbyte mot intäkterna?

Bara ett förslag

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att kostnaden inte bör vara något direkt problem - om lösningen används.

Om jag kommer ihåg så är lösningen en MobilApp och tillhörande backend men inget Web gränssnitt, stämmer det @BeLo? Om ja så ser jag ingen direkt anledning att hålla domänen utan man skulle kunna använda t.ex. utmarktavägar-api.locostsweden.se

Borde väl ändå kunna gå att utgå ifrån existerande kodbas om än inte så bra och modernisera/återanvända delar.

Vilka krav har backend? Databas? Programmeringsspråk/plattform (PHP, Java, ...etc)?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...