Jump to content

Däck val?


Nallemannen

Recommended Posts

Oj nu börjar sesong 2013 närma sig... :) Jätte kul men det börjar bli dags att bosätta sig i garaget så man hinner fixa allt som aka göras!!! :)

Funderar på det här me däck. Toyo 888 har jag förstått är ett bra och pris värt däck, men min fundering är om det finns något billigare alternativ om man bara har hjul me däck som ska gå på bana och inte på gata.

Kanske sliks? Vilken tum och vart kan man få tag på det i så fall.

Någon som har något tips kanske?

GOD FORTSÄTTNING!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer med Toyo 888 men när dom är slut kommer jag prova Kumhos soft däck.

Vad jag förstått är de svårt att få värme med medium blandning men många kör med dom då bara har en uppsättning däck för gata och bana.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med R888 medium och fick värme i dem trots att min bil bara väger 540kg. Soft tror jag kommer räcka väldigt få bankörningar vilket gör dem dyrare. Om du inte skall tävla och behöver de där 1/10 sekunderna i varje varv.

Jag har gatdäck utanför bana och Toyo på mina banåkar fälgar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ingen lätt fråga att svara på för jag läser det grundläggande som att du vill ha den billigaste möjligaste kombon för bara banåka.

Det är inte alla trackdays som tillåter slicks. Mitt tips är att hålla koll på t.ex. Rejsa's säljforum efter bra beggade r-däck.

Alternativet är som de andra skriver att köpa nya och då väljer man efter pris, prestanda och livslängd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tycker det är konstiga storlekar på Kumho (i 13") jämfört med Toyo och Yokohama. "Bakdäcken" har onödigt liten diameter och "framdäcken" är bara 175 breda. Det finns iofs 185or att ha fram också men de har istället onödigt hög profil som inte går ihop med bakdäcken.

Märke/storlek diameter bredd

A048 175/60 536 180

A048 185/60 550 188

A048 205/60 573 210

V70A 175/60 537 178

V70A 185/70 590 192

V70A 215/50 540 226

V70A 235/45 536 236

R888 185/60 549 188

R888 205/60 574 208

R888 225/45 528 223

CR500 175/55 523 190

CR500 205/55 550 217

CR500 245/50 572 245

Tabellen blir lite svårläst här i forumet men ni klarar väl av det.

Link to comment
Share on other sites

Hittade dom här! Har kollat runt lite och det verkar vara bra kompliment till toyos R888. Ska vara lite slitage på dom och ganska bra fäste. Det är ju också nästan halva pengen.

Är det någon som har testat dom på våra våra bilar?

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=64041253.121.14696&typ=R-219601&ranzahl=4&Breite=195&Quer=50&Felge=15&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&tyre_for=Competition&dsco=121&sowigan=So

Link to comment
Share on other sites

Har köpt dom till min bil ,men har inte provat dom än , men läst mycket info om dom ute i europa och dom är ungefär som toyo 888 men ska vara bättre kallgrepp och lite bättre våtgrepp

kanske lite under 888 men inte mycket ,bra prisvärda sägs det ute i europa.

Tog 3 dagar så fanns dom utanför dörren, snabbt.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Har köpt dom till min bil ,men har inte provat dom än , men läst mycket info om dom ute i europa och dom är ungefär som toyo 888 men ska vara bättre kallgrepp och lite bättre våtgrepp

kanske lite under 888 men inte mycket ,bra prisvärda sägs det ute i europa.

Tog 3 dagar så fanns dom utanför dörren, snabbt.

Jörgen

Jo det va lite det jag också kunde få fram. Men har dom olika hårdhet precis som toyo eller styr man det lite via bredden? Va köpte du för storlek och tog du dom från Däckonline?

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Måste slå ett slag för Toyo R1-R. Kör med dem på Miatan både till vardags och på bana. Mitt första set höll 10 bandagar och 800 mil (värt att nämna dock är att detta var mina första 10 bandagar, mitt andra sätt råkade jag bränna upp på 2,5 dag på banan). Är nu inne på mitt tredje som gått 3-4 bandagar med något mindre aggressiv körstil och har gott om liv kvar.

Upplever inte prestandaskillnaden på dessa och R888 som särskilt stor alls, men de är betydligt billigare i inköp (särskilt eftersom flera återförsäljare stundvis haft brutal rea på dem), och jag inbillar mig att de håller något längre också.

Link to comment
Share on other sites

Jo det va lite det jag också kunde få fram. Men har dom olika hårdhet precis som toyo eller styr man det lite via bredden? Va köpte du för storlek och tog du dom från Däckonline?

//Björn

Verkar bara finnas en hårdhet , på mina 888 hade jag GG är väl medium och dom höll 1600mil med 2 kinekullekörningar.

jag kör med 195/50 -15 runt om och det funkar bra men har nog tänkt att gå upp bak till 205 då jag har ett jäkla vrid i min motor.hypocrite.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...