Jump to content

Caterham Blackbird S3


Recommended Posts

Hej. jag heter Stefan Larsson och har kollat här på forumet några år. Jag har fantiserat om att bygga en bil men känner mig själv för väl, det skulle nog aldrig bli färdigt.

Jag är mycket imponerad av alla som fullföljer och verkligen får ihop en fungerande och regad bil. Förra sommaren köpte jag en Caterham S3 med Honda Blackbirdmotor och började

genast fantisera om att bygga en kompressormotor till den. Ett motorbygge kanske jag kan bli klar med ( nån gång ).

Har skaffat lite böcker för att läsa på lite i ämnet och huvuddelarna i bygget är en Blackbirdmotor med insprutning, dubbelskruvkompressor från en Mazda Millenia och ett Megasquirt 3.

Jag har kommit en liten bit på vägen och började en byggtråd på http://www.cbrxx.com/engine-airbox-exhaust-fuel-delivery/17093-twinscrewsupercharger-blackbirdengine.html då där verkar finnas en hel del kunskap om just Blackbirdmotorn och en av medlemmarna faktiskt byggt en kompressor-Blackbird. Eftersom jag regelbundet läser även detta forum känns det rätt att starta en tråd även här.

Här är bilen som förhoppningsvis någon gång ska drivas av kompressormotorn.

post-2279-0-80317400-1353689275_thumb.jpg

post-2279-0-67191900-1353689430_thumb.jpg

post-2279-0-00263300-1353689477_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här är det meningen att kompressorn ska få plats.

post-2279-0-54543200-1353784160_thumb.jpg

Drivningen tänkte jag ta från vevaxeln på kamdrivningssidan men där sitter redan en pump för torrsumpsmörjningen vilket gör det hela lite krångligare.

IHI kompressorn på ett provisoriskt justerbart fäste för att kunna justera placeringen.

post-2279-0-17442200-1353752540_thumb.jpg

Här kan man också se att insprutningstoppen skiljer sig från förgasarmotorns topp ( i bilden ovan). Insprutaren har jämna centrumavstånd mellan portarna och en liten krök uppåt så att spjällhusen blir helt vertikala. Insprutaren har dessutom en kamlägesgivare. Från början hade jag tänkt att ha motorn helt standard för enkelhetens skull men har nu ändrat mig. Jag tror inte krökningen av porten har någon större betydelse för effekten men det känns inte heller helt rätt och dessutom blir motorpaket högre än om kanalerna vore raka. Toppen kommer att byggas om.

Här är en modell av kompressordrivningen för att testa layouten.

post-2279-0-66123400-1353784225_thumb.jpg

Provar om den får plats och det gör den. :)

post-2279-0-75388100-1353784271_thumb.jpg

En dryg centimeter mellan rattstången och remhjulet. Dessvärre kan inte snedsträvan tvärs över motorrummet vara kvar så den förstärkningen måste lösas på något annat sätt. Kompressordrivningen är i vägen för det främre motorfästet så även det måste göras om.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Jag bygger efter eget huvud, inspirerad av åratals bläddrande i motortidningar och nu på sistone olika nätforum. :)

Har skaffat lite böcker i ämnet och min huvudsakliga vägledning i det här projektet är boken "supercharged" av Corky Bell.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Får du ordning på de där ! o får bitarna o hålla ihop lär de gå undan :thumbsup:

Fint chassi har du ju redan :racesmile:

ser att hondan har 12 st tänder på trigger skivan ! fixar ms3 12 plus kamlägesgivare ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Det ska funka med 12 tänders triggerhjul till MS3. Kan inte hitta det nu men har för mig att jag sett det på Megasquirtsidorna. Känns som att Megasquirtinstallation blir ett stort projekt bara det. Information finns i massor och jag har lite svårt att hitta just det jag är intresserad av. Sedan får man förstås ta med i beräkningen att bara för att det "ska" fungera är det ju inte säkert att det gör det i alla fall. Har ju läst o hör om en del mysterier i Megasquirtsammanhang.

Bestämde mig för MS3 för jag ville ha både bränsle o tändning sekventiellt bland annat för att minska risken för baktändning. "Boken" rekommederar att inte använda wastespark med roots eller skruvkompressor av den anledningen, helst fullt sekventiellt.

Här är triggerhjulet till förgasarmotorn med påskruvat drev för torrsumppumpen. På förgasarmotorn använder Honda 12 minus 2 hjul.

post-2279-0-37530900-1353780932_thumb.jpg

Insidan på pumpkåpan. Triggerhjulet ligger löst i kåpan ungefär på rätt plats.

post-2279-0-90452400-1353781373_thumb.jpg

Jag har tillverkat några bitar till drivningen men dom är inte helt färdiga.

post-2279-0-91992200-1353781801_thumb.jpg

post-2279-0-36880100-1353781935_thumb.jpg

12 tandshjulet (eller ett annat om Megasquirt inte gillar det) ska bearbetas och lödas fast på den inre klokopplingen.

Den andra klokopplingen ska lödas fast på axelstumpen som än så länge saknar kilspår för remhjulet och gänga för att dra fast det.

När dom här delarna var gjorda insåg jag att en fräs behövdes för att komma vidare och när en sådan väl inskaffats kunde några fler bitar tillverkas.

post-2279-0-63550000-1353782701_thumb.jpg

post-2279-0-22513200-1353782721_thumb.jpg

Jag valde att göra lagerlägena separata för att kunna finjustera läget radiellt och för att de är lättare att göra om ifall jag misslyckas med lagerpassningen. Den yttre kåpan är inte riktigt färdig än. Hur bitarna ska monteras framgår av tidigare bild med trämodell.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Känns som att Megasquirtinstallation blir ett stort projekt bara det

Mm de blir nog en heldel pyssel

Satt ju dit ett motec sprut på en trimmad 98 r1 motor för några år sen blir rätt mycket trial and error om man inte kan kopiera nåns "setup"

Jag fick inte de o lira sekventiellt,så jag körde vaste fire samt batch fire på spridarna med ett hemmabygt trigger hjul 12+1 dock på en sugmotor.

Fick tom bygga en rullande landsväg för att mappa motorn som tyvär när jag behövde den tyvär inte fanns kvar,så kompressor anders o jag fick mappa klart

på gatan .

post-3782-0-35897300-1353786936_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har i helgen nästan färdigställt rätningen av insugskanalerna. Fräste först bort de ursprungliga stosarna och gjorde ett plan vinkelrätt (så nära jag kunde) mot kanalen.

post-2279-0-79788100-1353854344_thumb.jpg

post-2279-0-03022800-1353854368_thumb.jpg

Trodde först att det skull gå att svetsa dit nya stosar inne i kanalen och gjorde nya stosar med en liten styrkant o en motsvarande urborrning på insuget.

post-2279-0-37541300-1353854404_thumb.jpg

Utan att tala med svetsaren såklart. :doh:

Bakläxa alltså. Han fick bygga upp utsidan med svets istället så jag kunde borra ur djupare o med större diameter för att kunna pressa/limma i nya stosar.

post-2279-0-51667900-1353855461_thumb.jpg

Dom gled inte ner i hålet i rumstemperatur även om skjutmåttet sa att dom borde. Jag vågade inte ta bort mer material o riskera att de skulle sitta sladdrigt så jag värmde upp toppen med varmluftpistol o kylde stosarna i frysen. Med dom förutsättningarna gick stosarna ner ganska lätt med hjälp av en gummiklubba, hoppas bara att det inte var för lätt. Kladdade på lite stark loctite gänglåsning också och håller tummarna för att det ska hålla.

post-2279-0-99856800-1353855473_thumb.jpg

Låter bitarna vila till nästa helg då tänkte jag fila till övergången från runt hål vid insugsgummit till den lite ovala porten längre ner.

Link to comment
Share on other sites

Jag har filat till övergången från rund stos till lite oval kanal. Först var jag lite orolig över det här momentet men det gick bra ooch jag är helnöjd med resultatet.

Kanalerna är nu rakare än både insprutarens och förgasarmotorns orginal dessutom är övergången till gummit jämnare och en del "vårtor i kanalen försvann. :)/>/>/>

post-2279-0-74112900-1354306632_thumb.jpg

Köpte en roterande fil för aluminium för 400:- men det var nog välinvesterade slantar för den fungerade verkligen bra. Men fy sjutton vilka vassa spånor det blev. Har små aluminiumstickor som knappt syns och tränger in lite överallt i skinnet nu.

Min luftdrivna högvarvare från Biltema funkade också men var lite svår att "smyga" med. Lite nervöst när man skulle göra de sista finjusteringarna.

Före och efter rätning.

post-2279-0-56605700-1354307671_thumb.jpg

post-2279-0-44114200-1354307168_thumb.jpg

Filade till svetsarna utvändigt också, nu fattas det bara lite färg.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Blackbirden har fina insugstrattar med en radie längst ut men tyvärr är dom lite för långa då jag vill försöka få in plenumet under huven (helst utan nån bula).

Dessutom är dom av plast och har en utformning som gör det lite krångligt att montera i plenumet.

Jag försökte först svarva nya korta och elliptiska trattar genom att följa en mall med en indikatorklocka monterad på svarvens tvärslid. Men efter ett par misslyckade försök så

gav jag upp.

Jag gjorde istället så att jag svarvade de raka bitarna på trattarnas utsida först. Därefter satte jag upp bitarna i ett rundmatningsbord och fräste en "trappa" på insidan efter koordinater jag räknat ut. Varje trappsteg var 0,25 mm högt så det blev ca 130 trappsteg per tratt. Det blev mycket vevande på rundmatningsbordet innan trapporna var klara. Sedan satte jag upp trattarna i svarven igen, körde sakta och skavde bort "trappstegen" med ett handstål ( heter det så ?) och putsade det sista med smärgelduk.

post-2279-0-20716000-1354310121_thumb.jpg

Monteringen av trattarna gick till på samma sätt som jag monterade stosarna till insugskanalerna. Trattar frusna, bottenplåt uppvärmd, gummiklubba och loctite.

post-2279-0-30906000-1354310367_thumb.jpg

post-2279-0-89230700-1354310391_thumb.jpg

Plenumet är en extrudering som jag köpt hos McExpress. Tack för tipset XTR.

post-2279-0-52155600-1354310403_thumb.jpg

Slutligen en bild på plenum, trattar och spjällhus monterat på upprätade insugskanaler.

post-2279-0-53603200-1354310421_thumb.jpg

Tyvärr så är bottenplattan med trattarna lite böjd. Antingen slog den sig vid svetsningen eller så var den krokig redan när jag lämnade den till svetsaren. Hur som helst måste jag hitta på något sätt att räta den innan jag fortsätter med plenumet.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Det här blir ju kanon, vilket jobb med trattarna :thumbsup:

När jag såg bilden med plenumet monterat, var första tanken att det satt upp och ner om det skulle få plats under huven.

Sen tittade jag på lite tidigare bilder och såg att du har mycket plats jämfört med mig.

På mitt bygge ligger spjällaxeln strax under huven i framkant :o

Skulle du kunna måtta av profilen på plenumet?

Jag tror att det skulle gå att använda för mig med om jag vänder det om.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att du trodde det var upp o ned. Anledningen att jag satte den på det viset är att jag vill ha utrymme runt trattarna.

Jag hade helst sett att plenumets uppåtvinklade bit hade varit paralell med översidan eller lite nedåtvinklade som du hade tänkt dig.

Jag kanske sågar upp det och gör om det lite grand, vi får se när det kommer på motorn.

I min bil är det plenumets "runda hörn" närmast topplocket som är högst upp. Jag vill helst slippa göra hål i huven och hoppas det räcker att fasa av lite på "hörnet" av plenumet längst fram på bilen.

Har ritat av plenumet utsida i ett kollegieblock. Rutorna är 5mm och pennspetsen la till ungefär 1 mm.

post-2279-0-29413700-1354361983_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är toppen tillbaka på motorn och här kan man se kompressorns fästen. En del av fästena sitter i vad som ursprungligen var fästen för justeringen av de exentriskt upphängda balansaxlarna. Eftersom jag bestämt mig för att ta bort balansaxlarna blev de lämpliga fästpunkter för kompressorn. :)/>/>/>

post-2279-0-51372700-1354374568_thumb.jpg

post-2279-0-65633600-1354374653_thumb.jpg

Svetsarna blev inget vidare men efter att ha reparerat migsvetsen går det mycket bättre att svetsa så jag kanske gör om dom senare.

Det bakre fästet sitter i motorfästet som även används för att hänga upp motorn i bilen. Caterhams motorfäste består av två rör bultade i det nedre ramröret som avslutas med en hylsa med gummibussning som

kommer att sitta i hylsan på kompressorfästet. Hylsan på kompressorfästet kommer att jackas ur för de nedåtgående rören.

post-2279-0-23674900-1354374604_thumb.jpg

post-2279-0-56660800-1354375904_thumb.jpg

Mellan kompressorn och plenumet ska det få plats laddluftkylare och avlastningsventil.

post-2279-0-56976700-1354375390_thumb.jpg

Svetstråden på plåtgrejen som är fäst på ventilkåpan motsvarar ungefär motorhuven. Det verkar som att det kommer att få plats utan hål i huven. :)/>/>/>

post-2279-0-81259200-1354375406_thumb.jpg

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

För att se till att jag inte bygger för högt så sågade jag till en bräda som följer undersidan på huvan (ungefär) och fäste den med några stag i motorn. Sedan riggade jag upp anordningen på projektmotorn. Plenumet sticker upp lite grand. :(/>

post-2279-0-37671500-1354739719_thumb.jpg

Jag har byggt enkla modeller och provat lite olika layouter på intercoolern och så här kommer det troligen att bli. Den får plats under huven med god marginal, den sitter faktiskt på plats även i förra bilden.

post-2279-0-70423100-1354739981_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En bekant skar ut intercoolergavlarna åt mig, med vatten... ! Bra blev det i alla fall. :)/>/>/>/>/>

Bredvid ligger en kinesisk pump med borstlös motor som enligt märkskylten ska kunna pumpa 2150 l/h medan den drar endast 3.8A.

post-2279-0-98332600-1356192061_thumb.jpg

Här är hålen för laminovastavarna färdiga.

post-2279-0-57837300-1356192099_thumb.jpg

Bitarna passar ihop så tight att jag kunde provmontera fast det inte är svetsat ännu.

Flänsen för kompressorutloppet och avlastningsventilen är också på plats.

post-2279-0-10339200-1356192122_thumb.jpg

Önskar att jag kunde/vågade svetsa aluminiumen själv men det är nog säkrast att jag lämnar bort svetsjobbet igen.

post-2279-0-21778800-1356192140_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mellandagarna användes till att förvandla en aluminiumklump till remhjul.

post-2279-0-50837400-1357136805_thumb.jpg

De små hålen närmast centrum ska användas för verktyg att hålla mot med när centrimbulten ska dras åt.

post-2279-0-29116400-1357136815_thumb.jpg

Det lilla hjulet har också hål för att hålla emot med när hakmuttern ska dras åt.

post-2279-0-60551300-1357136830_thumb.jpg

Måste ju provmontera för att se hur det sur ut.

post-2279-0-45922500-1357136841_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det här ska bli anslutningsblocken för vattnet till intercoolern.

Jag skulle behöva en bandsåg att kapa material med men får göra så här tillsvidare.

post-2279-0-72462100-1358078949_thumb.jpg

Till slut blev dom så här.

post-2279-0-77649400-1358079047_thumb.jpg

De ska bara gängas för slanganslutningen sen är dom klara att användas men dom känns lite onödigt tunga.

Jag kanske tar bort lite mer material senare.

Link to comment
Share on other sites

Är det något särskilt du vill se så kanske jag har fler bilder. Det blir en del bilder på olika "mellanstadier" dock inte så många under tillverkningen.

Jag är nybörjare med maskinerna och får klura en hel del på uppsättningen innan jag kan göra en bit.

Gör dessutom en hel del misstag men lär mig något hela tiden.

Vattenblocken gjordes först kvadratiska ock sedan borrades alla hålen. Efter det frästes radien längs med långsidorna.

post-2279-0-95193400-1358106674_thumb.jpg

Sedan sattes dom upp i rundmatningsbordet där först den raka vertikala delen av gaveln frästes och därefter radien högst upp.

post-2279-0-61320100-1358106954_thumb.jpg

Här klantade jag mig och gjorde överfallet som håller fast biten lite för långt vilket gjorde att fastspänningen kom lite för långt ut på rundmatningsbordet som sprack när jag drog fast biten.

Dessutom borde jag ha fräst den platta delen där slanganslutningen ska sitta innan jag gjorde gaveln rund för då hade biten suttit bättre fast under bearbetningen. Nu fick jag ta väldigt försiktigt för att den inte skulle lossna.

Egentligen vill jag ta bort mer material på de här bitarna men har redan lagt ner så mycket tid på dom och vill komma vidare så det får bli senare.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Idag var jag ledig och kunde spendera hela dagen på mina leksaker. Jag har inte kunnat släppa det här med att vatten blocken var onödigt stabila och funderade på hur de kunde se ut om man tog bort lite mer material. Svårt att visualisera och mina försök i Cadprogrammet gick inte så bra så jag gjorde en bit lite slarvigt bara för att se ungefär hur det kunde bli. Provade lite olika radier på avfasningarna också.

post-2279-0-92194700-1358458458_thumb.jpg

Tror att vattenblocken blir snyggast som dom är och med tanke på jobbet och att det bara kan röra sig om 200-300 gram så avfärdar jag tillsvidare tanken på att bearbeta dom mer.

Började med nästa detalj, mätte lite och gjorde en enkel skiss.

post-2279-0-33876700-1358458862_thumb.jpg

Satte upp en aluminiumklump på planskivan och grovsvarvade änden platt.

post-2279-0-40938300-1358458788_thumb.jpg

Borrade med stegvis större borr från änden. Efter det får jag in ett svarvstål o kan svarva ur till färdigt mått.

post-2279-0-73115400-1358459106_thumb.jpg

Sedan svarvades änden fin.

post-2279-0-79017600-1358459145_thumb.jpg

Sedan svarvades biten ner till färdigt mått på delens största diameter.

post-2279-0-95933000-1358459356_thumb.jpg

Därefter de andra diametrarna och jag glämde visst ett oringsspår på änden.

post-2279-0-62419400-1358459470_thumb.jpg

Färdig i svarven och här sticks den av.

post-2279-0-95209700-1358459606_thumb.jpg

Uppsatt i rundmatningsbordet och här var det lätt att fräsa av graderna som blev vid avstickningen.

post-2279-0-68895300-1358459700_thumb.jpg

Här borras fästhålen. Bara att veva fram 90 grader för varje hål.

post-2279-0-30578300-1358459828_thumb.jpg

Eftersom jag gjorde flänsen lite avsmalnande så måste hålen försänkas för att få en plan yta att dra skruvarna mot.

post-2279-0-76952300-1358459939_thumb.jpg

Tar bort lite material mellan fästhålen dels för att jag tycker det blir snyggare men också för att delen annars skulle sticka ut utanför ytan den ska skruvas fast på.

post-2279-0-64429600-1358460147_thumb.jpg

Efter lite avgradning och puts med dremeln är den färdig.

post-2279-0-53853800-1358460224_thumb.jpg

Är det någon som kan gissa vad det är ?

10.00-23.00 och en enda bit blev färdig, inte konstigt det går så skakta framåt. :)/>/>

Link to comment
Share on other sites

Att göra ett litet slätt lock av en plåtbit ska väl gå ganska snabbt att göra trodde jag.

Här följer en lite mer detaljerad redovisning över tillverkningen av en liten simpel del som tar mycket längre tid än vad jag någonsin skulle gissat innan jag började med det här.

Jag är nybörjare på det här och detta får illustrera turerna för en sådan som skaffat maskiner och provar sig fram med tillverkning.

Mer erfarna har säkert andra tillvägagångsätt.

För att fästa plåtbiten i svarven tog jag en spillbit aluminiumaxel och svarvade änden slät.

post-2279-0-12834800-1358595934_thumb.jpg

Borrar och gängar den

post-2279-0-92102700-1358596005_thumb.jpg

Borrar plåtbiten fast inte helt igenom och gängar och skruvar fast en avkapad bult.

post-2279-0-23474700-1358596186_thumb.jpg

Sätter upp den i svarven och sticker av den. Hade inget bra stål till det här så det blir att byta verktyg många gånger o köra från olika vinklar.

Kör dessutom sakta och står lite vid sidan av för den här uppsättningen känns inte helt säker.

post-2279-0-16522400-1358596490_thumb.jpg

Här är den färdig i svarven.

post-2279-0-36566700-1358600362_thumb.jpg

Här riktas biten upp i rundmatningsbordet för att hålen senare ska hamna på rätt plats.

post-2279-0-97452400-1358596668_thumb.jpg

Hålen borras och försänks.

post-2279-0-62711400-1358596890_thumb.jpg

Sedan fräses material mellan fästöronen bort och biten vänds. Nu blev det lite krångligare att sätta fast och centrera biten med fyra fästöron i en trebackschuck. Den måste dessutom riktas både radiellt och på höjden så att oringspåret blir lika djupt runt om.

Lite muttrar o tunn aluminumplåt så går det vägen.

post-2279-0-50076900-1358597920_thumb.jpg

Fräser först ett spår för o-ring med en smal pinnfräs och sedan tar jag bort lite material i mitten.

post-2279-0-85622500-1358598077_thumb.jpg

Locket är till för att täcka ett hål för eventuella framtida anslutningar på plenumets gavel och fästhålen borras här. Jag är glad att jag köpte digitalskalorna. Dom gör all uppsättning så mycket enklare och säkrare. Bultcirklar t.ex är bara att skriva in hur man vill ha dom och sedan flytta bordet efter vad som står i displayen.

post-2279-0-60250900-1358598861_thumb.jpgpost-2279-0-35462600-1358598891_thumb.jpg

Det stora hålet "grovborras" med en hålsåg,

post-2279-0-42957900-1358598978_thumb.jpg

och finborras med borrhuvudet.

post-2279-0-72323200-1358599049_thumb.jpg

Längst ner till höger är det färdiga locket.

post-2279-0-57908700-1358599186_thumb.jpg

Det är inte bara bearbetningen som tar tid.

Väldigt mycket tid går åt till att sätta upp bitarna och byta verktyg.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Så här blev det med de senaste delarna påskruvade på plenum/intercoolern.

post-2279-0-83881900-1358600782_thumb.jpg

post-2279-0-30949000-1358600804_thumb.jpg

Dumpventilen ska användas som säkerhetsventil för eventulla baktändningar och styrs inte av vakum som vid en turboinstallation.

Hålet på andra sidan är för eventuella framtida ventiler.

Jag har tänkt att använda trotteln före kompressorn till att börja med då det är normalsättet vid deplacementkompressorer.

Spjällhusen kommer att ha sina spjäll helt öppna. Jag har dom kvar för att det var enklast så eftersom spridarna sitter i dom. Dessutom har jag läst om andra som har gjort på det andra sättet och trycker mot spjällen och fått en väldigt bra respons på motorn. Genom att ha kvar spjällhusen har jag möjlighet att enkelt prova den metoden längre fram.

Att trycka mot spjällen med deplacementkompressor har lite andra avigsidor så därför räknar jag det som överkurs och sparar det till senare.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Skoj att du lägger upp bilder på snidandet :thumbsup: :thumbsup: Fint blir det också.

Har du funderat på att sätta en extra spridarbrygga som skjuter in i centrum på trattarna. Plenumet ser optimalt ut för det. Ev. Platsbrist skulle vara det som kan ställa till det.

Link to comment
Share on other sites

Tack för de positiva kommentarerna. :)

Jodå jag har funderat på en extra rad med spridare ner i trattarna. Särskilt eftersom jag redan har en extra motor med spjällhus och spridare.

Till att börja med lär det inte behövas då det laddtryck och effekt jag tänkt mig i första skedet (0,7-0,8 Bar och 50% effektökning) inte är mer än orginalspridarna klarar av (enligt turbotrimmarna på CBRXX-forumet). Efter det kan man behöva mer bränsle men ska man ha spridarna riktade rakt in i trattarna kommer dom att sticka ut ovanför huven och det vill jag inte. I alla fall inte nu.

Man kan ju också ersätta spjällhusen med en distans som har plats för dubbla spridare eller helt enkelt byta till större.

Link to comment
Share on other sites

Tack, det är roligt att bilderna uppskattas. :)/>

Nybörjarstatusen syns väl främst i skrotlådan och på hur mycket tid som läggs ner på tillverkning och framförallt på att klura ut hur jag ska göra. Jag brukar "träna" på finbearbetningen under själva grovbearbetningen och därför tar grovbearbtnengen ganska läng tid. För övrigt verkar inte maskinerna gilla särskilt "grova" tag i alla fall.

Som tur är har jag inte behövt kassera så mycket då mina värsta blunders skett under grovbearbetning/träning.

Dumpventilen har jag inte gjort själv.

Jag har handlat aluminium på flera olika ställen I Örebrotrakten

Stälshopen- grossist där jag köpt lite längre stångmaterial.

Abat-tillverkar aluminiumluckor och har plåt för det. Har köpt rör o 5mm plåt där.

Bista mekan- svetsverkstad som har en del plåt på hyllan.

Ekonomidelar- plåt o svetsverkstad som också har en del plåt hemma och vattenskärningsutrustning.

Arne S Andrsson i Frövi- tillverkar dosfräsar och har därför stångmaterial i varierande diametrar. Sista biten på en stång går inte att såga i hans bandsåg och såna har jag köpt några stycken. Det materialet är dessutom det som varit tacksammast att bearbeta då det blir korta spånor och inte kladdar så mycket.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har äntligen fått nått uträttat igen. Inte mycket men ett par svarvade stumpar till dom numrerade plåtarna blev det.

post-2279-0-16545600-1361981207_thumb.jpg

Tanken är att de här plåtarna ska ersätta pulsairlocken/slanganslutningar. Pulsairkanalerna kommer att pluggas i ventilkåpan eller i topplocket.

post-2279-0-65744200-1361981684_thumb.jpg

I plåtarna kan jag sen fästa COP spolarna.

post-2279-0-78816800-1361981739_thumb.jpg

Slanganslutningen för vevhusventilationen är tyvär i vägen för en av spolarna och ska flyttas men den var ändå lite illa placerad så det är lika bra att jag blir tvungen att flytta den.

Link to comment
Share on other sites

Idag försöker jag detaljplanera remdragningen med brythjul och spännare. Riggade upp allt med tejp o träklossar för att se hur man kan göra.

post-2279-0-14943600-1362069853_thumb.jpg

Ser här att spännanordningen hamnar ovanför delningsplanet till torrsumptråget. Det är bra, för det har hänt att tråget tagit i marken någon gång eftersom det sticker ner under chassiet.

Underkant på chassit är ungefär i höjd med delningsplanet.

post-2279-0-41579300-1362070083_thumb.jpg

Då är det bara att klura ut hur allt ska fästas upp. Det håller antagligen inte med silvertejp o balsaklossar.

Jag har sparat lite material nedtill på kåpan för att lättare kunna fästa en spännanordning men för brythjulet som jag först trodde att jag skulle klara mig utan finns ingen sådan plats förberedd.

post-2279-0-69215300-1362070370_thumb.jpg

Funderar också lite på hur mycket förspänning man behöver på remspännaren. Tror att jag måste ha ett justerbart läge för ursparingen som remspännarens lilla klack ska vila mot.

Här skulle jag vilja ha tips på lösningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu tillverkat fästen för remspännare o brythjul.

post-2279-0-49938500-1362816954_thumb.jpg

Först planade jag alla sidor på en spillbit så de blev släta o vinkelräta. Sidan som ska möta motorkåpans nedre hörn frästes ur.

Hålet som borrades i hörnet för kunna köra med lite större fräsar fram till hörnet visade sig sen vara onödigt då jag gjorde en annan montering för att göra färdigt hörnet.

post-2279-0-07571500-1362817940_thumb.jpg

En av långsidorna var redan klar så fästhålet för spännaren borrades och den andra långsidan frästes till.

post-2279-0-90951800-1362818202_thumb.jpg post-2279-0-94191300-1362818223_thumb.jpg

Hålet fick en liten styrning för att lättare kunna centera biten på rundmatningsbordet och den stora radien frästes.

post-2279-0-04624300-1362818547_thumb.jpg

Plan för fästskruvar

post-2279-0-13025800-1362818602_thumb.jpg

och hål

post-2279-0-31628000-1362818701_thumb.jpg

En styrning och ett plan att fästa remspännaren på.

post-2279-0-84727200-1362818818_thumb.jpg

Jag tror det kan bli besvärligt att få in verktyg mellan kopplingskåpan och det här fästet så jag har gjort en urfräsning som ska fixera skruvskallen på bulten som ska hålla remspännaren.

En del av fästet kolliderar med kopplingskåpan och en del material måste tas bort.

Kom inte på nåt bättre sätt att göra den här avfasningen, så det blev en "trappa" som sedan filades o slipades slät.

post-2279-0-31920200-1362819357_thumb.jpg

post-2279-0-92406500-1362819466_thumb.jpg

Med roterande filen justerades det sista för att få frigång mot kopplingskåpan.

post-2279-0-48752300-1362819694_thumb.jpg

Här är det dags för fästet till brythjulet och det gick till på ungefär samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

post-2279-0-88710800-1362820922_thumb.jpg

Vid det nedre hörnet fanns det rejält med material att fästa remspännaren i.

När kåpan gjordes visste jag att jag skulle ha en remspännare där fast inte vilken modell eller pricis var. Därför sparades material för senare bearbetning. Hade jag från början tänkt använda ett brythjul hade jag inte tagit ur så mycket material på insidan av kåpan.

post-2279-0-32862500-1362821511_thumb.jpg

På fästet för brythjulet har jag en stålbussning som enkelt kan bytas ut om jag vill flytta centrum för brythjulet lite grand.

Det kan tänkas bli aktuellt om jag byter till en annan storlek på något av remhjulen.

post-2279-0-51042800-1362822452_thumb.jpg

För att kunna justera förspänningen på remspännaren gjorde jag en lös ställbar bricka med det rektangulära hålet som fixerar remspännaren.

Brickan med 7 hål fixeras med EN skruv i något av de 8 hålen. Man kan flytta brickan i steg om 5 grader på det viset. På grund av att det rektangulära hålet var i vägen så är hålen lite glesare där och just det steget är lite längre.

post-2279-0-02073700-1362822604_thumb.jpg

Så här blev det

post-2279-0-61213000-1362822700_thumb.jpg

Remhjulen har 8 spår och det finns plats mellan kåporna för 10 men de flesta lättillgängliga remmar har 6 spår o det är vad jag tänker prova med först. Jag har tänkt byta ut min kapade/skarvade rem till en med rätt längd.

Med drivningen i det här stadiet har en viktig milstolpe i projektet passerats o det känns fint. :)/>/>/>/>/>

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Jag har en Kinatillverkad fräs som heter ZX45D3.

post-2279-0-79713200-1362824090_thumb.jpg

Den finns i lite olika utföranden. Min har digitalpositionering i x och y på den stora displayen och Z (upp och ner) på en liten mörk display på själva borrhuvudet. Den har dessutom motor för att höja o sänka själva borrhuvudet. Den kostade ca 25000:- för snart ett år sedan o det finns flera handlare som säljer dom här.

Min svarv är en gammal Blomqvist som jag köpte för drygt 20 år sen.

post-2279-0-82475300-1362824505_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Åksäsongen har startat för en tid sedan och inkräktar en smula på byggandet. Tillsammans med hustrun har två banträffar hunnits med och en hel del söndagsutflykter. Vid dessa utflykter skulle det vara fint med ett bagageutrymme för t.ex picknickkorgen så att hustrun slipper ha allting i knäet eller mellan fötterna.

Lite plywoodbitar och en aluminiserad skyddsduk jag "hittat" på jobbet förvandlade det gapande hålet till ett användbart utrymme.

post-2279-0-63959000-1370329073_thumb.jpg

post-2279-0-54796200-1370329085_thumb.jpg

Tas bort på mindre än en minut med hjälp av skåpknopparna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...