Jump to content

Bultar till bakre undre bärarm.


family guy

Recommended Posts

Svejs,

Jag känner mig inte riktigt bekväm med att använda gängstång mellan bakre upright och bärarmen, skulle föredra M12 8,8 med gängfri längd ca 215mm. Har fått ett erbjudande från Swebolt som i och för sig inte var så dyra, ca 15:-/st skulle de kosta. Kruxet är att man då måste beställa minst 25 stycken vilket gör att kalaset ändå landar på sådär 400 spänn. Sifvert vågar jag knappt fråga.

Hur har ni andra gjort, funkar det med gängstång trots allt eller finns det andra smultronställen där ute? Är det måhända någon eller några som vill vara med på en beställning, blir vi två så får vi 12,5 skruv var för ca 200 spänn?

Bifogar en illustrativ bild, ursäkta klägget på uprighten. Det var en burk bilvax som gick i golvet.

IMAG1284.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inte gängstång. Man får inte lika bra anliggningsyta och många gängstänger är 4.4 kvalitet.

Ska du ha suttepassning så får du göra skruvarna själv för skruv är ca 0,2mm smalare än tänkt mått så M12 = 11,8mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört gängstång 8,8

Med R däck på bana och tryckt på lite grann, inget har hänt, :o ännu

Jag kan vara med och dela men jag har bara 2 bakre uprights så endast i behov a 2 eller kanske 4 skruvar.

Öppen för förlag om du får med någon till på tåget. Är vi 4 som delar blir det inte så blodigt, 6 skruvar var och en bonus till inköparen. :prop:

Bor f ö i Björklinge(nära Stigge)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog passningen med vanlig M12 räcker bra för mig, det är ju trots allt inget Schweizerur man bygger. Jag har gängstång i 8,8-kvalitet hemma (gul märkning på Swedol) men det skulle kännas bättre med gängor bara där muttrarna ska sitta.

Skruvarna jag tänkt mig är M12x260, se tabell nedan. Vad jag kan läsa ut av tabellen så är gänglängden 49mm vilket ger en gängfri längd på 211mm, Jag har mätt upp ca 215mm mellan utsidan av brickorna på bilden, dessa är i och för sig ganska tjocka.

Swebolt_zpsc0a5a5cc.jpg

För min del så är halva kostnaden lättnad nog, men ju fler desto roligare naturligtvis. Vi får väl låta frågan mogna ett par dar.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill alltid ha pengar så det är bara att skicka;)

Är vi tre så blir det ju riktigt rimligt, jag ska prata med min kontakt och se till att få hem dem.

Jag har även funderat på liknande bultar att fästa diffen med, det är väl iofs inte lika kritiskt som hjulupphängningarna och dessutom tror jag att jag har kvar bultarna från Sierran.

Det skulle vara med 185mm gängri längd i så fall, det som ligger närmast blir då 240mm vilket ger en gängfri längd på 191mm. 185 mätte jag upp över fästena till Diffen så ett par brickor av rimlig tjocklek bör ta upp detta. I värsta fall kan man väl skära gänga ett par varv till.

Ska vi köra bägge eller nöja oss med bultarna till hjulupphängningen?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag nöjer mig med hjulupphängningsbultarna. Jag har kört med Sierra orginal bultar till diffen och de funkar för mig.

PM:a när och hur du vill ha pengar. Jag jobbar på Fridhemsgatan i Stockholm, om det underlättar på något sätt för att slippa skicka saker, en fika kanske om du jobbar i stan?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bett min bookmaker beställa, alldeles efteråt ringde han och sa att Swebolt har en likadan skruv men med nyckelvidd 18mm. Den kostar bara 10:-/styck och ligger i 10-pack. Jag beställde ett 10-pack, stöter på när de kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag också, 3,3 bult räcker bra för mig.

Jag kan nog nöja mig med två också om ni vill ha ett par i reserv, min bil kommer ju ändå inte att rulla inom överskådlig framtid så slitaget borde vara försumbart.

Jag hittade mina Sierrabultar till diffen igår också, jubel i stugan!

Hör av mig när de dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...