Jump to content

Björns carbon7


Recommended Posts

  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej

Jag har sett den med men säljaren ville inte skicka till min adress:/ han hade en helgängad som jag ville ha:) men jag har beställt 4 nya med "rätt" gänga:) har haft farsan till att svetsa bultarna redan så det känns lättare att köpa nya svetsändar:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Ny gasklocka inhandlad (tackThomas). Imorgon är man gräs änkling så då blir det garaget hela kvällen:) hoppas att mina svetsändar kommer imo:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Jag är också gräsänkling i morgon, hustrun är i Fjollträsk.

Blir att tillbringa hela dagen i garage/verkstad - städning är KOMMENDERAD.

När sådant är kommenderat brukar jag allt som oftast hitta något intressantare. Tror nog att jag ska dissekera pinnsvetsen (byta kablar).

Link to comment
Share on other sites

Jag är också gräsänkling i morgon, hustrun är i Fjollträsk.

Blir att tillbringa hela dagen i garage/verkstad - städning är KOMMENDERAD.

När sådant är kommenderat brukar jag allt som oftast hitta något intressantare. Tror nog att jag ska dissekera pinnsvetsen (byta kablar).

Haha för min del blir det nog att köpa en kebabrulle och några 2,8% öl och låsa in mig i garaget hela kvällen. Städa garaget skulle nog också behövas:) men hon jobbar hela helgen så det hinns nog med det med;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Betalade in medlemsavgiften i dag :hypocrite: har bara kört med Tapatalk innan så jag viste inte att man kunde bli medlem :stupid: Så när man går in på datorn så finns det ju jätte mycket mer bilder som jag har missat på era fina byggen!!

Så nu vet jag vad jag ska göra på nyårsdagen :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Fick lite tid över i dag så då lägger man ju den i garaget:) började bygga stagen till 4-linken, men gasen tog slut efter 5 minuter. Fick rengöra fram oken istället, så nu får man leta upp någon som kan svarva av dem några mm :)post-4892-13568922995925_thumb.jpg

post-4892-13568923170263_thumb.jpg

Bortse oredan på bänken :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Då tråden om hur mycket bakaxlen rör sig nästan har blivit längre än min byggtråd så är det väl lika bra och fylla på här:D

post-4892-13589242445083_thumb.jpg

Efter mycket velande så blir det 4-länk:)

post-4892-13589242988431_thumb.jpg

När dem är så här låga, hur är det då och köra om lastbilar? :)

post-4892-13589243686994_thumb.jpg

En sådan här landar i garaget imorgon:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

4-länken är färdig punktad, vänta med att hel-svetsa till jag har köpt stötdämpare och att man kan ha garagedörren öppen:) har provat att lyfta i ena hjulet max och det går fritt:) post-4892-13593100162194_thumb.jpg

post-4892-1359310036456_thumb.jpg

post-4892-13593100546417_thumb.jpg

post-4892-1359310075268_thumb.jpg

När allt var bort taget så kapade jag bort hörnet som är grönmakerad och ersatte det med det röda röret:) om det ser tajt ut på bilderna vid det nedre staget på bilderna:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

I morgon på väg hem från Göteborg så plockar jag upp front, huv och scuttle. Jag kommer att få bredda allt men det ska bli kul och lära sig plasta lite också:)

post-4892-13593958968967_thumb.jpg

Fick stötdämpare fästena i dag också;)

post-4892-13593959464259_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Baggis att bredda dom ju... Om bilderna inte ljuger så är huven plan uppe på men den är även den svåraste då den är störst.

Vi kör en steg för steg guide. Här gäller de att man är två personer minst. Gärna tre då två håller och den tredje borrar och popnitar.

Steg 1.

Där huven är plan uppe på ska du ha snittet. Sen är inte "kilformen" rätt på huven men de fixar du nu med breddningen.

Ta nu och kapa upp några plattjärn. Borra några hål för popnitar i den. Du ska dock bara använda två hål per halva men dom andra hålen är fall i fall man behöver ändra något stag. Dessa plattjärn ska sitta på gelcoatens sida dvs ovansidan. Fäst fast en av dessa närmst noskonen med en (1st) popnit på ena halva av huven. Lyft upp andra halvan på chassit och passa in linjen fram och poppa dit en nit i den andra halva också. Fäst sen nästa stag i mitten på samma sätt som förut och sist mot scuttlen. Sen sätt med ca 20cm mellanrum och poppa den med två nitar per halva då den blir helt solid och blir lika stark som innan du kapade upp den.

Steg 2.

Vänd hela huven om nu och slipa till glasfibern vid där du sen ska plasta. Slipa ca 10cm in och gärna med 60korn så de riktigt rispar ner. Falsa kanten så den blir lövtunn men själva falsen ska vara max 3-4mm.

Steg 3.

Nu ska du täppa igen hålet så nu är de tid att vänta på huven igen. Vill man ha blank yta igen ska man tejpa Mylar (Länk) men ska man ändå spackla och lackera kan man skita i de och använda biltemas alu tejp. Tejpa igen hela skarven nu med alu tejp. Vill man kan man även förstärka med ngt ex plåtbilar men dessa ska inte sättas dit förrän tejpen är satt annars är risken att de bondar ihop.

Steg 4.

Vänd på steken igen. Plasta time :) . Två metoder finns att tillgå här. Våt och torr. Våt betyder att man blöter upp väven sidan om och sen lägger på plats. Kladdigt men man riskerar inte bula tejpen så mycket. Torr mindre kladdig fast då lägger man väven på plats och sen penslar polyestern.

Lägg typ 2x300g matta. Mer riskerar du att allt vrider sig. Var noga med härdaren. Inte överdosera utan 1,5%-2% gäller annars ännu en gång riskerar du att allt skevar.

Steg 5.

När allt har härdat. Borra ur stagen och ta bort dom. Även popniten ska bort om du råkat plasta in den. Sen är de bara att slipa.

Samma gäller noskon och scuttle när du breddar. Nu fick jag kramp i fingrarna ;)

Lycka till.. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för den utförliga arbetets beskrivningen:) ska bli roligt att testa. Behöver glasfiber någon speciell temperatur för att torka? Har dålig värme i garaget:/

Www.locost.bloggplatsen.se

Det hade varit bra om du hade kunnat få upp 20-25grader i ca 2h efter du plastat. Men polyestern härdar ändå. Men risken är att den kommer fortsätta härda vidare när de blir värmare och där med också riskera slå sig igen. Ta annars och plasta in en box och in med en värmefläkt där.

Link to comment
Share on other sites

AcidSheep: då väntar jag till jag har installerat ved kaminen:)

Tack för snabbt svar;)

Steel: det ska bli ett spännande projekt i projektet:) har bara plastat lite på min epa för ca 20 år sedan;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Brukar finnas mätglas på bl.a. apoteket (numera -en).

Mät upp viss volym vatten i en glasburk (modell syltburk), rita ett tuschstreck på utsidan av burken. Torka ur vattnet ur burken, töm i plast till strecket.

Nu kan du lätt räkna ut mängden härdare och tillsätta den ur mätglaset.

Lätt som en plätt!

Töm den blandade plasten i ett målartråg (för färgroller) - börja plasta!

Kom ihåg att inte använda för mycket plast - det är mattan och väven som ger styrkan. Sno på, du märker när det börjar gela (härda)!!!!

Använd andningsmask och skyddshandskar.

Se till att hålla jämn temperatur omkr. 20c, om temperaturen sjunker kan härdningen avstanna och går då inte att få igång igen. Epoxy är bättre eftersom den fortsätter att härda när temperaturen går upp.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Vad smart du är Antas:) då är det ju inga problem, men är "plasten" så lös så den rinner?är den som sirap då? Jag har sådana mått till barnens hostmedicin:)

Tack för tippset;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...