Jump to content

Björns carbon7


Recommended Posts

Hej

Jag heter Björn och har hängt här länge nog för att börjar bygga :) jag kommer att bygga efter belos ritningar så dem av er som har det får gärna komma med tips och idéer. Karossen kommer bli i glasfiber med kolfiber som sista lager(där av namnet).

Så en fråga också: när man har svetsat hela botten delen, ska man helsvetsa då eller ska man vänta till hela ramen är klar?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Välkommen som bilbyggare!

För att svara på din fråga. Så här gjorde/tänkte när jag svetsade min ram. Jag helsvetsade nedre och den övre ramdelen separat innan jag satte samman dom helt med dom lodräta stagen, för att kunna rikta och styra svetsningen för att slippa allt för mycket inbyggda spänningar. För övrigt finns ju BeLos och Kilkennys trådar som behandlar din ram i detalj.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Då är det tre byggen på gång i Jämjö! Borde kanske ta en runda åt det hållet innan vintern. :)

Vad blir det för drivlina här då?

Link to comment
Share on other sites

Jag kom ihåg fel, den andra Jonas jag sett här på forumet är ju i Kristianopel, inte Jämjö. Men det är inte så långt ifrån iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade ramen och allt fram tills nu med riktig blandgas. Men den bytte jag mot argon när den var slut för att svetsa aluminium.

Köpte en konverterad brandsläckare till stålsvetsningen, dels för att den var billigare i inköp och dels för att fyllning ska vara billigare. Har inte fyllt den ännu eftersom det var gas i när jag köpte den.

Vad det gäller svetsningen som sådan märker jag ingen större skillnad. Ska spruta lite mer, men inte så att jag direkt reagerat över det. I tunnplåt hävdar vissa att det är bättre t.o.m.

Link to comment
Share on other sites

jo lite har jag kört ,men kör mest längre sträckor. till kristianopel brömsebro . holmsjö ronneby t.ex.

jag håller på att måla huset också så det tar sin tid. men jag ska köra några hundra mil innan avst.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Lätt och fin bil du har. Du satsar även på en lätt förare ser jag. Övriga på forumet med sin blysänken till bilar är nog redan in i verkstaden och letar efter vinkelslipen för att viktminska sina kärror till "Karlskrona-standard"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...