Jump to content

Volvo PV 444 '53 (Ombyggt fordon)


papabear

Recommended Posts

Jaha ja. Jag har länge funderat kring att bygga en sjua, men nu har jag råkat köpa på mig en PV istället...

Planen är att plocka in 850-motorn ihopparad med en M47, 140-framvagn, bromsar och bakaxel från 240.

Det mesta är väl lite löst ännu då jag ännu bara har chassi och motor, och det kommer dröja lite tills jag har pengar att köpa in mer delar. Under tiden kan jag ju lära mig att svetsa istället :thumbsup:.

Så mycket annat finns väl inte att säga för tillfället, men jag kan iaf bjuda på ett par bilder på skönheten som hon ser ut idag.

DSC_0076.JPG

DSC_0075.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kul men TVÅ förmaningar

  1. är den tillräckligt dålig att INTE rädda till orginal , delade bakrutor börjar väl det bli ont om
  2. SKall du följa konceptet , försök hålla kvar den där "hitta i lada stuket" med ny teknik under , tänk vad en del skall bli förvånade vid rödljusen

smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Håller med Lupus, en original PV med delade bakrutor i snyggt skick är fasiken fint..

Snygga och svåra att få tag på. Det känns nästan som att en så udda fågel borde föräras en orginal-renovering istället? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är en hel del att fixa om man ska ha den orginal, vilket jag också kollade på innan jag skaffade den. Men, visst skulle det gå om man verkligen ville, men man måste typ köpa en bil till för att plocka delar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har skaffat mig en 140-framvagn som jag börjat plocka isär för att snygga till och byta bussningar o så, men den rackarn bråkar med mig. Jag har inte lyckats hitta nån info om hur man får bort pinnarna (knviarna, kallas de så?) som går från undre bärarmen till krängningshämmaren. De sittar alltså kvar vid bärarmen. Nån som har tips om hur man får isär dem?

Har också börjat öva med svetsen, och det blir väl bättre och bättre, men så supersnyggt blir det ju inte än.

Jag vet inte varför jag inte har tagit nå bilder, men det finns ju inte jättemycket att se än heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog kapa dom rätt av med en kapskiva.

Vad är det som kärvar ?? Är det muttrar eller skruv ??

Om du har tillgång till gas-svets. Prova med att värma först.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tabac: Fick isär dem till slut. Det var distanserna som håller krängningshämmaren på rätt avstånd som rostat fast och fick skäras bort för att få isär allt. Tänker mig att de går att ersätta med rör av passande dimention. Och med lite fett vid monteringen kanske de går att ta isär nästa gång.

Har fått tag i en låda. Blev en M90 som hämtades i Linköping i lördags kväll. Blot-on så jag slipper adapterplattan som skulle krävas för M47an, plus att det är en starkare låda, och bra pris blev det också.

Annars då? Ja, bakvagn har jag också skaffat från en 240, vet dock inte utväxlingen på den. Och innan snön kom så byggde jag och farsan ett litet väderskydd åt PVn av de rör som syns på bilderna.

Men innan det blir garagetid måste vi fixa lite med huset. Vi håller för tillfället på med att inreda vinden. Väggarna är klara och nu är det taket som är på väg upp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...