Jump to content

Avon7k by Sleiper


Recommended Posts

Skönt när man känner att skruvarna biter.

Två kabelstammar är bra tycker jag. Saab (och säkert fler) har det så original :)

Har du funderat på att steloperera vvt? Vet att Peter M hade problem med sin tillsammans med MS och valde att göra det.

Link to comment
Share on other sites

Skönt när man känner att skruvarna biter.

Två kabelstammar är bra tycker jag. Saab (och säkert fler) har det så original :)

Har du funderat på att steloperera vvt? Vet att Peter M hade problem med sin tillsammans med MS och valde att göra det.

Ja helt klart :)

okej, det visste jag inte men det är ju om man tänker efter kanske enklast att göra så. I mitt fall blir det ju absolut det iom att jag inte har allt än. Är ingen bilelektriker så är för övrigt inte helt säker på allt som behövs när det gäller säkringar och reläer mm men det borde ju gå att ta reda på tycker jag. (Alla svar finns ju här på forumet eller så får man till en liten diskussion och löser problemet på det viset.)

Dom tankarna har funnits men känner lite att när jag ändå har vvt på motorn så skulle det vara kul att få det att fungera som det är tänkt från "fabrik", Har pratat med Maxxtuning och enligt dom ska dom klara av att styra den på korrekt vis. Det tror jag blir svårare med MS, nackdelen med Maxxecu är väl priset och där är det ju billigare att gå på MS och ett deletekit.

Link to comment
Share on other sites

Ok, vilken sort är det då? Jag har bara hittat att det körs on/off vid visst varvtal men det kanske (eller kanske och kanske, jag har ju garanterat missat en hel del) finns möjlighet för fullt variabel vvt?!

Visa gärna var jag hittar den sorten så kan jag läsa på lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Ms3 har

On/off or closed loop continuously variable valve timing (VVT) control supports up to 4 channels

Om jag förstår det rätt innebär alternativ två att den läser kamlägesgivarna samt vevaxelgivare oljetruck/temp och väljer pwm halt för att fasa kamen därefter.

Men lite inte på mitt ord jag är ingen MS expert...

/T

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tyckte jag läst om ms3 men det där hade jag missat, ska läsa lite om det så får vi se vad det betyder :-)

I värsta fall får jag väl slänga iväg någon fråga på ms forumet.

Men nu blir det middag och fredagsmys.

Trevlig helg!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten snabb uppdatering, håller fortfarande på med elen och försöker göra ett elschema, kommer nog ta större delen sommaren som det känns. Har ett kök som ska renoveras också så vo får se hur mycket som hinns med.

Så en tråd här på forumet där det kom upp lite frågor om förgreningar och bromsljuskontakter.

Jag fick en kontakt av en kompis som valde att använda en mekanisk istället till sitt projekt, Perfekt tänkte jag, nu behöver ju inte jag inte köpa någon.

Införskaffade därefter en fyrvägskoppling som jag tänkte ersätta den trevägs som jag har till framkretsen på tigern.

Frågan är, räcker det för mig att skruva i kontakten i förgreningen eller måste jag täta med något. Kommer det ens att fungera med den kontakt jag fått?

Bild:

DSC_1370_zpsv1a7hpxz.jpg

 
Edited by Sleiper
Link to comment
Share on other sites

En liten snabb uppdatering, håller fortfarande på med elen och försöker göra ett elschema, kommer nog ta större delen sommaren som det känns. Har ett kök som ska renoveras också så vo får se hur mycket som hinns med.

Så en tråd här på forumet där det kom upp lite frågor om förgreningar och bromsljuskontakter.

Jag fick en kontakt av en kompis som valde att använda en mekanisk istället till sitt projekt, Perfekt tänkte jag, nu behöver ju inte jag inte köpa någon.

Införskaffade därefter en fyrvägskoppling som jag tänkte ersätta den trevägs som jag har till framkretsen på tigern.

Frågan är, räcker det för mig att skruva i kontakten i förgreningen eller måste jag täta med något. Kommer det ens att fungera med den kontakt jag fått?

Bild:

DSC_1369_zps7rb6p1dv.jpg

Jag har exakt samma på min och det funkar klockrent.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag har exakt samma på min och det funkar klockrent.

//Peter

Det låter utmärkt :thumbsup: Har du bara skruvat i den då? eller har du använt något att täta med?

Edited by Sleiper
Link to comment
Share on other sites

Det låter utmärkt :thumbsup: Har du bara skruvat i den då? eller har du använt något att täta med?

Bara skruva i. Det är koniska gängor så det tätar ändå. Ta inte i för mycket, det är aluminium och mässing.

Link to comment
Share on other sites

Bara skruva i. Det är koniska gängor så det tätar ändå. Ta inte i för mycket, det är aluminium och mässing.

Jag misstänkte att det var så :) tack för svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitter och knåpar med elscheman mm(fortfarande tänker ni, Japp säger jag :icon_oops: )

Har nog skrotat och börjat om på elscheman ett antal gånger men det blir inte så bra. Mestadels för att jag inte vet vad jag håller på med. Så tänkte att jag tar och frågar lite här om jag möjligtvis kan få lite hjälp :whistling:

Iaf, har kollat lite på "färdiga" lösningar, car builder solution har en modul med säkringar och relä, sedan såg jag i en tråd en liten dosa som heter m-unit (tror det var vedde som köpte den??).

Om vi börjar med den från cbs så är den lite billigare än m-unit dock med mindre finesser och ett mer "vanligt" utseende och funktion. Dock vet jag inte om dessa säkringar och reläer kommer att passa till min konfiguration?!

M-unit ser ju väldigt trevlig ut tycker jag även fast den är gjord för mc så ser jag inte att den inte fungerar i bil också. Nackdelarna är väl priset och jag vet inte om det fungerar med dom reglage som finns i bilar(blinkerspak mm). Den verkar ju programmeringsbar så det kanske går att ställa in att den ska blinka tills jag "släpper knappen" (eller fäller tillbaka blinkerspaken på bilspråk)??

Jag tänker att det kanske är enklast om man bestämmer sig för dom centrala delarna först och sedan utgår därifrån för som jag hållit på hittills har jag inte kommit någonvart alls.

Finns det fler alternativ? om jag går på en modullösning där jag sätter ihop boxen själv, hur börjar jag då?

Ska jag gå på skroten och plocka från någon viss bilmodell och utgå därifrån?

Vad ska jag tänka på? Alla tips och pekningar i rätt riktning mottages med varm hand för jag tycker detta har tagit allt för många kvällar nu.

länkar till dom två boxarna som jag nämnde tidigare.

http://www.carbuildersolutions.com/uk/cbs-12-circuit-wiring-module

http://motogadget.com/en/electrics/electronic-control-box-m-unit/m-unit/m-unit-digit-tastersteuerung-u-sicherung.html

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du överanaliserar.

De flesta säkringsdosor går nog att få att fungera, enda deal breakern är kabelareor, för stor väger lite extra men skadar inte funktionen, för liten är ju värre.

Som lire inspiration kolla på hur en gamma bubbla ser ut, allt rymms och är läsbart på en A3

http://www.1966vwbeetle.com/1966%20Wiring%20Diagram.htm

(Men det tog nog några timmar att rita det så pedagogiskt)

Om du börjar med att rita varje funktion på ett eget papper och när du tror på den funktionen går du vidare till nästa.

När du har alla funktioner sepparat så har du ett kopplingschema bara inte så vackert.

Ett annat tips är att det finns konventioner för färger och nummer. Tex att kabel 15 är +12v brutet från tändningslåset

Kämpa på du kommer att komma igenom.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle utgå från donatorbilen med elschema och färger. Engelska kör brun som plus, Tyska har brun som minus. Andra har svart minus, Finns ingen standard när det gäller färger, utan biltillverkarna kör eget race.

Link to comment
Share on other sites

Kolla i min byggtråd, I post 117 och 118 har jag förklarat hur jag gjorde. Där finns både en teoretisk beskrivning hur mitt elsystem är uppbyggt och kopplingsschema

Link to comment
Share on other sites

Jag gick med den enklaste lösningen då jag är kass på el. Dock är det bara bilens el som går genom boxen inte motorns, den sköter VEMS. Jag har således 2 elsystem i min bil. Saknar inga funktioner i Motorgadget lösningen i min bil- enklast möjligt

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du överanaliserar.

De flesta säkringsdosor går nog att få att fungera, enda deal breakern är kabelareor, för stor väger lite extra men skadar inte funktionen, för liten är ju värre.

.............

Kämpa på du kommer att komma igenom.

/T

Denna butik säljer mycket vettigt, och så har de listor med nummer och färger

http://www.autoelectricsupplies.co.uk/resources

Hehe, tror du? :prop: Jo det är det har du nog rätt i att jag gör, jag har nog lite lätt för det när jag bara sitter framför datorn och funderar och läser.

Dom hade mycket nyttigt, bra sida!

Jag skulle utgå från donatorbilen med elschema och färger. Engelska kör brun som plus, Tyska har brun som minus. Andra har svart minus, Finns ingen standard när det gäller färger, utan biltillverkarna kör eget race.

Jo, det är ju sant. Har ju kanske glömt att nämna att jag fick med en kabelstam med chassiet när jag köpte det från England men elschemat som jag fick med är ju ett skämt. Handritat och sedan kopierat så det är näst intill omöjligt att läsa vad det står. Men till viss del kommer jag kunna använda den stammen. Dock lutar det mot att jag gör en helt egen då jag tror att det är bra för mig att göra det, kanske kan jag förstå någonting efter det :icon_oops:

Kolla i min byggtråd, I post 117 och 118 har jag förklarat hur jag gjorde. Där finns både en teoretisk beskrivning hur mitt elsystem är uppbyggt och kopplingsschema

Tack Kengren! Din teoretiska beskrivning var ju väldigt logiskt och bra gjord, borde kanske kopiera konceptet och göra en egen besrivning på mitt?!

Link to comment
Share on other sites

Jag gick med den enklaste lösningen då jag är kass på el. Dock är det bara bilens el som går genom boxen inte motorns, den sköter VEMS. Jag har således 2 elsystem i min bil. Saknar inga funktioner i Motorgadget lösningen i min bil- enklast möjligt

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ja den verkar ju väldigt smidig om inte annat. Du har inte hunnit koppla in den och testat den??

Kommer du köra med knappar för blinker och så?? Det är ju detta som är den stora frågan för mig, vill ju kunna köra med bilreglage när det gäller blinkers och hel/halvljus. Iofs så då går det ju säkert att lösa också på något vis.

Det där med två elsystem tror jag är bra. Jag har det eftersom Saab har det original och jag tycker det blir lite enklare och överskådligare. Plus att det gjorde mitt byte av motorstyr väldigt enkelt.

Ja det kommer jag satsa på också, mest för att jag inte vet än vilken motorstyrning jag ska köra med :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Har inte kopplat in ännu och jag kommer köra med knappar men den stödjer även andra reglage typer så du skall kunna köra med bilreglage.

Inkoppling kommer snart.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har inte kopplat in ännu och jag kommer köra med knappar men den stödjer även andra reglage typer så du skall kunna köra med bilreglage.

Inkoppling kommer snart.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Okej, kommer följa din el-installation med stort extra stort intresse! :)

Ska maila till tillverkaren och se om det går att konfigurera så att det fungerar som jag vill, den är ju som sagt väldigt smutt och hade ju varit trevligt om den fungerar för mig.

Onwards to bilel-salvation! :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Tror att jag får min nya instrumentbräda i slutet av veckan, då kan el installationen börja. Just nu förlänger jag bara sladdar.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En (nästan) helat annan fråga, är det någon som har koll på hur "self canceling"-funktionen för blinkersen på en ford Sierra fungerar? Har plockat loss reglagen runt ratten för att jag ska kunna mäta och rita med det på elschemat och började liksom fundera då hur det fungerar?

Det fungerar iaf inte på min bil just nu, det klickar när jag vrider ratten men spaken går inte tilbaka, har försökt googla men det ger mig inte så mycket mer än att det har med en liten vit plastbit som rörs sig när man rör spaken.

Är det någon som kan förklara detta lite enkelt? :)

Edited by Sleiper
Link to comment
Share on other sites

Det är rent mekaniskt en pinne i navet som petar tillbaka den lilla vita plast biten i spaken när du passerar den åt ena hållet först, dit du blinkar,och sen tilbaka tIll rakt. Har du originalnavet? Det har hänt mig att pinnen i navet inte riktigt nått fram. Annars är nåt slitet eller trasigt.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte hjälpa dig tyvärr. Men se till att fixa det. Det är en funktion jag saknar (har vanlig vippbrytare).

Ja jag tror att jag skulle sakna den funktionen också faktiskt. Så ska göra mitt bästa ;)

Det är rent mekaniskt en pinne i navet som petar tillbaka den lilla vita plast biten i spaken när du passerar den åt ena hållet först, dit du blinkar,och sen tilbaka tIll rakt. Har du originalnavet? Det har hänt mig att pinnen i navet inte riktigt nått fram. Annars är nåt slitet eller trasigt.

Okej, ska man kunna trycka in den vita plastbiten manuellt om man skruvar bort spaken från rattstången? om du förstår hur jag menar?! Har spaken liggande på skrivbordet just nu och jag kan inte få tillbaka den(spaken) genom att röra på den vita biten med fingret.

Har inte originalnavet på idag och tyvärr så är det så länge sedan jag skruvade loss originalet också så kommer inte ihåg hur det såg ut :/

Men det klickar till när jag rör på ratten iaf så något når den iaf i men spaken går inte tillbaka.

Har beställt en ny spak på bildelsbasen för att se om min är trasig, är det lika kan jag iaf skruva isär den ena utan att vara rädd att bli helt utan :P

Link to comment
Share on other sites

Plastbiten ska vippas i sidled, som när du snurrar ratten. Ska gå lätt åt ena hållet och trögt åt det andra.

Okej, då kan vi nog slå fast att den kan vara paj då den går lätt åt båda hållen.

Tack för svaren! Får förhoppningsvis hem den "nya" spaken i nästa vecka så då får vi se om den fungerar bättre :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Uj, här var det länge sedan det hände något! :blink:

Har efter en lång och mörk vinter där motivationen inte legat på att gå ut i garaget och skruva bil utan en hel del massa annat äntligen fått tillbaka lite sug.

Som ni kanske kommer ihåg så höll jag på med elen, eller iaf rita upp elscheman. Det gör jag fortfarande :blush:

Har några frågor som jag vet att jag kommer få svar på här om jag frågar. Jag tänker använda mig av maxxecu som motorstyrning och då specifikt deras Street version. Den är lite lämpligare i pris samt att den ska klara av att styra det jag vill. Iaf är det vad maxxtuning säger.

i alla fall, här är frågorna som jag just nu funderar på.

  1. - Styrning av fläkt? Ska den köras via tempsensor eller via motorstyrning(i det här fallet maxxecu)?
  2. - Var ska Tempsensorn för kylvattnet sitta? i kylare eller i slang?
  3. - Ska jag använda samma tempsensor till mätare på instrumentpanelen som till motorstyr?
  4. - Hur gör man med insugstemperatur när man kör individuella spjäll? 
  5. - Samma som ovan fast insugstryck? 

Kan säkert vara så att något av det jag frågat om inte spelar någon roll.

Det var väl dom jag kom på just nu, lite förvirrad som vanligt men hoppas jag kan få ett klargörande svar på någon av frågorna.

 

Edited by Sleiper
Kom på en fråga till
Link to comment
Share on other sites

1. Har du möjlighet så kör via motorstyrningen. Varför inte liksom, en komponent mindre att bry sig om :) Antar att även streetversionen har någon utgång som är lämplig.

2. I topplocket. Det är motorns temperatur man vill veta. Går säkert att ha den på slang eller i kylaren också, men det känns som att det finns risk för tempdiffar beroende på hur varmt det är i motorrummet etc.

3. Beror på vad du ska ha för instrument. Oftast blir det väl sensorn som medföljer instrumentet. Om du inte kör någon display kopplad till maxxecu. Sensorn till instrumentet kan sitta på slang, inte så kritiskt.

4 och 5 blandar jag mig inte i :)

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-26 at 08:12, Rikard Larsson sade:

1. Har du möjlighet så kör via motorstyrningen. Varför inte liksom, en komponent mindre att bry sig om :) Antar att även streetversionen har någon utgång som är lämplig.

2. I topplocket. Det är motorns temperatur man vill veta. Går säkert att ha den på slang eller i kylaren också, men det känns som att det finns risk för tempdiffar beroende på hur varmt det är i motorrummet etc.

3. Beror på vad du ska ha för instrument. Oftast blir det väl sensorn som medföljer instrumentet. Om du inte kör någon display kopplad till maxxecu. Sensorn till instrumentet kan sitta på slang, inte så kritiskt.

4 och 5 blandar jag mig inte i :)

Tack Rickard, är mycket tacksam för all input jag kan få :)

Har nu kollat elschemat på maxxecu Street och det finns inte någon dedikerad utgång för det men det finns ett antal extra utgångar som kanske går att använda?!

Har mailat till maxxtuning och frågat det och lite annat så avvaktar svar därifrån.

 

Angående fråga 2: Såklart :blush: tänkte inte på det. Finns ju faktiskt en sensor av något slag på termostathuset! det borde ju vara för tempen :tongue:

fråga 3: Som du säger är det inte så kritiskt, löser det sen.

Fråga 4 & 5 har jag skickat med till maxxtuning.

 

Jag fortsätter rita elschema på det jag vet hur det ska vara och förhoppningsvis tar det inte så länge innan nästa uppdatering!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hejsan alla, hoppas ni har en bra sommar även fast vädret kunde varit bättre. 

Ska till veckan påbörja min semester och tänkte då försöka tillbringa några dagar i garaget iaf. Håller ju på med elen nu och har dragit lite kabel men har inga kontakter. 

Har ni några tips på lämpliga kontaktstycken? Gärna vädertåliga då jag misstänker att fukt kan vara ett litet problem.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja nu har det kanske gått tillräckligt lång tid för att få uppdatera i tråden igen :shifty:

Skämt åsido har jag inte gjort mycket all sedan förra uppdateringen men insett att till nästa höst går första sfro-besiktningen ut och jag tänkte att jag skulle försöka hinna få den reggad innan dess. Inte säker på att det går. Har ju dragit på mig andra projekt också i och med husköp med en hel del renovering som ska till.

Men iaf håller nu på lite smått med att försöka göra färdigt eldragningen och har listat ut hur jag ska göra det mesta förutom en sak. Hur har ni andra gjort med huvudsäkring? antar att det är bra att ha (vet inte hur jag ska ställa den här frågan så att ni förstår så bifogar en bild också). 

Jag har en huvudbrytare(FIA modell) och till den går jag från batteriet. Från den går jag till startmotor, generator men även ut till alla andra förbrukare. Ska jag sätta en säkring så att den sitter innan huvudbrytaren eller ska jag sätta "huvudsäkringar" innan förbrukarna?

Sätter jag innan huvudbrytaren så säkrar jag ju startmotorn och det är kanske nödvändigt eller inte?! Borde ju isåfall bli en ganska krallig säkring.

 

test_startrelän_2.png

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hittade sådana här diagram; https://theelectricaldepot.com/pdf/littlefuse/midi fuses.pdf

150A tar ca 300A i 5 sekunder

Jag bygger med ett 20A varley red top som har en cca på 185A, jag har för mig att cca är kortslutet i 5 sekunder.

Därav köpte jag en midival 150, har inte monterat ännu så tiden får utvisa om det var rätt tänkt. Annars tycker jag att om du ser huvudsäkring mest som ett katastrofskyd så är din placering vettnig

köper du storleken upp (maxival) kan du ju köpa ett antal olika stora säkringar (100-300A?) och öka om du eldar under normal användning.

/T

Link to comment
Share on other sites

Tack Torbjörn

Ska kolla om jag kan hitta någon sådan som passar 👍

Har ju tänkt det som ett katastrofskydd, tror inte att dom Amp- värdena jag skrivit kommer vara den normala strömförbrukningen utan det är ungefärliga maxvärden och att alla förbrukare drar sitt max är väl inte jättevanligt?!. Troligare det är någon kabel som skavt mot metall och kortslutit mot jord.

Jag har ett odyssey pc625 och vad jag fått fram ligger den på 200a i cca.

Ritningen ovanför är inte heller helt korrekt ritad, den har ändrats lite sedan igår :prop:

Ska försöka fixa någon bild på hur långt jag kommit(inte så långt), det är ju lite roligare med bilder.

 

Gott nytt år! :smile:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Kenneth 

det var lite det jag undrade, om jag skulle sätta säkringen innan huvudbrytaren eller innan förbrukarna, efter huvudbrytaren (jag räknade inte startmotorn som en förbrukare, kanske borde gjort det!). Men var överlag ganska otydlig i mitt inlägg och ritade bild. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...