Jump to content

Hur tätt måste det vara mellan motorrum och "kupé"?


Rikard Larsson

Recommended Posts

Har lyckats få halva pedalstället ivägen för där det är lämpligast att sätta torpedväggen. Om det måste vara 100 % tätt blir det många delar och täckplåtar eftersom huvudcylindrarna för broms och koppling kommer att hamna mitt i torpedväggen.

Så, hur noga är det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har glipor och glapp mellan de två och fick ingen anmärkning.

Värre är det väl om du skall ha kupé då avgaser kan tränga in i kupén och ha ihjäl dig, risken är obefintlig på våra öppna bilar då det inte finns ett tillsluten kupé.

Link to comment
Share on other sites

Det var så jag tänkte lite också, men ibland finns det ju regler som gäller alla bilar även om de är helt opassande för våra specialare.

Ungefär som att man tydligen får reklam från företag om underredsbehandling och stöldmärkning av fönsterrutorna när man registrerar bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Min har varit väldigt öppen och ingen besiktningsman har nånsin sagt något, dock har jag själv irriterat mig på att det kommer in väldigt varm luft där då man kör. Värst är det då man startar efter att ha stannat till. Min bil kokte rätt ofta i början och då kom det ibland in lite vatten där vilket inte var någon njutning... OBS! jag hade även en glasfibervägg mellan pedalstället och expansionskrlet som inte är med på bilden just för att skydda mot kylvattnet.

2206_2011-08-23-s-dsc00363.jpg

Så efter lite plåtbockning och klippande blev det såhär:

2206_2011-08-23-s-dsc00420.jpg

Det blev en enorm skillnad ..

PS: Tänk på vad som skulle hända om du får en förgasarbrand eller nåt sånt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lyfter denna tråd lite då jag inte direkt kan hitta något i SFRO:S bygghandbok om detta. Någon som fått anmärkningar på stora luckor eller små glipor? Det mesta går ju enkelt att fixa med täckplåtar. Självbevarelsedriften (och erfarenhet från motorbrand, dålig bränsleslang) gör att jag vill ha någorlunda tätt, men varmluft är skönt.

Och eftersom jag skjutit på färdigställandet i två år så vill jag helst slippa att vakuumtäta allt så jag hinner bli färdig i tid till Kinnekulle i år.... Jocke lovade att hemsöka mig om jag inte dyker upp. Iofs har jag bott 14 dagar på ett hemsökt turisthotell utan bieffekter i nästan nordligaste nord Norge, så det ska bli bra med sällskap igen prop.gif

Gick in 01:55 i morse. Midsommarfirandet uteblev Bigtime.. Men det blir bra tror jag.

Christer J från Bilverkstan.

Det är ingen överdrift, Jag åkte hit på trehjuling när jag var liten, slalom mellan mittlinjerna då det var RV 60, numera RV 50, utanför. Men det gick bra. Har varit här 1/3 av mitt liv. Och ökande.. Nu bor jag 14 meter ifrån blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har luftigt kanske till och med ordentligt luftigt mellan motorrum och cockpit och inga synpunkter i någon besiktning.

Fast svaret är det gamla vanliga, är man osäker så är det bäst att fråga besiktningsorganen eller annars är det att inte fråga och se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På min gamla tiger var pedalstället helt öppet emot motorrummet. På Dolly har jag något hål.

Så det är nog inga problem om du täcker efter bästa förmåga, men för en dialog om förbättringar med SFRO-representanten om han slår ner på det.

Link to comment
Share on other sites

Colin Chapman removed a paper map from the wall of the shop, spray painted it with some kind of aluminized paint and proceeded to install it as the firewall on the race car. Race officials would not let the car run, but only after Chapman tried for hours to convince them that paper was not flammable.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...