Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Alla snygga lösningar på allting i allas bilder får mej att alltid få nya "göraom" tankar och ideér!

Bara instrumentbrädan blev 3 (tre!) modeller.

Antas

Göraommästare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skönt med en påskhelg med enbart skitväder. Stor risk annars att man måste göra "nytta" i trädgården. :prop:

Har hunnit koppla in all el och testat den. Allt funkar. :blink:

Bränsleledningarna är framdragna och jag kommer inte att få problem med för varm soppa.

kall_soppa.jpg

Hittade en Bosch bränsletrycksregulator från en Alfa 75 i en av alla "bra å ha"-lådor. Tror den blir helt perfekt då den har två utgångar. Ska koppla in en mätare i utgång två.

Har också hunnit polera en massa plåtar och lackat en hel hög smådelar. Sånt jobb som man annars bara går och drar sig för, men nu är det fixat och därför får påskhelgen räknas som helt perfekt, inklusive vädret.

Imorgon kommer mina Protechdämpare om inte budfirman kör vilse.

Link to comment
Share on other sites

Fick mina Protech idag.

Dämparna fram passade utan krusiduller.

protech_fram.jpg

Ska försöka att INTE pilla för mycket på de där rattarna. Kan bli hur konstigt som helst. :bbbbbb

Bak är de bara provisoriskt monterade.

protech_bak.jpg

Måste fila lite på bakaxelfästet och lite på övre fästet också.

Fick dit bränsletrycksregulatorn som nu är utrustad med mätare tack vare Hydroscand.

btr.jpg

Känner mig som deras bästa kund för tillfället. Det kostar att sticka in huvet i deras butik, men de har minsann bra grejer.

Soppaledningarna är dragna nu. Fattas bara en sladd till soppapumpen och ett fäste till TPS:en, sen är det dags att boka in Farbror Kenneth.

Sorin lovade komma förbi med sin Megasquirt-mapp så jag har nåt att starta upp med. :thumbsup:

Tur man håller på med en hobby där alla är så himla hjälpsamma. :wub: :notworthy:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Tja

Är framdämparna specade speciellt för "liggandes"?

H

mycket snyggt bygge - ibland funderar man på vad man sysslar med - kan inte säga att självförtroende ökar men det är kul att följa bygget

jag är imponerad

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hade bilen ute i solen idag.

utomhus.jpg

Ser ganska trevligt ut.

Så här ska panelen vara ända tills jag kört av vägen efter att ha blivit bländad när solen skiner bakifrån.

panelen_utomhus.jpg

Inte praktiskt men jag gillar det.

OJ! Ett rymdskepp?

framifran.jpg

Kopplade in Megasquirten till datorn och kunde konstatera att allting verkar funka.

Ska bara klura ut hur allt ska konfigureras innan tändspolar och spridare kopplas in.

Hällde i motorolja och körde upp oljetryck, samt fyllde kylsystemet idag och nu är det löjligt nära uppstart.

Tjohoo!

Link to comment
Share on other sites

nd.jpg

Den här driver mig till vansinne.

Idag tillverkade jag en ful-ljuddämpare så bilen kunde startas utan att grannarna får spel.

Startade upp bilen och hörde att något burrade och lät allmänt konstigt. Lokaliserade ljudet till generatorn och kände på den. Den var rejält varm.

Stängde av och lossade sladden till laddningslampan så att den inte kunde fälta. Då blev den tyst.

Satte tillbaks sladden, kopplade på en voltmeter och startade bilen igen.

Fortfarande ett rejält "burr" från generatorn som tydligen jobbade HÅRT, men inget hände med spänningen. :unsure:

Vad håller generatorn på med?

Jag vet att Nippondenso-generatorer kan vara knepiga att få ordning på, men detta är ju löjligt.

Dessutom konstaterade jag att det inte finns en enda kontakt som tänder laddningslampan ordentligt. Den man "ska" använda får bara laddningslampan att glöda lite svagt.

Jag tog fram en gammal Boschgenerator och kollade hur den betedde sig och den tänder laddningslampan precis som den ska.

Någon som råkat ut för något liknande?

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Jag har lika generator som dig - kolla denna länk http://westfield-world.com/daihatsu_alternator.html

kenneth

Den har jag läst och testat båda varianterna.

Funkar din laddningslampa?

Vilken variant har du använt? Han säger att båda ska funka men att han själv bara fått ordning på den ena och det var den jag hade när generatorn blev varm.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min ND generator utan laddlampa. Hade en voltmätare istället (fick ge plats åt FIA huvudbrytaren efter ett tag...)

Jaha?

Hur får du den att börja ladda då? Den måste ju fälta.

Till saken hör att jag även har en ND av den andra typen med bara två anslutningar, men den tänder inte heller laddningslampan. Skumma generatorer det där. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min ND generator utan laddlampa. Hade en voltmätare istället (fick ge plats åt FIA huvudbrytaren efter ett tag...)

jag kör med laddningslampa och det fungerar - så här har jag skrivit i min förklaring till hur jag har dragit "det finns en tjock kabel - den går via startmotorn till batterifrånskiljaren till batteriet. Utöver detta finns två anslutningar (3 stift finns på generatorn varav ett av dessa är "dummy". Den ena går till tändningslåset till det återfjädrande läget se avsnitt tändningslås punkt 4, den andra kabeln går til den orangefärgade kontrollampan på instrumentbrädan"

Tror att jag har läst att det inte skall ha någon betydelse vilket stift man kopplar till kontrollampan eller vilket stift som man kopplar spänning till - skall fungera i bägge fallen

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

S = Sense anslutningen ska till B+ för att känna ev spänningsfall till batteriet och ska kompensera för det

IG = Ignition anslutningen ska till 15, alltså tändnings +

L = Lamp ska till lampan som kopplas från 15 i serie med lampan till L i en från chassi isolerad lamphållare.

Inget konstigt eller mystiskt med ND generatorer.

Link to comment
Share on other sites

jag kör med laddningslampa och det fungerar - så här har jag skrivit i min förklaring till hur jag har dragit "det finns en tjock kabel - den går via startmotorn till batterifrånskiljaren till batteriet. Utöver detta finns två anslutningar (3 stift finns på generatorn varav ett av dessa är "dummy". Den ena går till tändningslåset till det återfjädrande läget se avsnitt tändningslås punkt 4, den andra kabeln går til den orangefärgade kontrollampan på instrumentbrädan"

Tror att jag har läst att det inte skall ha någon betydelse vilket stift man kopplar till kontrollampan eller vilket stift som man kopplar spänning till - skall fungera i bägge fallen

kenneth

Då är det nåt skumt med min generator, eftersom laddningslampan inte tänds.

Ska köra till närmaste bilelektriker och be dem kolla generatorn. Förhoppningsvis imorgon.

Link to comment
Share on other sites

I brist på generator tändes ikväll flitens lampa. Det blev en massa nyttigt gjort.

Bältena som kom idag från Demon är nu monterade.

Såg att det kommit lite, lite sot vid ett av rören på grenrörsflänsen. Rev av det och hittade en minimal por. (Krävs inte mycket för att det ska pysa igenom.) Svetsade igen poren (inifrån) och monterade tillbaks röret.

Monterade bromspedal med tillhörande bromsvåg och cylindrar.

Skruvade fast en massa plåtar med skruvar som kom idag från Würth.

Monterade bakre nummerskylten med riktigt coola "Lite'n Boltz"-skruvar, som också kom idag. Skruvar som samtidigt är skyltbelysning. Det blir inte mer lightweight än så.

Väntar på bromsvätskebehållare från Merlin Motorsport. Får väl dit dem i veckan, hoppas jag, för till helgen ska bromsledningarna dras.

Med bromsar på plats och förhoppningsvis en fungerande generator ska det nog gå att ta en liten preimärtur ner till vändzonen. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Idag kom bromsvätekebehållarna och nu sitter de på plats.

Valde att mata från två separata behållare så det finns broms på minst en krets ifall det skulle läcka ut från den ena.

Funderar på hur man bäst gör av med den överflödiga biten på bältena.

Det blir mer än en meter över när bältena är injusterade. Klippa av och smälta ihop änden med ett strykjärn?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på hur man bäst gör av med den överflödiga biten på bältena.

Det blir mer än en meter över när bältena är injusterade. Klippa av och smälta ihop änden med ett strykjärn?

Har samma problem men att klippa av dom kan väl aldrig vara OK (om någon ser vad som är gjort) men även hur blir säkerheten för jag antar att du inte tänker göra några krocktester ;)

Link to comment
Share on other sites

Har samma problem men att klippa av dom kan väl aldrig vara OK (om någon ser vad som är gjort) men även hur blir säkerheten för jag antar att du inte tänker göra några krocktester ;)

Hur tänker du?

Att klippa av en bit som sitter utanför den aktiva delen av bältet är likvärdigt med att såga av en skruv som är för lång.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Hur tänker du?

Att klippa av en bit som sitter utanför den aktiva delen av bältet är likvärdigt med att såga av en skruv som är för lång.

klipp av bälterna om dom är för långa.

Tror inte nån bryr sig om om ni har nån halvmeter avklippt bälte i garaget.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Börjar nog med att dra ihop överblivet bälte till en tight rulle och syr ihop den med kevlartråd.

Har fått veta av el-snubben att min diodbrygga var kaputt. Inte dioderna utan själva diodbryggan. ("Ovanligt" var hans kommentar.)

Ska bli kul att se exakt vad han menar med att den var kaputt.

Ny diodbrygga ska monteras imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Börjar nog med att dra ihop överblivet bälte till en tight rulle och syr ihop den med kevlartråd.

Har fått veta av el-snubben att min diodbrygga var kaputt. Inte dioderna utan själva diodbryggan. ("Ovanligt" var hans kommentar.)

Ska bli kul att se exakt vad han menar med att den var kaputt.

Ny diodbrygga ska monteras imorgon.

Sitter 6 st dioder i det som kallas diodbryggan inkl kylflänsen 3+ & 3- dioder. Dom blir ofta lite stressade på gatbilar dom små 40-45A generatorerna, så det gäller att ha lite koll på hur mycket ström allting drar. Vissa kan vara på 30-35A också så det kan vara ide att kolla upp numren.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker du?

Att klippa av en bit som sitter utanför den aktiva delen av bältet är likvärdigt med att såga av en skruv som är för lång.

Mitt bälte är 3-punkts och har ingen icke-aktiv del men börjar misstänka att du menar 4/5/6-punktsbälten eller?

Link to comment
Share on other sites

Nu är generatorn monterad och den fungerar alldeles perfekt.

Det var inte diodbryggan, trots att allt tydde på det. Det var kortslutning i regulatorn vilket elektrikern inte sett innan på en Denso. Han har hållt på väldigt länge och vet vad han pratar om.

Nåja. Ovanliga bilar ska ha ovanliga fel. :prop:

Bilen är nu varmkörd och min sura granne är upprörd. Trots besiktningsljuddämpare.

Link to comment
Share on other sites

grattis ! skönt att du hittade felet på generatorn :racesmile:

Tack, men det var inte jag som hittade felet. Det var Dules El i Arlöv.

Dock var jag smart nog att inse mina begränsnigar då alla mina mätningar bara gjorde mig konfunderad. När man nått sin gräns är det dags att koppla in proffs. Inte innan.

Enligt min granne håller jag på med professionell verksamhet i mitt villagarage och nu ska han koppla in myndigheterna för att få slut på det.

"Det tar jag som en komplimang." var min enda kommentar.

Till saken hör att jag aldrig har kompressorn igång, bankar på plåtbitar eller kör vinkelslip efter 20:00, bara för att visa hänsyn.

Där fick man för att man anstränger sig. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Du är inte den enda som har trångsynta grannar förra året fick vi ett brev från kommunen med klagomål från någon granne.

"Det pågick privat bilverkstad med tomgångs körning och tvätt av bilar och motorcycklar på gatan samt billackering"

Kan tilläggas att alla grannar tvättar sina bilar på gatan samt att jag lackat 2 bilar i garaget under de 20 år vi bott här.

Gick runt till alla och frågade om det var de som ringt kommunen men ingen sa att det var de som gjort det.

Har dock mina misstankar. (en del grannar hade samma misstankar som jag)

Stå på dig. Det är ju "bara" en hobby.

Link to comment
Share on other sites

Puh, det finns grannar av alla sorter!

En av våra grannar låg i fejd med alla övriga. Han förföljde grannar när dom körde bil - inte bara i kvarteret. Grannen mittemot, en snäll pensionär som alla älskade, skottade han igen dörr och brevlåda en natt för. Till saken hör att pensionären hade svåra hjärtbesvär. Jag och sönerna snöröjde åt pensionären under massor av år eftersom han inte klarade det själv. Min hustru är socionom och van att hantera personer som den besvärlige grannen, själv hade jag en juridisk syn på honom. Många var mer eller mindre rädda för honom eftersom han hade en benägenhet att ta till våld. Pga hustruns och mitt yrke var vi inte "rädda" för honom vilket gjorde honom ännu mera hatisk eftersom han inte rådde på oss. Han hade även fått för sej att pensionären hade satt upp sensorer för att varna för honom. Till saken hör också att han anklagade oss för att ha satt upp elektronisk övervakningsutrustning och den var så väl dold att den inte gick att se. Denne granne har nu byggt ett hus ute i skogen som han har ingärdat med ett högt plank! När den besvärlige flyttade arrangerade en familj en sjuhelve...kräftskiva!

Övriga grannar är fantastiska, de har alla bidragit till bilbygget. En är rörmokare - han kom med säckar med rör och rörkrökar som har blivit grenrör (2 st) och störtbåge mm. En annan granne är yrkesmålare, han sprutlackerade "rörhögen". Grannen bakom oss har snickerimaskiner i garaget, där gjorde jag alla trädetaljer till inredningen - inget snack om att sopa upp allt spån, den servicen bistod han gärna med när det finns en bilfabrikör på gatan!

En barnfamilj sparade alla barnmatsburkar, perfekta att tvätta penslar i och till blandning av små mängder härdfärg. En familj, fadern är JAS Gripen mekaniker, tänker fixa positionsljus från Gripen som går att konvertera till parkeringsljus. Häftigt med parkeringsljus (knappast med "rätt märkning, men ändå!)från JAS Gripen!!!!

För att inte tala om alla som har burit, skjutit på, dragit, hållit fast, baxat och burit.

Bra grannar är guld värda, här är ungar, hundar, svärmödrar och liknande löskerfolk, mormödrar mm välkomna med glädje i alla hus. Kvarterets barn är allas barn!

För oss är det självklart att jag är kvarterets svets och mek kombinerat med juridisk rådgivning.

Jag blir bedrövad när jag läser om dina besvär med grannen. Vår fd granne var och är psykiskt sjuk (samtal med hans hustru) men det innebär inte att övriga måste stå ut med trakasserier.

Detta var lördagsmorgonens interna filosofiska resonemang.

Antas

Kvarterets gräsklippare och snöröjare (när apparaten fungerar!)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Enligt min granne håller jag på med professionell verksamhet i mitt villagarage och nu ska han koppla in myndigheterna för att få slut på det.

"Det tar jag som en komplimang." var min enda kommentar.

Till saken hör att jag aldrig har kompressorn igång, bankar på plåtbitar eller kör vinkelslip efter 20:00, bara för att visa hänsyn.

Där fick man för att man anstränger sig. :blink:

Tråkigt med grannar ibland.. Minns en granngubbe vid vår sommarstuga, han klagade alltid högljutt på mopeder som kom och åkte emellanåt, men själv började han alltid fredagskvällarna när dom kom med att klippa gräs från 19-21.. Vissa ser inte sina egna brister.

Link to comment
Share on other sites

Såna finns tyvärr överallt och oftast bottnar det i att de själva inte är lyckliga i livet och känner ingen glädje med andra.

Jag har en granne på gatan som är gnällig men övriga är bra.

Den gnällige hälsar knappt på någon på gatan och kör gräsklippare vilka tider som helst på dygnet och kör bensindriven häcksax från tidig morgon till sen kväll när det är häckklippning.

Och tror han bestämmer var på gatan gäster ska parkera. Tror att gatan utanför hans hus och mittemot är hans så där får ingen stå.

Men jag struntar i såna för de mår mest dåligt själva. Jag låtsar att jag inte hör honom.

Link to comment
Share on other sites

Tack. Alla svar känns som bra support mitt i eländet.

Till saken hör att han och hans fru upprepade gånger bett om hjälp med deras dator och då har jag suttit i timmar och plockat bort virus, uppdaterat Windows och lagt in fungerande antivirusprogram.

Har också hjälpt dem flytta runt ett jävla tungt kassaskåp och andra tunga grejer när de renoverat sitt hus. Han har själv knackat på och bett om hjälp. Jag har alltid ställt upp eftersom normala människor hjälper varandra.

Han sa för några år sedan att en av våra björkar skuggade hans tomt så han fick mossa på gräsmattan. Då sa jag att han gärna fick såga ner den, samt behålla veden. (Han har egen motorsåg och kamin i huset.)

Inget av detta är såklart värt någonting när man är så lusfräck att man startar sin bil på sin egen uppfart. :busted_cop

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Idag har vi dragit bromsledningar.

Kostade en halv förmögenhet men blev hysteriskt porrigt. :prop: Saknar en 45-graders vinkel som ska hämtas imorgon. Sen är det bara att fylla på ATE Super Blue Racing och lufta.

Listan över grejer som är kvar att göra blir kortare och kortare.

Med lite tur kommer kolfiberljuddämparen nu i veckan. Väldigt spänd på att se finishen på den.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ett fungerande bromssystem. :)

Returnerade lambdamätaren idag, den bara tvärdog. :unsure: HqTec skickar en ny när de fått min i retur.

Hade planer på att köra TunerStudio och låta den mappa sig själv, men det får alltså vänta. :(

Link to comment
Share on other sites

Du stormar framåt Peter. :) :thumbsup:

Stormar så gott det går men väntar på ett ljuddämparkit som det gått troll i.

Först tog det nästan en månad för slöfockarna att skicka grejerna och nu har paketet fastnat i någon "international hub". :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från de senaste dagarnas meck.

Så här ser den fina, svindyra, bromsslangen ut.

bromsslang.jpg

Gömde bromskontakten i kardantunneln för att hålla motorrummet så "cleant" som möjligt.

bromskontakt.jpg

Här samsas alla kablar samt bromsslangen.

eldragning.jpg

Läge att stöka till det lite? (Blir nästan för prydligt.)

Har fått på plåtarna som ska hålla fast karossen.

blank_sida.jpg

Råkade visst polera dem lite. :whistling:

blank_sida2.jpg

Hittade en knopp som jag fick vid ett studiebesök på en plastfabrik för väldigt många år sedan. Tänkte att den kunde väl passa som växelspaksknopp. Blev dubbelt förvånad.

Förvåning 1: Hittade den efter att ha sparat den i 20 år.

Förvåning 2: Det var EXAKT rätt gänga. :o

vxlknopp.jpg

Förmodligen det enda på hela bilen som är "locost". :huh:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...