Jump to content

rickepumpen

Forumdeltagare
  • Content count

    79
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About rickepumpen

  • Rank
    Nykomling
  • Birthday 01/17/67

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Richard Johansson
  • Ort
    Klippan
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Apple ljuddämpare

    Generellt sett är ovala alltid mer effektiva för att de har större volym som dämpar och ofta en annorlunda konstruktion inuti. Apple är mycket duktiga på ljuddämpare men min åsikt är att oval alltid vinner över rund när det gäller att ta ner ljudnivån. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  2. Getrag 245

    Fick med en Getrag 245 i en affär jag gjorde för ett tag sen. Den har suttit i en BMW E21 och är en dogleg med mätardrivning. När jag hämtade den hette det att det var den vanliga med överväxel på femman och jag började planera slutväxel efter det. Med en högvarvig pug xu10j4 och 4.11 i slutväxeln skulle bilen teoretiskt kunna toppa 230 på en riktigt snabb bana. Lite missräkning i det hela blev det när jag började titta på vad det egentligen var jag hade fått med mig hem. Det är en close ratio med 1:1 på femman och då har man helt plötsligt en bil som garanterat inte gör mer än 190 om jag inte byter slutväxel. Det är ju roligt på knixiga banor som Knutstorp men om jag kommer till Mantorp studsar jag mot varvtalsstoppet på den långa rakan och det är ju inte bra. Så vad är då mitt problem kan man undra? Ska jag bara skaffa en slutväxel till för snabba banor eller sälja lådan och skaffa en annan med överväxel på femman? Eftersom den har ett värde kan den bekosta en Aisin az6 låda istället. 6 är alltid roligare än 5... Skickat från min iPhone med Tapatalk
  3. Modsport

    Haha, jag ville inte säga det rakt ut om rejsa men det var precis vad jag menade Morty! Clint Eastwoods citat är klockrent där: opinions are like assholes, everybody's got one! Nog om detta, jag tar kontakt med en representant för modsport och frågar där. Richard
  4. Modsport

    Inte för att vara negativ mot vissa forum men Locost trivs jag mycket bättre med jämfört med rejsa.. En Locost byggd enbart för racing behöver inte vara tvåsitsig tycker jag, titta på Seven-racing från England. Där är alla bilarna ensitsiga och passagerarutrymmet är övertäckt med antingen vinyl eller plast. Min tanke med att ställa frågan här var att det finns ju ett par stycken Locost som kör eller har kört i den klassen och med lite tur hade jag fått en åsikt från någon som har varit med och vet vad som inte får göras och tvärtom. Richard
  5. Modsport

    Har läst igenom reglemente för modsport och är lite fundersam på ett par saker. Att man inte ska ha batteri, bränsletank och oljetank till motorn i sittbrunnen hänger jag med på. Men om man då tar bort passagerarsätet och gör en längsgående brandvägg + att man täcker över sittbrunnen som inte används så att bilen är rent ensitsig, är det då ok att sätta tankar och batteri i utrymmet som inte används längre? Den kommer ju att påminna starkt om en Clubman men med tanke på ekipagen i modsport är det kanske inte allvarligt. Är ju mest ute efter att ha en bra placering av grejorna för rent praktiskt spelar det ingen roll körmässigt för mig. Totalt okänslig i min körstil för såna petitesser som viktbalans.. Richard
  6. Jaguar XJ6 3,4 -75

    Nix, ingen byggtråd.. Började på en Locost med v6 men när SFRO-mannen tyckte att min ram var för klen ( den ÄR klen ) kastade jag allt åt sidan och köpte en längd 100x50x3mm profil och gjorde en ram. Samtidigt behövde en vän bli av med sin XJ6 i trädgården så det blev ett byte mot en borrmaskin. Bra byte tyckte jag för jag sålde lite lösa grejor och låg på plus helt plötsligt. Härdplastteknik i Dössjebro sålde kaross och nos till mig och karossen är både längre och bredare än en traditionell balja för jag vill få plats i den. Eftersom jag har typ 8 bilar där alla vill ha uppmärksamhet och ett garage under renovering ( 200m2 golvyta ) tar allt lite tid så jag har inga planer på att ha den färdig närmsta åren.
  7. Jaguar XJ6 3,4 -75

    Kul projekt. Själv bytte jag en borrmaskin mot en serie 3 med samma motor som du har. Byggde en T-23 hotrod med jaggans fram och bakvagn och nu är den snart fungerande också. Jaggan körde jag lite med också innan jag skrotade den så den fungerade bra. Att jag använde framvagnen var lite lathet och lite planering för det blir tracknose på den och jag kommer att klä in framvagnen på brittiskt 30-tals vis. Om man har sett Glenn Billqvists bil Il Drago Ruggente förstår man åt vilket håll jag drar designen. En annan eftergift åt det brittiska är högerstyrt.. Köpte en Getrag 265 från en XJ40 komplett med svänghjul och koppling för en spottstyver men den hamnar nog bakom min V12 i XJ-S. Richard
  8. Körtillfällen

    Tack för svaren Christer och Jari! Det lilla jag har tittat på körningar på andra banor så verkar gatreggade ha det lättare med körningar vilket inte är så konstigt egentligen. Har tittat på Sturup och där är körningar nästan varje helg över sommaren. En våt dröm är Nurburgring men det är olösligt om man ska köpa in sig när klubbar hyr banan för en dag. Har sett priser på 10000kr för att få vara med och då ska man dessutom både dit och hem. Där har gatreggat en klar fördel med turistkörningarna.. Sen å andra sidan, hur ofta är man i Tyskland med leksaken? Lite måste man ju drömma ibland. :-) Svenska banor är det som gäller så har nån mer något förslag på körningar? Richard
  9. Körtillfällen

    Om man har en locost byggd för racing ( modsport ) vad har man då för möjligheter till körning förutom tävlingarna? Jag är medlem i Hyllinge ms så träningsdagarna där är självklara men sen då om man vill köra mer? Trackday är väl bara för gatreggat precis som time attack? Andra banor och klubbar än Knutstorp har jag faktiskt ingen koll på hur de gör så lite information kanske? Richard
  10. Val av bakaxel

    Legacy 90-talare, ingen märkvärdig modell faktiskt. Jag är inte vän med kameran så tyvärr har jag ingen bild att visa just nu men bilder på hur bakaxeln ser ut från början finns på nätet och sen är det bara lite fantasi för att se hur man löser det. Rotera spindlarna ett halvt varv så att fästet för fjäderbenet pekar ner i stället för upp och sen gör man De Dion-röret och fäster i fjäderbensfästena på spindlarna. Efter det är det bara att tillverka en trelänks upphängning med två undre bärarmar och en övre i mitten. Wattslänk eller Mumford fixar rörelser i sidled. Som sagt inget märkvärdigt egentligen.. Richard
  11. Val av bakaxel

    Jag använder spindeln som följer med axeln. Sitter fjäderben bak på den bilen så det är inga problem att fästa det tvärgående röret i spindlarna.. Enkel lösning och i sann Locostanda! Richard
  12. Val av bakaxel

    Lada-axeln från personbilarna är trevlig med sina bromstrummor i aluminium men inte så vanlig längre. De Dion gör jag en egen av en bakaxel från Subaru. Får visserligen korta in drivaxlarna för att den är för bred men det går alltid att fixa. Relativt enkelt att göra den typen av bakvagn och då har man mycket mer att välja på när man är på skroten. Att jag tog just Subaru var bara en slump för att den råkade ha lämplig utväxling och såg lättanvänd ut.
  13. Torrsump eller inte

    Det är samma tankar som jag har, antingen baffla tråget tills oljetrycket inte försvinner eller torrsump. Eftersom jag tillverkar nästan allt själv har jag redan funderat ut hur jag ska göra oljetank och sugpumpen i sann Locostanda. Inte mycket pengar utan mest arbete...
  14. Torrsump eller inte

    Hej alla! En sak jag funderade på var hur nödvändigt det är med torrsump på motorn egentligen.. Förutsättningarna är: bokchassie med en pug XU10J4 och slicks alternativt R-däck som bara är till för bana med andra ord en ren racer. Påfrestningarna blir mycket högre än en gatbil så därför är frågan om det räcker att baffla tråget eller om man ska dra ner byxorna ordentligt Och satsa på torrsump direkt. Trist att upptäcka att oljetrycket försvinner i kurvorna bara för att man snålade. Jag vet att en del av er har torrsump på era bilar så lite åsikter är välkommet! :-) Richard
  15. Reverse trike bygge! frågor framvagn....

    Ta en titt på Blackjack Zero! Brittiskt bygge med luftkyld VW-motor och växellåda fram, Golf spindlar och drivaxlar mm. Ett kul bygge som går att kopiera till stor del om man vill göra det enkelt för sig. VW-motor är väl inte det mest spännande att använda men det finns adaptrar till andra motorer.. Richard
×