Jump to content

vedde

Ledningen
  • Content count

    2361
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    65

vedde last won the day on January 18

vedde had the most liked content!

Community Reputation

159 Excellent

About vedde

  • Rank
    #KändfrånTV
  • Birthday 08/13/1969

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Uppsala
  • Interests
    Locost, Ducce

Profile Fields

  • Namn
    Fredrik Engzell
  • Ort
    Uppsala
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

18626 profile views
  1. Då hoppas vi att det inte kommer mer än det som står idag med kravet att det liknar en gammal bil så vi kan testa det. Jag ser till att ha min klar för ny reg besiktning till Maj så testar vi. Kan inte bli sämre än det är idag bara bättre. Jag vet en bilprovning som gillar bilbyggare och med bra argumentation utifrån texter ovan kan det nog gå och skapa prejudikat. /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  2. Det tycker jag att det gör för det står: "När du bygger ditt eget fordon behöver du göra byggbesiktningar under arbetets gång. Byggbesiktningar utförs av Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) eller organisationen Teknisk Support Till Amatörbyggare (TESTA). När fordonet är klart gör de en slutbesiktning av fordonet och utfärdar ett intyg. Det intyget tar du sedan med dig till ett besiktningsföretag där du gör en registreringsbesiktning. En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet betraktas som nytt och då undantas fordonet från kravet på kontrollbesiktning. Alltså - om det i intyget på byggbesiktningen från SFRO står att fordonet efterliknar ett 50 år gammalt fordon och då skall bli undantaget från kravet på kontrollbesiktning - är det besiktningsföretagets plikt att följa detta och vid godkänd registreringsbesiktning blir bilen således befriat. Jag tycker att det framgår klart här i dessa sidor för våra bilar som registreringsbesiktigas att bli undantagna bara genom intyg från SFRO att de efterliknar ett 50 år gammalt fordon och används sällan eller sparsamt(inte köras på vintern och lite på sommaren) Tolkar jag fel? Tycker det framgår klart om man läser det som står när det kommer till våra bilar. Kanske inte hot rods och annat men våra bilar Super Sevens. /Vedde
  3. Ok vi får se om det klarnar, annars är jag först med att få det intyget av SFRO som sen besikningsorganet får ta ställning till. Här skall skapas prejudikat! [emoji16] /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  4. Min efterliknar en super 7 från 60- talet och tekniskt efterliknar den med en Ford motor som de också hade på 60-talet (Ford motor alltså). Det står inte att det skall vara gamla komponenter men det står efterliknar. Detta begrepp betyder ju olika saker för olika personer men jag har ju byggt den för att efterlikna en 60-tals Super 7 med Ford motor - ingen av komponenterna är från 60-talet för då vore det inte ett amatörbygge utan en veteranbil. Annars måste jag ju bygga med järnrör från 60-talet, papperslindade sladdar från 60-talet, asbest bromsbelägg och koppling från 60-talet, stolar, pedaler, lyktglas o s v. vilket ju verkar galet, så efterliknar måste ju innebära att komponenter kan vara nya men efterlikna sitt original i form och funktion. Nu gäller bara att hitta en besiktningsorganisation/man/kvinna som förstår detta och läser intyget från SFRO där de skriver detta som undantagsbeskrivning så borde saken vara biff! Eller har jag fel när jag läser det TS skriver? "Amatörbyggda fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats, som utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik." /Vedde
  5. Tack Gustaf Då är det väl bara för er att leva ert förslag så får TS utreda oklarheterna? Börja sätta alla amatörbyggen som besikningsfria. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  6. Då@Therealpinto om ni skriver att det efterliknar så måste de ta ställning? Om kraven är oklara bör ni i SFRO kunna göra det, och bör göra det för att få utlåtande. Jag kan vara försökskanin på mitt motorbyte och ny regbes. Skall tala med Ridderstolpe om det[emoji16] /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  7. Förlåt jag stavade fel, Gustaf Therealpinto skall det vara. Vet ni något nytt Gustaf? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  8. Hej Kanske Gustaf kan sprida lite ljus över detta: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/amatorbyggt-fordon/ Låter som det gäller alla våra bilar om de är amatörbyggda oavsett innehåll, råder lite förvirring på FB. Jag skall nyregga min med ny motor och bör då efter 20/5 bli besiktningsbefriad om jag läser texten rätt? /Vedde
  9. Hårt jobb men någon måste göra det. Jag och 120 damer på träningsresa. [emoji12] Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  10. Fan, trodde det var helgen innan, är på Rhodos och jobbar från den 5:e. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  11. Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Jo men jag har varit utomlands i 2 v och flyttar garage och hem och nu semester i 1v. Så jag räknar med våren 18. /Vedde
  12. Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Tanken klar(tack PeÅ) och vattenpumpen tät, nu stundar flytt till nytt garage i helgen för jag byter bostad och hyr garage utanför Uppsala. Lufta bromsarna så jag kan enklare få upp den på släpet. Sedan skall hela villan packas och sedan 2 veckor på Rhodos med jobbet. Sedan när jag kommer hem skall jag flytta in i nya lägenheten i Uppsala så November är nu nya målet på motorstart.
  13. Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Är i Italien men jag tror kylvattnet är tätt och väntar på tanken som skall svetsas lite grann. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  14. Hur gick det? Startade den?

     

    //Per

  15. Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Vaddå, alla har väl rätt att kitta sina bilar med snygga bling bling tillbehör, luftkyl och Bov är väl typiska såna tuffa saker. /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
×