Jump to content

postmanpat

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    131
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

postmanpat last won the day on January 6

postmanpat had the most liked content!

Community Reputation

21 Excellent

About postmanpat

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/24/1953

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Vara

Profile Fields

  • Namn
    Bengt Johansson
  • Ort
    Vara
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Bakskärmar, blinkersspak och shims

    upp
  2. Som sagt, kylfläkten går hela tiden, så fort jag drar på huvudströmmen så startar den. Även när jag har kopplat ur givaren. Motorn är en Zetec blacktop och styrningen MS2 extra med förinstallerad utgång för kylfläkt och uppmärkt i härvan. Kylfläkten körs via relä. Jag har kopplat så här: 85 från styrboxen, 87 till fläkt, el till säkring och sen ihopbyglat till 86 och 30. Jordat till ram ute vid fläkten. Inställningen i TunerStudio och i boxen. Fläkten skall gå på vid 92 och stänga av vid 88 grader, så vill jag ha det, men nu snurrar den hela tiden. Vad har jag gjort för fel? /bengt
  3. Rymligaste Seven bilen?

    Jag har förarsäte som går att flytta ca. 10cm. Underredet sitter på nedre ramrören. Passagerarsätet är fastmonterat. Stolarna är byggda i aluminium. Har även en Snap-off ratt, allt för att komma ner i bilen. Pedalstället bakåtflyttat. Är 178 cm lång men väger för mycket och är i pensionär = kroppen saknar smidighet. Chassit är McSorley 7+4. /bengt
  4. Bussningar till A armar

    Rallydesign.co.uk , superflex.co.uk , rallyshop.se mm. Så här gjorde jag: Hylsan som bussningen skall in i: Invändigt mått=32,1 mm, längd på hylsan=35mm, tjocklek=3mm Själva bussningen: hål för bult 12mm, inre rör längd=46mm, yttre rör längd=35,2mm Bussningens utvändiga diameter har jag inte koll på, allt sitter på bärarmarna och ingen i reserv. Bärarmarna sattes upp i hydraulpress, smörja, och pressa på. Bussningarna köpta på Skruvat, bult följde med. Bussningarna är för Volvo 850. Sen är det upp till dig om du vill åka "styvt" eller glasskörning med gummibussningar /bengt
  5. Bakskärmar, blinkersspak och shims

    Blinkers/Reglage spaken såld. Shims och skärmar kvar. /bengt
  6. Bränsletrycksregulator

    Söker en Malpassi Air 004 justerbar BTR linjär 1:1, gärna med 8mm slanganslutning /bengt 070-5430023 eller PM
  7. Jag har lite grejor till salu, om intresse finns PM eller ring 070/5430023 /bengt Shims i rostfritt EN1.4310, 12x18x0,5mm, 1,0mm, 1,5mm och 2,0mm 1:-/st + porto Blinkers/reglagespak 150:- + frakt. https://www.carbuildersolutions.com/uk/indicator-stalk-assembly-black Bakskärmar, aldrig monterade, bredd = 24cm, 1000:- + frakt
  8. Spindel

    Du har PM
  9. Remdragning Zetec

    Kär rulle har många namn: Kedjerulle, spännrulle, multiremhjul, löprulle osv. Finns nog hos alla reservdelsförsäljare. Skroten, men du vill väl ha ett hjul som inte gnäller. Mitt egna kommer från Ford Sierra. Egentillverkat fäste. Jag har dock ett problem med "ätning" av multiremmen då jag inte har fått till linjeringen. /bengt
  10. Infästning av Sierra/Scorpio diff

    Så här har jag gjort, "bokbilderna" har jag hämtat från Chris Gribbs byggbok. Diffen är stumt monterad, sen har jag satt dit ett fäste med samma bussning som till bärarmarna. Bilen är inte vägsatt ännu så hur det kommer att funka får framtiden utvisa. /bengt
  11. Drivaxelbekymmer

    Så här blev det, är en balansering eller kortning av drivaxlar. Välj själv. Mycket mäta, fundera och mäta och fundera igen, jag bestämde längden till måttet mellan medbringarna när axlarna är i våg mellan diffen och yttre medbringare. Svarva drivaxlarna i mitten av längden och 8 cm och längden som sen skall bort, i mitt fall 2,3 cm och 2,8 cm. Svarva av till angiven längd. 8 cm krymphylsa av svetsbart material. Tjocklek 5,5 mm. Borrat 10 mm i olika lägen, 3 hål på varje sida skarven. Drivaxlarna fick ligga i frysen och krympa. Krymphylsorna värmdes med induktionsvärmare tills de blev blåa, smart verktyg! Sen var det bara att släppa ner hylsan över drivaxeln till den svarvade kanten. Ingen press behövdes. Sen svets i hålen, ingen svetsning runt ändarna på hylsan då jag är rädd för sprickanvisningar. Här är resultatet monterat och klart, nu är det bara att hoppas det håller och att jag har mätt rätt, tiden får utvisa.
  12. Ursprungskontroll

    Du måste skicka in originalet, jag försökte med bevittnad kopia. Men det gillades inte. /bengt
  13. Spindel

    OK, kalla mig gärna Jesus. Jag har brotschen, men vill inte släppa den ifrån mig. Ni får gärna ta med era spindlar och brotscha hemma hos mig. Kanske nå´n trip neråt/uppåt Varaslätta? /bengt
  14. Drivaxelbekymmer

    Axlar från berrisford är intressanta, men dom är ju inte locost precis. De har en "flytande" del i varje ände på 8 cm vilket ju gör att axeln kan flytta på sig. Axelns längd mäts mellan bottnarna på medbringarna - 16 mm. Om jag fattar rätt så kan axeln komma att ligga emot nå´n av medbringarna. Kan det vara bra? http://berrisford.co.uk/index.php/driveshaft-information /bengt
  15. Drivaxelbekymmer

    Hej Nu har drivningen kraschat efter en kort, mycket kort provtur. Drivknuten på yttre vänster har gått av i kulhållaren så kulorna ligger i medbringaren och på garagegolvet. Det dröjer väl inte så länge innan högra sida har rasat den med. Det är CV/Lobroknutar både ute vid hjulet och inne vid diffen. Insticksaxel. Bakvagnen och drivningen är byggd efter Chris Gibbs boken, där kan med god vilja urskilja på en bild att han använder en diff från Sierra. Min diff kommer från en Scorpio och är 7". Jag skulle behöva kortare drivaxlar. Finns det några med 25 splines som går att korta eller som har ett mått av 455 och 500 mm? /bengt
×