Jump to content

postmanpat

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    135
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

postmanpat last won the day on April 24

postmanpat had the most liked content!

Community Reputation

25 Excellent

About postmanpat

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/24/1953

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Vara

Profile Fields

  • Namn
    Bengt Johansson
  • Ort
    Vara
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

3356 profile views
  1. 1. T#bias B#rndtson med vanliga brask lappen tröska 2. Fredrik Pousard 1 på grillningen 3. Kjell Andersson 1 på grillningen (ingen körning ) 4. Jari Kinnunen 1 på grillningen 5. Ingen körning, 1 på grillning (Per Westrin / Stinrew) 6. Anders Öhman 1. på grillningen 7. Anders Nilsson 1 på grillning 8. Herr. Cederblad. 1 på grillningen 9. Erik Jorpes - hinner inte till grillen tyvärr. Men kommer när tuppen galer på morgonen 10. Anders Karlqvist 1 på grillningen 11 Andreas Rauherz 1 på grillningen 12. Fredrik Vedde Engzell  0 på grillingen kommer på morgonen. 13. Bengt Johansson 1 på grillningen (ingen körning) 14. Roland Käll 1 på grillningen (ingen körning)
  2. postmanpat

    Mcsorley 442

    Jag har bakskärmar se: http://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13512-bakskärmar-blinkersspak-och-shims/ /bengt
  3. postmanpat

    Ingen återstyrning

    Jag får ingen återstyrning. Har Sierra spindlar med vridbar/ställbar svamp. Caster är vid mätning ca 7 grader. Styrstången kärvar inte i knutarna. Jag börjar tro att styrväxeln kärvar, den kommer från Ford Cortina och är kortad för att passa i geometrin. Jag behöver ha hjälp med kontroll av styrväxeln och framvagnen. Nå´n på forumet som kan hjälpa en vilsen bilbyggare? /bengt
  4. postmanpat

    SFRO2 för SHSC

    Nu är SFRO2 besiktningen gjord på min SHSC, byggd för att köpa glass och kanske lite bana. Några Fordar har fått släppa till donatordelar. Anmärkningarna var de väntade bla. högt ljud och veka skärmfästen. Svårast att få till blir återstyrningen. Det är alltid försent att börja bygga, min bil har tagit mig nästan 5 år för att komma så här långt. /bengt
  5. postmanpat

    Bakskärmar, blinkersspak och shims

    upp
  6. Som sagt, kylfläkten går hela tiden, så fort jag drar på huvudströmmen så startar den. Även när jag har kopplat ur givaren. Motorn är en Zetec blacktop och styrningen MS2 extra med förinstallerad utgång för kylfläkt och uppmärkt i härvan. Kylfläkten körs via relä. Jag har kopplat så här: 85 från styrboxen, 87 till fläkt, el till säkring och sen ihopbyglat till 86 och 30. Jordat till ram ute vid fläkten. Inställningen i TunerStudio och i boxen. Fläkten skall gå på vid 92 och stänga av vid 88 grader, så vill jag ha det, men nu snurrar den hela tiden. Vad har jag gjort för fel? /bengt
  7. postmanpat

    Rymligaste Seven bilen?

    Jag har förarsäte som går att flytta ca. 10cm. Underredet sitter på nedre ramrören. Passagerarsätet är fastmonterat. Stolarna är byggda i aluminium. Har även en Snap-off ratt, allt för att komma ner i bilen. Pedalstället bakåtflyttat. Är 178 cm lång men väger för mycket och är i pensionär = kroppen saknar smidighet. Chassit är McSorley 7+4. /bengt
  8. postmanpat

    Bussningar till A armar

    Rallydesign.co.uk , superflex.co.uk , rallyshop.se mm. Så här gjorde jag: Hylsan som bussningen skall in i: Invändigt mått=32,1 mm, längd på hylsan=35mm, tjocklek=3mm Själva bussningen: hål för bult 12mm, inre rör längd=46mm, yttre rör längd=35,2mm Bussningens utvändiga diameter har jag inte koll på, allt sitter på bärarmarna och ingen i reserv. Bärarmarna sattes upp i hydraulpress, smörja, och pressa på. Bussningarna köpta på Skruvat, bult följde med. Bussningarna är för Volvo 850. Sen är det upp till dig om du vill åka "styvt" eller glasskörning med gummibussningar /bengt
  9. postmanpat

    Bakskärmar, blinkersspak och shims

    Blinkers/Reglage spaken såld. Shims och skärmar kvar. /bengt
  10. postmanpat

    Bränsletrycksregulator

    Söker en Malpassi Air 004 justerbar BTR linjär 1:1, gärna med 8mm slanganslutning /bengt 070-5430023 eller PM
  11. Jag har lite grejor till salu, om intresse finns PM eller ring 070/5430023 /bengt Shims i rostfritt EN1.4310, 12x18x0,5mm, 1,0mm, 1,5mm och 2,0mm 1:-/st + porto Blinkers/reglagespak 150:- + frakt. https://www.carbuildersolutions.com/uk/indicator-stalk-assembly-black Bakskärmar, aldrig monterade, bredd = 24cm, 1000:- + frakt
  12. postmanpat

    Spindel

    Du har PM
  13. postmanpat

    Remdragning Zetec

    Kär rulle har många namn: Kedjerulle, spännrulle, multiremhjul, löprulle osv. Finns nog hos alla reservdelsförsäljare. Skroten, men du vill väl ha ett hjul som inte gnäller. Mitt egna kommer från Ford Sierra. Egentillverkat fäste. Jag har dock ett problem med "ätning" av multiremmen då jag inte har fått till linjeringen. /bengt
  14. postmanpat

    Infästning av Sierra/Scorpio diff

    Så här har jag gjort, "bokbilderna" har jag hämtat från Chris Gribbs byggbok. Diffen är stumt monterad, sen har jag satt dit ett fäste med samma bussning som till bärarmarna. Bilen är inte vägsatt ännu så hur det kommer att funka får framtiden utvisa. /bengt
  15. postmanpat

    Drivaxelbekymmer

    Så här blev det, är en balansering eller kortning av drivaxlar. Välj själv. Mycket mäta, fundera och mäta och fundera igen, jag bestämde längden till måttet mellan medbringarna när axlarna är i våg mellan diffen och yttre medbringare. Svarva drivaxlarna i mitten av längden och 8 cm och längden som sen skall bort, i mitt fall 2,3 cm och 2,8 cm. Svarva av till angiven längd. 8 cm krymphylsa av svetsbart material. Tjocklek 5,5 mm. Borrat 10 mm i olika lägen, 3 hål på varje sida skarven. Drivaxlarna fick ligga i frysen och krympa. Krymphylsorna värmdes med induktionsvärmare tills de blev blåa, smart verktyg! Sen var det bara att släppa ner hylsan över drivaxeln till den svarvade kanten. Ingen press behövdes. Sen svets i hålen, ingen svetsning runt ändarna på hylsan då jag är rädd för sprickanvisningar. Här är resultatet monterat och klart, nu är det bara att hoppas det håller och att jag har mätt rätt, tiden får utvisa.
×