Jump to content

rallyelwood

Forumdeltagare
  • Content count

    140
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

rallyelwood last won the day on March 14

rallyelwood had the most liked content!

Community Reputation

10 Good

About rallyelwood

  • Rank
    fd. elwood
  • Birthday 10/13/83

Contact Methods

  • Website URL
    http://hoftware.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    fordon, tåg, musik, teknik i allmänhet, natur, kulturhistoria

Profile Fields

  • Namn
    Henning Bäcknert
  • Ort
    Södertälje
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Utmärkt uppgradering framöver, när vi "tröttnat" på att köra.
  2. Fyra 15" Enzo-fälgar med Kumho V70A (V700) R-däck. Mönstret är nedslitet och således inte lagligt, men det finns ändå gummi kvar för någon eller ett par bankörningar. Några färgavskrap och repor på fälgarna. Dimensioner: Fälgar: 15x6,5", bultcirkel 4x108, ET 42, navhålsdiameter 70,1 Däck: 195/50 R15 Navringar för 65,1mm nav kan följa med vid intresse. Se bifogad bild, och fler bilder på http://hoftware.com/temp/falg_hjul/r.htm Finns i Södertälje, skickas helst inte. Pris: 1000kr eller bud Vh. Henning rallyelwood@gmail.com
  3. Alla bud beaktas.
  4. Snart är det dags att bygga jiggar för länkarmar och spindlar och behöver era synpunkter. Så här har vi tänkt:
  5. HeVo mk1 3.0 2016 ***I Trafik***

    Snygg inredning!
  6. Förra helgen var det bygghelg: Pluggade rörändar Ett, tu, tre... ...på det fjärde ska det ske. Serietillverkning? Så blev det dags att passa in länkarmsinfästningarna bak med hjälp av jiggen. Fram har länkarmsinfästningarna befriats från jiggen... ...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen.
  7. Jag har fyra Saab 9000 A50 aluminiumfälgar med testvinnarna Goodyear Efficient Grip Performance till salu. Däcken har gått 400-500 mil, mönsterdjup kring 7mm. Dimensioner: Fälgar: 15x6", ET33, bultcirkel 4x108, navhålsdiameter 65,1mm Däck: 185/65 R15 88H Finns i Södertälje, skickas helst inte. Pris: 3000kr eller bud Vh. Henning rallyelwood@gmail.com
  8. Material med tillräcklig brottöjning?

    SFRO-boken (den senaste) säger så här: "En grundregel för val av rör till fordonsramar är att sträckgränsen ska ligga över 200-225 N/mm2 och brottgränsen över 300-325 N/mm2 och förlängningen över 10%. I bärarmar är en förlängning på 20% att föredra." (Stycket "Materialval", sidan 174.) I våra fyrkantsrör (25x25x2 samt 20x20x2) har vi stål enligt EN 10305-5 E220+CR2. Brottgräns 310 MPa, sträckgräns 220 MPa och brottförlängning 23%. Bärarmarna har vi inte handlat till ännu, men tänkt att handla ur Hydroscands 1900-serie, som motsvarar EN 10305-4 E235+N enligt mina anteckningar (oklart hur jag lyckats dechiffrera det från vad Hydroscand anger). Brottgräns 340-480 MPa, sträckgräns 235 MPa och brottförlängning 25%. Se också
  9. Sedan sist har vi tillverkat fler länkarmsinfästningar, spräckt ett skruvstycke, upptäckt att två helsvetsade rör satt "jätte"-fel (>±1mm) och punktat dit de främre länkarmsinfästningarna. Mallar ut främre, nedre, bakre infästning. Fästet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket... Bitarna till vänster ska bli flera som till höger. Främre högra, nedre, bakre infästning inpassat i jiggen. Främre vänstra infästningarna inpassat i jiggen. Dags att punkta dit bitarna. Och här är det många punkter. Tillverkning av fler länkarmsinfästningar, denna gång till bakvagnen. Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför.
  10. Vi gnetar på med länkarmsinfästningarna. Vad ska detta bli? Ah? ?? En jigg! En till. Främre och bakre länkarmsinfästningsjiggarna tillsammans. Arvid slipar fästen. Så här bra blev det! Vi har svårt att bock de smalare länkarmsfästen hela vägen, kanske man kan göra så här istället? En plåtbit... En plåtbit med hål i... En annan variant på länkarmsinfästning som vi kommer använda i bakvagnen. Vad ska nu dessa användas till?
  11. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Det är det som kallas "MetalReady", eller hur? Den verkar inte jätteagressiv, men om du inte vill ta ur bussningarna innan målning föreslår jag att du maskerar dem, och tvätta bort överflöd som hamnar där du inte vill ha det. Jag har hält över en mindre mängd i en glasburk när jag använt det och sedan sparat resterna i samma burk. Efter ett tag har burken spruckigt och börjat läcka, utan att den blivit fysiskt påverkad under tiden. Detta har hänt två gånger. Verkar som MetalReady har långtidseffekt på glas.
  12. Senaste nytt: Dags för punktning av stötdämparfästen (bakre/övre) "Fjädertornen" byggs ihop Färdigbyggt! Vi lämnar baksidan till senare för att bättre komma åt att helsvetsa Så här kommer det se ut med baksidan på fjädertornen på plats Bakänden i sin helhet Nybockade länkarmsfästen
  13. Här kommer en sammanfattning på vad som hänt hittills: Höst 2014: Stomme till byggbordet Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsättningar klotsar på varje Vi försökte göra så många platta paket som möjligt Ihopmontering a-la ikea, nästan Nära Project Binky-nivå på klamning Påsk 2015: Något modifierat (jmf med boken), fäste av hjulupphängningen Bakvägg börjar ta form Sparks! Två idioter är ute och torrkör Så långt är chassit punktat Höst 2015: Klätterställning? (Helsvetsning pågår...) Sommar 2016: En Mondeo befrias på motorn Motorn är ur! Provmonterad diff (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677) Distanser att hålla isär diffästen med under svetsning Ramen i sin helhet
  14. Uppdateringslänkar: höst 2014 - sommar 2016: Sammanfattning 161102: Brandvägg och stötdämpartorn 161115: Stötdämpartorn och länkarmsfästen 170123: Mer länkarmsfästen 170313: Länkarmsinfästningar "in absurdum"
×