rallyelwood

Forumdeltagare
  • Content count

    135
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

rallyelwood last won the day on March 14

rallyelwood had the most liked content!

Community Reputation

10 Good

About rallyelwood

  • Rank
    fd. elwood
  • Birthday 10/13/83

Contact Methods

  • Website URL
    http://hoftware.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    fordon, tåg, musik, teknik i allmänhet, natur, kulturhistoria

Profile Fields

  • Namn
    Henning Bäcknert
  • Ort
    Södertälje
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Snygg inredning!
  2. Förra helgen var det bygghelg: Pluggade rörändar Ett, tu, tre... ...på det fjärde ska det ske. Serietillverkning? Så blev det dags att passa in länkarmsinfästningarna bak med hjälp av jiggen. Fram har länkarmsinfästningarna befriats från jiggen... ...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen. :bang2:
  3. Jag har fyra Saab 9000 A50 aluminiumfälgar med testvinnarna Goodyear Efficient Grip Performance till salu. Däcken har gått 400-500 mil, mönsterdjup kring 7mm. Dimensioner: Fälgar: 15x6", ET33, bultcirkel 4x108, navhålsdiameter 65,1mm Däck: 185/65 R15 88H Finns i Södertälje, skickas helst inte. Pris: 3000kr eller bud Vh. Henning rallyelwood@gmail.com
  4. SFRO-boken (den senaste) säger så här: "En grundregel för val av rör till fordonsramar är att sträckgränsen ska ligga över 200-225 N/mm2 och brottgränsen över 300-325 N/mm2 och förlängningen över 10%. I bärarmar är en förlängning på 20% att föredra." (Stycket "Materialval", sidan 174.) I våra fyrkantsrör (25x25x2 samt 20x20x2) har vi stål enligt EN 10305-5 E220+CR2. Brottgräns 310 MPa, sträckgräns 220 MPa och brottförlängning 23%. Bärarmarna har vi inte handlat till ännu, men tänkt att handla ur Hydroscands 1900-serie, som motsvarar EN 10305-4 E235+N enligt mina anteckningar (oklart hur jag lyckats dechiffrera det från vad Hydroscand anger). Brottgräns 340-480 MPa, sträckgräns 235 MPa och brottförlängning 25%. Se också
  5. Sedan sist har vi tillverkat fler länkarmsinfästningar, spräckt ett skruvstycke, upptäckt att två helsvetsade rör satt "jätte"-fel (>±1mm) och punktat dit de främre länkarmsinfästningarna. Mallar ut främre, nedre, bakre infästning. Fästet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket... Bitarna till vänster ska bli flera som till höger. Främre högra, nedre, bakre infästning inpassat i jiggen. Främre vänstra infästningarna inpassat i jiggen. Dags att punkta dit bitarna. Och här är det många punkter. Tillverkning av fler länkarmsinfästningar, denna gång till bakvagnen. Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför.
  6. Vi gnetar på med länkarmsinfästningarna. Vad ska detta bli? Ah? ?? En jigg! En till. Främre och bakre länkarmsinfästningsjiggarna tillsammans. Arvid slipar fästen. Så här bra blev det! Vi har svårt att bock de smalare länkarmsfästen hela vägen, kanske man kan göra så här istället? En plåtbit... En plåtbit med hål i... En annan variant på länkarmsinfästning som vi kommer använda i bakvagnen. Vad ska nu dessa användas till?
  7. Det är det som kallas "MetalReady", eller hur? Den verkar inte jätteagressiv, men om du inte vill ta ur bussningarna innan målning föreslår jag att du maskerar dem, och tvätta bort överflöd som hamnar där du inte vill ha det. Jag har hält över en mindre mängd i en glasburk när jag använt det och sedan sparat resterna i samma burk. Efter ett tag har burken spruckigt och börjat läcka, utan att den blivit fysiskt påverkad under tiden. Detta har hänt två gånger. Verkar som MetalReady har långtidseffekt på glas.
  8. Senaste nytt: Dags för punktning av stötdämparfästen (bakre/övre) "Fjädertornen" byggs ihop Färdigbyggt! Vi lämnar baksidan till senare för att bättre komma åt att helsvetsa Så här kommer det se ut med baksidan på fjädertornen på plats Bakänden i sin helhet Nybockade länkarmsfästen
  9. Här kommer en sammanfattning på vad som hänt hittills: Höst 2014: Stomme till byggbordet Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsättningar klotsar på varje Vi försökte göra så många platta paket som möjligt Ihopmontering a-la ikea, nästan Nära Project Binky-nivå på klamning Påsk 2015: Något modifierat (jmf med boken), fäste av hjulupphängningen Bakvägg börjar ta form Sparks! Två idioter är ute och torrkör Så långt är chassit punktat Höst 2015: Klätterställning? (Helsvetsning pågår...) Sommar 2016: En Mondeo befrias på motorn Motorn är ur! Provmonterad diff (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677) Distanser att hålla isär diffästen med under svetsning Ramen i sin helhet
  10. Uppdateringslänkar: höst 2014 - sommar 2016: Sammanfattning 161102: Brandvägg och stötdämpartorn 161115: Stötdämpartorn och länkarmsfästen 170123: Mer länkarmsfästen 170313: Länkarmsinfästningar "in absurdum"
  11. Jag och brorsan har länge funderat på att bygga en egen bil, med utgångspunkt i Locost-tänket med lite egna idéer, inspiration från boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion. 2007 började vi bygga chassi baserat på en ritning från "Belo" med några modifikationer, bl.a. för att kunna använda bakvagn från Ford Sierra. Det bygget kom så långt att vi hade ett påbörjat chassi, men av diverse anledningar så beslutatde vi att lägga det på is och senare kapades chassit isär. Hösten 2013 bestämde vi oss för att börja igen, denna gång med mer planering. Grunddesign är tagen från "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs där största enskilda modifikationen är anpassning för vänsterstyrning. På hösten 2014 började själva bygget. Motor Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas. Transmission Original 5-växlad låda, typ 9, och diffrential från Ford Sierra. Chassi Stålrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med några egne modifieringar. Spindlar från Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om. Bromsar Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor. Hjul Ja. Kaross Aluminium och glasfiber. Inredning Spartansk. Billjud Ford Zetec. Chassibyggnation pågår I CAD-världen
  12. Ja, som jag förstår det har den s.k. 7,5"-diffen (skruvade axlar?) något bredare hus och därmed bredare mellan infästningspunkterna. För övrigt ska 7" (insticksaxlar?) och 7,5"-diffarna vara lika. Tänker man således på det innan (vilket vi missade) så kan man anpassa positionen på fästena, och rören de är svetsade mot (SB4), så att en 7,5"-diff för plats också. --- Jag ska förtydliga en sak som inte framkommer i videon ovan. Det behövs utrymme uppåt (ovanför diffburen) för att montera diffen den vägen, kanske 100-150mm. För att det ska vara möjligt att byta diff när bilen är färdigbyggd och vi förmodligen vill använda hela utrymmet ovan för diffburen till bagage funderar vi på att bygga en löstagbar bagagelåda.
  13. Jag vet inte varför, men enligt min erfarenhet brukar bensin som står ett tag bli gul, oavsett vad för "kärl" den förvaras i...
  14. Och nu i stål-chassi: Det gick utmärkt att montera diffen genom att "backa" upp den underifrån. Kartongbiten symboliserar en bränsletank och maskeringstejpen två rör som ska dit för att styva upp diffburen och knyta ihop med ett bakre fäste till diffen. Diffburen har dimensioner i stort sett så som i boken. Men vi har lagt till några rör för styvheten och det har lett till nerflytt av RS3. Se bilderna nedan. Haynes Roadster original: Kobolt Runabout (vår version): I verkligheten:
  15. Vi började med ritningar av BeLo/Leto, eftersom det fanns en del vettiga tankar med den designen (t.ex. hur främre länkarmarna monterades). Vi ville dock ha IRS och använda Sierra som donator, så vi började rita om bakvagnen med idéer bl.a. från Haynes Roadster (Chris Gibbs). Efter ett längre uppehåll (och isärkapat chassi) började vi helt och hållet om med ritningar för Haynes Roadster i förhoppningen att det skulle vara en mer färdig design för IRS och övriga Sierra-delar. Men det finns en hel del att förbättre även i den designen, som vi obönhörligen fick veta av vår SFRO-besiktningsman...