Jump to content

Jespervejby

Forumdeltagare
  • Posts

    47
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Posts posted by Jespervejby

  1. Hej Christoffer, precis så tänker jag med, kanske utan expansionskärlet men i övrigt samma. Vilket anslutning satte du i insuget? typ av gänga osv.? I mitt fall är den även pluggad i underkant, vågar inte lossa på den för då läcker det väl ut kan jag tro...

  2. Har en Pinto med dcoe webrar där kylvattenuttaget (till värmepaketet?) på insuget är pluggat, likaså lilla anslutningen på vattenpumpen. Har inget expansionskärl...  Krypande känsla att det inte är riktigt OK.....😨 Någon som kan hjälpa mig med hur det bör vara och vilka grejer jag behöver? 

     

    Tack/Jesper

  3. On 2018-10-24 at 10:32, guldgroda sade:

    Har fått hem min fördelare nu. Passar och får plats, men inte hunnit testa den ännu såklart. 

    Klart längre än originalet.

    /Gustaf 

    D154CCC2-EBFC-4F34-A0B9-F358D571640E.thumb.jpeg.b4beb92961527aa99c64943179b9099f.jpeg2A2613A4-0F5F-4B77-8AC3-028DC5DA2FCC.thumb.jpeg.e0e5ced1c483ad1a65ecc77f94af4a92.jpeg

    Coolt Gustaf, hojta till när du fått igång den. Ska du koppla vacuumet? Hur gör du i så fall?

    /Jesper

  4. On 2018-10-22 at 10:16, therealpinto sade:

    Inte direkta tips, det handlar ju om att gänga in en vakuumanslutning i varje runner i insuget, sedan dra dessa fyra slangar till en gemensam liten kammare och från den en slang till fördelarens vakuumklocka. Som strypning kan man använda till exempel munstycken/trådledare till migsvets.

    Vill man köpa en fördelningskammare så säljer en del tuningsiter något de kallar "vakuumstation", kan funka, alternativt så kan man också hitta förgreningsblock till pneumatik på till exempel Ebay ganska billigt.

    Sedan håller jag med om att ett tändsystem där man kan programmera en kurva är det bästa, men även det bör ha en vakuumsignal för att ge riktigt bra körbarhet och ekonomi.

    Gustaf

    Hej Gustaf, bra info supertack. Hur mycket vacuum skall fördelaren ha? Tänker att det måste väl påverka fördelaren och tändkurvan olika beroende på hur mycket vacuum man har, eller?

  5. On 2018-10-19 at 08:07, therealpinto sade:

    Grejen med vakuumsignal på motorer med separata spjäll (som dubbla förgasare) är att signalen från en enskild runner kan bli rätt ojämn. Lösningen kan vara att ta vakuumsignal från flera runners, ibland med en liten utjämningskammare emellan, kanske också med en strypning i ledningen till fördelarens vakuumklocka som gör vakuumet jämnare dit.

    Det brukar vara värt att prova om man vill ha bra körbarhet i bilen. Ska den bara gå bra på maxlast (tävlingsbil) spelar det mindre roll.

    Gustaf

    Har Du tips på grejer som funkar?vad skall köpas och hur skall det kopplas ?

    tack på förhand👍

  6. Spännande detta. Mailade med Misab som gjort insuget jag har på min och de säger att man inte kan ta vacuum därifrån.

    Anledningen är att det med 2 45webrar blir vacuumet för stort och således funkar inte det då...

    Spännande och se din lösning @guldgroda hur den funkar. Har du förgasare med? Beställde du med fast eller programmerbar kurva? vad fick du pynta?

     

    Ha det gött!

  7. Fixat🤗👍

    tack för hjälpen och trix alla!

    slutade med en rostfri fullflödesdämpare 500mm x 150mm från Rakarör i Mölndal. Bra pris och leverans på ett dygn, toppennöjd✌️.

    svårt med vinkeln från kollektorn och bakåt, skulle vilja haft den utmed karossen mer men hyfsat nöjd alla fall. Lagom ljud, tycker jag . Får se vad besiktningen säger.... tycker det låter mer från insuget av 45:or a....

    ha det!

    A173888E-D66B-4BB4-A3E7-F30BABF9E075.jpeg

    • Like 2
×
×
  • Create New...