Jump to content

Klubbsson

Forumdeltagare
  • Content count

    8
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Klubbsson last won the day on October 13

Klubbsson had the most liked content!

Community Reputation

2 Neutral

About Klubbsson

  • Rank
    Nykomling

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Pettersson
  • Ort
    Eskilstuna
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

64 profile views
  1. Styvhet ram

    Jo jag erkänner fusk i den ena ändan :) Rigid fastsättning gör att det blir lite "för bra". Kul att se att man inte är ensam med sina funderingar. Har dock inga större planer på att lägga ned tid på någon större viktoptimering. Då det är mitt första bygge vill jag hålla det rent och enkelt. Budgeten är ganska begränsad så prestandabilen får bli något senare.
  2. Styvhet ram

    Nu har jag satt samman en oerhört förenklad beräkningsmodell. Den ger i alla fall en fingervisning om att man är i rätt härad med dimensioneringen. 800kg bil och ett moment på 2400Nm (3x) ger en vridning på en ca 1° Jag provade även att lägga till ett par vitala plåtar och ökade då lasten till det dubbla 4800Nm (6x) och det gav då en vridning på 0,9° Har för enkelhetens skull kört med 25x25x2 rör.
  3. Styvhet ram

    Tack, jag siktar på att ramen själv ska klara 3x. Med plåt på insdan och utsidan på sidorna borde det bli det dubbla.
  4. Styvhet ram

    Sitter och ritar på en ram till ett bygge och jag tycker att det är lite otydligt i SFRO boken. Man pratar om 3x bilens vikt men skriver ut för en bil på 1000kg som 1000 x 3 =3000 Nm/grad. Ska man gå från kilo till N gör man det vanligtvis med faktor 9,8. När jag tittar på andra som räknat på sin styvhet så ligger dom mellan 1900-23000, så det är svårt att hitta en röd tråd. Vad är det som gäller? En så pass viktig parameter måste vara rätt från början.
  5. Sierra donator köpes

    Letar efter en Sierra i bogserbart skick för att använda som donator. Ska ta spindlar, styrning och diff. Gärna inom rimligt avstånd från Eskilstuna. Nås enklast på klubbsson {snabelA] spray.se Köpt och klart.
  6. BEC funderingar

    Hej Vedde, Har du någon länk till din tråd, har svårt att hitta den bland dina 2284 inlägg :) gärna en till Feges tråd med.
  7. BEC funderingar

    Tackar, Miata delar verkar det finnas ganska gott om får andra sidan atlanten http://www.ebay.com/itm/2001-2005-Mazda-Miata-Front-Spindle-and-Hub-Assembly-Pair-w-ABS-/162210556214?fits=Model%3AMiata Sanorlikheten att hitta ett lämpligt miata vrak är något mindre än ett sierra vrak. Cad modeller finns en hel del med :) Nu är jag sysselsatt en stund till :)
  8. BEC funderingar

    Är sugen på att bygga en BEC bil. Det ska bli en "liten fånig bil" med en R1 motor. Skulle visserligen vilja ha en Hayabusa men ser man till pris / prestanda så kommer R1 räcka med råge. Planen är att det ska vara en gatreggad bil som duger till en nöjestur på en mindre bana. Har aldrig byggt en bil förut och man fullständigt drunknar i möjligheter att komma vidare. Ska lägga denna vinter åt att strukturera bygget som förhoppningsvis kan påbörjas nästa vinter. SFRO´s handbok är beställd. Just nu försöker jag samla cadmodeller runt hjulupphängningen, det går lite sådär då det finns så många varianter på delar. Försöker fokusera på Ford Sierra delar då dom verkar vara relatift vanliga. Är inspererad av detta snygga bygge http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51562&postdays=0&postorder=asc&start=21 Ramen vill jag bygga själv, karossen blir i kolfiber, har gjort snarlika saker tidigare så den delen av projektet är jag inte så orolig över :banana: Jag skulle vilja ha hjälp med ett "recept" på lämpliga delar och vart man kan hitta dom. (förvånansvärt lite Sierror på blocket) Även länkar av alla de slag är välkomna.
×