Jump to content

metica

Forumdeltagare
  • Posts

    8
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Peter Larsson
  • Ort
    Sollentuna
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

717 profile views
  1. Jag har för övrigt en känsla av att det är NU vi ska åka och titta på rörramar som passerat SFRO-ettan. För att få en känsla för bäv ad som krävs av svetsar/vinklar. Om någon vill bli mutad med gofika och trevligt ljug, säg till. Gärna Storstockholm... ;-) Med vänlig hälsning, /Peter
  2. Tack Widell! :-) Vi försöker sikta på stjärnorna så att vi landar på månen...
  3. På tal om svetsa. I filmen nedan så svetsar killen "baklänges", eller vad man nu säger. Lär blir hetare metall så än att gå åt andra hållet, där man lämnar den heta metallen bakom sig. Pros/Cons? Med vänlig hälsning, /Peter
  4. Oj. Mycket läs- och tänkvärt. Tack! Dock blir jag av ditt svar inte klok på om det är OK att loppa ihop ramen i hörnen i steg 1 (se till att avlägsna/undvika pipes) och sedan sömma raksträckorna mellan hörnlopporna i steg 2? Man ska väl inte svetsa över lopporna när man helsvetsar? Att helsvetsa alla tre/fyra sidor på en gång är nog för avancerat för oss. Eller är det så man gör/borde göra? Mvh /Peter
  5. Hej! Då har jag och svågern äntligen kommit igång med rörramen. Kul! Vi har redan hunnit lära oss en hel del (särskilt om hur värme får stål att röra på sig...), hur lätt det är att kapa fel och hur ofta man kan använda en vinkelhake och ändå känna "Bäst jag mäter igen". Vi har några frågor/tankar som ni erfarna proffs gärna får tycka till om. 1) Vi har valt att loppa ihop hela ramen först. Det blir ju enklare på det sättet om vi gör några fel (lär ju hända på vägen, eller vänta, vi har redan kapat svetsar och loppat om... :-). Hur som helst så har det nu uppdagats att en del säger att man ska loppa nära hörnen på fyrkantsprofiler och använda "raksträckan" till att sömma, Så att man slipper börja/sluta svetsen vid ett hörn. Andra tycks hävda att man ska låta bli att loppa där eftersom hörnen är den svaga länken. Sprickbildning kan uppstå. Ergo: Ska man punkta i mitten istället (fyra punkter, en på varje sida) och sömma/helsvetsa runt hörnen? Hur har ni valt att jobba? 2) Hur har ni hanterat den grop som ibland bildas när man stoppar svetsandet? Sådana är inte ok, sägs det?! 3) Att få till exakt 90 graders vinklar är ju inte helt trivialt. Vi har en längre timmermansvinkel och kan se att det kan diffa 2-3 milimeter ibland. När vi kryssmätt så har det dock bara varit diffar på 1 mm eller ingen. Får anta att det duger?! 4) Hur stora spalter kan man fylla proffsigt med en MIG-svets, modell trefas? En sak att dra en punkt över en större spalt, en annan att sömma... Må väl, och tack på förhand! Mvh /Peter PS Jag misstänker att en vettigare jigg kan vara en bra idé när det är dags att helsvetsa. DS.
  6. Håller med Olle. Jättebra tankar och kunskap, Pac! Det kanske kan vara läge att etablera kontakt med en SFRO-besiktningsman redan nu, innan man fattar några beslut om rördimensioner etc?! Kanske ska pröva Stefan Rüdows nya besiktningsföretag TESTA (en fökortning av TEkninsk Support Till Amatörbyggare, konkurrent till SFRO). Näe, jag förväntar mig inte komfort och utrymme som i ett tungt as som BMW, men... Att provsitta några bilar tidigt i bygget - och om möjlighet finnes provköra - är nog en mycket vettig tanke. Mvh /Peter
  7. Rikard, din två ören är värda betydligt mer än så! Tack! Byggtråd blir det lätt, men räkna inte med räsertempo trots att vi är två. Vi är båda småbarnsföräldrar med flera hobbies. Därtill driver vi egna företag så... Ja, det finns att göra. :-D Ska bli grymt det här. Gillar verkligen, verkligen stämningen och generositeten i Locost-världen! Mvh /Peter PS Svågern förklarade att ABS kommer till sin rätt på bana då det är en del rätt så skapligt brutala inbromsningar ibland. Det är ingen krav, men underlättar om man vill pressa bilen och inte är proffs. DS
  8. Hej! Så var det dags att posta det första inlägget av många här på forumet! Jag och svågern har under cirka 1,5 års tid pratat om att bygga oss en Supersjua. Jag gillar att meka och håller på med amerikanska gammelbilar med V8:or och svågern, han pysslar med Porsche, Alfor och banracing. För några veckor sedan skred vi så till verket, efter många konversationer i ämnet. Vi gick från ord till handling och började med... svetsträning! :-D Det är väl bra om man kan sömma, inte bara punkta fast grejer... Så här långt kan man väl säga att vi har en bit kvar med andra ord. Den stora fördelen är dock att vi är två, vilket i perioder nog kan behövas när det kommer till pengar, motivation och tid. :-) Vad har vi då kommit fram till, så här långt? Well. Vi kommer med väldigt stor sannolikhet att använda oss av Fords Duratec-spis om två liter. Bakom den, en T9:a. Ganska klassisk drivlina med andra ord?! Rörramen tillverkar vi själv. Övrigt i chassiväg avser vi nog helt eller delvis köpa. ABS ska vi ha. Bilen ska gå på bana OCH allmän väg. Det var nog allt vi bestämt ännu. Det finns som sagt några frågeställningar kvar, och här är några av dem som vi skulle bli grymt tacksamma om vi fick lite hjälp med (eller tankar om). * Vi önskar nog köra med en delad bakaxel. Svågern antyder, efter ett antal varv på bana, att det kan vara en fördel då det är lättare/ens möjligt att göra ett antal olika hjulinställning som t.ex. caster- och campbervinkel, toe-in etc. Vad är lämpligast valet här? * Vad är det billigaste/bästa sättet att snicka ihop en svetsjigg? Någon som har en bild/ritning? Vi tänkte nog punkta ihop ramen först, och för det använder vi nog ett hemmabygga av plyfaskivor på europa-pall/stadiga ben och hjul (för arbetshöjd och kunna förflytta allt). * Effektmässigt lär vi vara nöjda med cirka 200 häst. Räckert det med 25x25x2.5 mm med diagonalsträvor på 2 mm? Mycket kan man ju göra om, men rörramen vill man väl inte peta på när den väl är klar. * När man köper fyrkanstsprofil, behöver man intyg/papper på stålkvalite till SFRO? * Jag är 195 cm i strumplästen och svågern klockar in på 180 cm om inte mer. Vi väger... en del. Vilken ritning/rörram bör man utgå från då? Dala 7:or och McSorley 442E verkar vara lite större än standardramen?! Ha det! Mvh /Peter (och Olle)
×
×
  • Create New...